7390
Sök

Aero turbo på en cse saab 9000

588 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Även 2,3T 200hk -93 har samma spridare som 9000 Aero -93. Aero har alltid haft samma delar som 2,3T på 9000, vad än förvirrade reservdelsställen yrar om wink Samma koppling, samma drivlina, låda, knutar m.m.

För övrigt så är det bara att skruva dit turbon och köra.
Men för optimalt utnyttjande så ska man såklart ha ett Aeroprogram eller ett trimprogram för den turbon. Men det skiljer inte så mycket att det på ngt sätt skulle vara skadligt.

M.V.H.

okey tack för ett bra svar på min fråga!
men vinner jag på att sätta en aero turbo utan aero pogramvara eller är de ingen skillnad på min vanliga turbo (t25)?

930 Inlägg
23 september 2011
Du måste ha programvara om du ska byta turbon i från en Garrett T25 till en MITSU TD04HL-15T

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 062 Inlägg
23 september 2011
Kamulen skrev:
Du måste ha programvara om du ska byta turbon i från en Garrett T25 till en MITSU TD04HL-15T

Nej, det MÅSTE man inte. Har du jämfört tändning, och bränslemapparna eller skriver du bara saker du "hört" ??

Bara om man vill ha ut maximalt av fördelarna med en "bättre" turbo som "måste" man byta mjukvara.

M.V.H.

1 062 Inlägg
23 september 2011
Hamster skrev:
okey tack för ett bra svar på min fråga!
men vinner jag på att sätta en aero turbo utan aero pogramvara eller är de ingen skillnad på min vanliga turbo (t25)?

Den är hållbarare, flödar bättre, ger kanske lite mindre mottryck. Du vinner några ynka HK men du kommer inte att märka det förmodligen.
Om du inte ska skaffa rätt mjukvara i framtiden så är det ju inte så nödvändigt med just den turbon.

M.V.H.

588 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
okey tack snälla  nu har jag fått ihopp allt i mitt huvud:D

930 Inlägg
23 september 2011
Självklart så ska man mappabilen efter om man byter till en annan turbo,

1 062 Inlägg
24 september 2011
Kamulen skrev:
Självklart så ska man mappabilen efter om man byter till en annan turbo,

Du är ute och cyklar, varför sprida felaktig information som du gör?
Har du ens någon erfarenhet av de stå turbosarna, originalmjukvaror till Saab 9000 och vad som skiljer de emellan?
Har du jämfört? Då kanske du kan tala om hur mycket som skiljer?
Så kan jag tala om ifall du har rätt eller fel..

M.V.H.

930 Inlägg
24 september 2011
Har aldrig sagt att man MÅSTE mappa bilen efter turbobytet, men som du själv skrev för att utnyttja turbon optimalt så bör man mappa de.

Sen har t25 agget ett mkt tidigare ladd än vad TD04 agget har, jag har en vanlig 2.0T chippad steg1 och 1.45 i ladd med t25agg och mitt ladd är fullt före 3000rpm och sen efter det så händer inte så mkt.
En polare har en 9000 Aero dvs TD04agg och den laddar på fint upp imot ca 4 - 4500rpm.

Och en garrett t25 pallar upp till 290hk och då hänger den på gränsen till att dö, men 270 - 280 driftsäkra hästar, medans ett mitsuagg pallar en bit över 310 driftsäkra.

Sen vad som skiljer programen i 9000 200hk och en aero åt det har jag inte så stor koll på mer än att det skiljer 25hk, men en sak är säker inte fan äre då turbon som ger 25hk extra där.

Sök