3731
Sök

Hur kollar man om bilen är chippad?

69 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Tjena.

Jag köpte nydligen en saab 9000 2.3T 200hk av en älde man som min första bil. Men misstänker att ngn yngre kille har haft den då det är tonade rutor och nät i grill o lite annat pyssel som en 65 årig gubbe inte vanligtvis stoppar på hehe smile
Men när jag har åkt med kompisar som kan en viss del om bilar säger alla att den laddar mer en original och att då troligtvis är chippad också? Eftersom det är min första bil så har jag inte så mkt att jämföra med och känner ingen med en liknade motor o jämföra med heller. Kan man på ngn enkelt sätt kolla om den är chippad och höjt ladd? Mvh

181 Inlägg
15 september 2011
Ända sättet att säkert säga det, är att läsa ur mjukvaran och jämföra med original. Men det är ju inte så lätt om man inte håller på med chiptrimning.

Annars kan du
* Kolla laddtrycket, jämföra med vad en original laddar. Eftersom man vid chipning av dessa ställer upp laddtrycket.
* Provköra mot en motsvarande modell.
* Kolla i boxen, om man inte programmerat om den seriellt så kan man se att någon lödit ur och i eprom eftersom dessa har en hinna av typ flamskyddsmedel på annars.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

5 710 Inlägg
15 september 2011
Skott92 skrev:
Kan man på ngn enkelt sätt kolla om den är chippad och höjt ladd? Mvh

Om den laddar mer än original ser du bäst genom att köpa en laddtrycksmätare, läsa av värdet och jämföra med original. Man kan ju även se på originalinstrumentet och den laddar mer än original men det är inget precisionsinstrument direkt.

Vidare kan man ta ett kil på styrboxen. Många mjukvaruleverantörer sätter en ettikett på lådan.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

69 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Som jag skrev så har jag ingen att jämföra med tyvärr. Var sitter boxen kan inte så mkt om bilar tyvärr:( ?
Hur mäter man laddet med en mätare smile ?

Mvh

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 september 2011
Mätaren ansluts på ett trycksatt ställe som t.ex insuget, instruktioner brukar medfölja mätaren.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 168 Inlägg
16 september 2011
En fråga ang dethära.
Idag fick jag hem min maptun steg1 box till min 9-5a. Och efter montering och allt så teststartade jag den, kanon! började leka i OpenSID en sväng och var nöjd. åkte ut en sväng och börjar inse att den går likadant som innan? Boxen var BEG. Och jag är 100% säker på att min bil inte var chippad sen innan.
Kan jag kolla på något sätt så boxen är chippad? Kanske måste jag aktivera chippet eller något? isåfall, hur? för är otroligt besviken då jag ville ut och piska i helgen.
Menmen!

Sök