Jag har ingen aning men du får ju annan längd på insugsrören o detta kan säkert leda till förändringar i effekt/motorkaraktär, men jag gissar bara:)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Problemet är att det är lite väl trångt i originalplenumet - det är för platt, vilket stryper flödet till insugsrören. Spacern läggs mellan plenumhalvorna, vilket ger bättre frigång mellan insugsrören och plenumtaket. Anledningen till att plenumet är så lågt från början är för att det ska få plats under fjäderbensstaget.
Kan knappast tänka mig att det ska ge så mycket effekt..
Känns lite "bonnatrimm"
Precis vad jag också tyckte.
Men det får väl plats under staget ändå?
Från Motordyne Engineering:
The Motordyne Copper Iso Thermal plenum spacer adds 12HP-14HP and reduces the effect of power robbing heat soak by thermally isolating both the upper and lower plenum. The 5/16" thickness provides the best overall performance and is fully compatible with your engine cover and strut bar.
Googlade runt lite, kollade tillverkarens hemsida och diverse forum. Hittade faktiskt inget negativt alls, tvärtom verkar de som köpt den väldigt nöjda. Var skeptisk först, men efter att ha kollat runt lite så verkar det vara en vettig produkt trots allt. Letade upp liter bilder på originalplenumet och det ser väldigt tight ut vid insugsrören till ettan och tvåan. MotorDynes hemsida verkar också vettig, deras beskrivning av hur och varför produkten fungerar verkar vettig, åtminstone rent flödesmekaniskt. 10-15 hp låter jag vara osagt, men på forumen verkar produkten uppskattad iaf.
Hmm taskig jämförelse.. Chip mot plastbit.. Hade varit kul att se bänkpapper före/efter. Monterade en sådan på en TT 225 Q, och klart, tror man på det funkar det ju.
Hmm taskig jämförelse.. Chip mot plastbit.. Hade varit kul att se bänkpapper före/efter. Monterade en sådan på en TT 225 Q, och klart, tror man på det funkar det ju.
Bromspapper finns under "tech info" på www.motordyneengineering.com. Anledningen till att det ger så pass mycket effekt som de påstår ska ju vara att plenumet är "dåligt" designat p.g.a. utrymmesskäl, vad har en Audi TT med det att göra?
Menar på effektvinsten..!! Monterade en sån plastdistans på en TT utan att märka skillnad. Eller du trodde detta var något nytt och unikt system? Kolla då i Hansen racing katalogen..! Finns även till förgasare och har gjort i många år.
Ang bromspapper från tillverkaren så är de föga tillförliliga.
Som när K&N skriver att "optiflow" ger 10 Hk mer..! Och visar det på papper..! Verkligheten var lägre effekt och förstörda lmm'er..
Nej, inte samma men samma tanke. Och garanterat samma fantastiska effekt. Kollar man på Amerikanska bilar så kopplar man bort vattencirkulationen i trottelhuset för att öka effekt. Här kopplar man in kylvätskan.!
Skit samma.. Jag köper det inte..!
Kolla ebay, och alla deras effektökare och fuelsaver, nästan magiska produkter!