2770
Sök

Problem med värmefläkten Peugeot 205

346 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Hej! Köpte en gammal surhink (Peugeot 205) att ha som vinterbil. Visste att kupé/värme-fläkten inte fungerade när jag köpte bilen. Monterade bort fläkten och kunde konstatera att den knappt gick snurra runt för hand så den var ju förbrukad. Idag var jag och plockade en fungerande fläkt från en annan 205:a på skroten. När jag kopplade in kontakten och slog på tändningen och satte fläkten på max hände dock ingenting. Jag testade då så att det kom fram ström till kontakten man kör in i fläkten och det gjorde det. Säkringen är också hel. Fläkten fungerar också så det enda jag kan tänka mig är fel är reglaget där man slår till och från fläkten och reglerar styrkan. Vet inte om jag orkar riva ner hela instrumentbrädan för att kolla vad felet är där bakom. Tänkte istället man kunde dra fram en ny strömkabel direkt från batteriet sätta en strömbrytare på vägen och sen in i fläkten. Kommer fläkten då att gå på maxvarv hela tiden? Finns det nån billig grej på typ biltema man skulle kunna använda för att reglera varvet på fläktmotorn i så fall? Behöver man sätta en säkring på vägen om man drar en ny strömkabel, vad ska det i så fall vara för motstånd på den? Räcker det att dra eltejp runt den gamla kabeln utan att den ligger och drar tjuvström? Vill inte ha ett batteri som laddar ur nu i vinter... Som synes är inte el min starka grej så jag hoppas att jag kan få lite hjälp här. Tack på förhand!
Senast redigerat av lill_sankan (15 september 2011)

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

346 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Det fixade sig. Berodde på dålig jordning. Tråden kan låsas.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

Sök