3028
Sök

Instrumentproblem efter viltolycka. Volvo 244 -88

414 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#1
Ja hejsan.

Har min kära pansarvagn. 244-88. Saken e den att under gårdagen på dagen så pajade instrumentbelysningen, tänkte de va reostaten som krångla igen. No Big deal. Påväg hem från jobbet. drygt 00.30 på natten så körde jag på och tror nog fan att jag körde över ett relativt stort rådjur i 50 km/h då de kändes som att köra på ett farthinder väldigt för fort. När hela det löst sig osv så skulle jag fortsätta färden hemmåt, då fungerade inte varvräknaren, vissa varningslampor fungerade inte heljus lampan funkade bara om tändningen stod på 1an Med mera. Temperaturmätaren lever sitt eget liv.

Gjorde en snabb koll i går när jag kom hem, men de verkar inte vara reostaten. Är det ljusomvandlaren? Den switchen nu va fan den heter.. Eller ljusrelät? Men vad har då varvräknaren med ljuset och göra? hastighetsmätaren verkar fungera och trippmätaren med.

vad e vanligast att gå sönder förutom reostaten?

Mvh Oskar

För er som undrar så fick bilen en minimalisk buckla i skraplisten och huven blev lite sne råddjuret vart dessvärre mer tilltuggad..
Senast redigerat av Dieselsmurfen (16 september 2011)


414 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#2
Tog bort ljusströmställaren och då fungerar allt i instrumentet som det ska, men inte lamporna.. är det den som bråkar då eller? Är det någon som kan förklara vad alla utgångar går till om man vill fusk koppla tillfälligt för å kunna köra hem?



EDIT:

Fixade en ny ljuströställare på skroten. Så nu är det som det va innan. Dock så misstänker jag tändningen, för den har bara 2 lägen nu istället för 3 så man kan köra bilen på läge 1 och 2 då läge 3 är startmotorn. Innan va de bara läge 2 som gick att köra på.

Det trillade även ner en 25A flat säkring från instrumentpanelen, men det sitter la inga säkringar där?smile
Senast redigerat av Ankmeister (17 september 2011)



Sök