5804
Sök

Hur ställer man tändningen på bmws raka 6or (m20b23) vilka värden vilket tomgångs varv och märkningar

692 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
hej ni har tänkt o ställa tändningen på min bmw e30 med raka 6an  har tänningslampa och har försökt gång på gång men blir bara skit.
skulle behöva lite hjälp av dom som kan  hur ska märkningen stå  på remskivan  o var sitter märkningen på motorn ?

vilka världen är vanligt för bmws raka 6a
vilken tomgångs varv 
tändföld för bmws 6a

kan ni något av ovanstånde skriv:D

tack på förhand

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 september 2011
Brukar stå på en klisterlapp i motorutrymmet...
1: Ställ in tomången, stabilt kring 800-850rpm
2: Ställ in CO, tror den skall ligga mellan 0.5-1 på tomgång
3: Dra loss vakuumslangarna från fördelaren, plugga igen ändarna.
4: Ställ in tändningen efter angivelserna på klisterlappen. På min -84 (E30 323i) så var det kring 20 graders avancerad tändning vid 3000 rpm som gällde, minns ej det exakta gradtalet men varvtalet var 3000 rpm garanterat
Senast redigerat av dawwe (19 september 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

692 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
heej har du kvar den bilen ? skulle du då kunna takort på den lappen 
var sitter lappen ?

för ja har letat o letat men hittar ingen lapp bara en lapp  på angånde kamremms byte:P

4 474 Inlägg
19 september 2011
Bilen såldes för 10 år sedan...Lappen satt antingen på huvens insida, eller nånstans vid fjäderbenstornen eller om det var vid kylaren typ? Minns ej men den var gul-aktig iaf...

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=17105
Senast redigerat av dawwe (19 september 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

692 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
19grader vid 3000 rpm tydligen säger dom men frågan är var sitter märkningarna på motorn ? för att se hur många grader det är  för det finns ju nån märning på remskivan  och ett på blocket men frågan är var på blocket .

4 474 Inlägg
19 september 2011
Du har dels ett "OT" märke (Obere Totpunkt) samr ett dynamiskt tändmärke (Z tror jag det är) som markerar just 19 grader vid 3000 rpm. Både märkena sitter på svängningsdämparen. Märket man ställer mot sitter på kamremskåpan, ett streck har jag för mig eller om det var ett nitat bleck (minns ej), sitter i vart fall ungefär "kl 2" på kåpan (åter igen om jag minns rätt). Har du en avancerad tändlampa där man kan ställa in för-tändningen så skjuter man mot "OT" märket, har du en snik-variant så skjuter man mot "Z" märket.

692 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
Hejs! Tändningen ska stå 19gr före vid 3000varv (borttagna vacumslangar från fördelare)..och när det gäller bränslereturen så ska den gå från anslutningen i botten bränsleregulatorn..är det den du kallar vacumklockan eller vad menar du?
Senast redigerat av GTCOUPE (19 september 2011)

4 474 Inlägg
19 september 2011

692 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77545/77545-2a8851c7b482b5177b34bce246f37c9e.jpg

sådär hitta en lite motor bil på någons motor men här ser man hålet i skivan men ungefär var  skulle resten sitta? har letat men inget hittat på min bil hmm

4 474 Inlägg
19 september 2011
Skit i hålet på skivan...Det sitter ett märke markerat med "OT" o ett med "Z". Motsvarande märke på kåpan är kanten på fästet för givaren som läser mot svängningsdämparen (har jag för mig)
Edit: "Hålet" på skivan är nästan vid kåpans märke, gissningsvis 5-6cm närmare "kl 12" så är den i fas med kanten...Motorn på bilden är en med Motronic, dvs en senare variant där fördelaren sitter monterad på kamaxeln o tändningen kan således inte justeras manuellt utan detta sköter Motronicen (motorstyrningen), lär även vara en annan svängningsdämpare som saknar OT samt Z märkena?
Senast redigerat av dawwe (20 september 2011)

692 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
aah:) börjar klarna smile

Sök