BMW 525i (E34) Sportlimousine, Framtida sommarbilen!
Bilen är en induvidual serie "Sportlimousine", tänk typ en M5 fast med 525:ans motor. Bilen är importerad från Tyskland och sedan körd uppe i Norrland i ett par år. Den hamnade sen i Skåne och senare i Borgholm (Öland) där jag köpte den den 17 Sep. 2011. Jag köpte den för att ha som projekt bil, mitt mål är hålla bilen så original som möjligt, då bilen redan går och ser bra ut! Men jag vill gärna "Edvinifiera" den lite, efter min smak. "Svartens" höga miltal är inget som skrämmer mig, och jag tycker han är i bra skick för att ha rullat så mycket. När det gäller motorn så räcker de 191 bayerska pållarna gott och väl, en motor renovering står på listan.
Målade oken och bytte beläggen medan jag ändå var där och rotade Bytte även till ett par nya och fräscha dimljus och emblemet på bagaget.
Oken och Beläggen
Målandet: Plockade av hjulen och bytte beläggen. När allt satt på plats så borstade jag noga med en stålborste (tror dock. att en dremel hade gjort ett bättre jobb!). Sprejade på okrengöringen som följde med färgen och tvättade med varmt vatten efter. När det hade torkat så penslade jag på färgen, hade en för stor pensel (25mm) skulle nog satsat på en aningen mindre typ 10mm.
Sen när det torkat så var det bara att skruva på däcken igen
Hjulet av och de nya beläggen sitter på.
Glömde tyvärr att ta en bild på oken efter att jag stålborstat och tvättat.
Precis målat
Bytte emblemet medan jag väntade på att färgen skulle torka.
Vänster fram, blev lyckat
Bak, syns betydligt sämre här för att oken är mindre, men men.
Dimljusen
Började med att plocka bort luckorna bredvid domljusen och lossade på muttrarna där bakom. Sen var det bara att lirka ur dimljusen och lirka in de nya och skruva fast. Det tog ett tag innan jag klurade ut det och vänster sidan var betydligt enklare än högersidan, fanns mycket mer utrymme där.
Höger Dimljus på plats, trångt och klurigt. Tricket är att klämma på ramen runt dimljuset men inte skruva fast ramen på dimljuset.
Så här ser det ut på insidan, trångt och jävligt.
Mycket fräschare
Äntligen på stadiga fötter efter en dag på domkraft och pallbockar.
Kommer lägga upp fler bilder när han har fått sig ett bad, står parkerad under en björk så han är mer gul än svart just nu
du verkar göra ett bra jobb denna bil. som jag är äger 525ia får säga som första gången ägare till en bmw så upplever jag den som en a-b bil inte som någon racer, händer inte mycket av dom 191 hästar som ska finnas, om man jämför mot min alfa som är i samma vikt och längd. men endå en relativ skön bil köra får säga. sen förlorar man 90 % av körglädjen med en automat. men kul att det finns folk som gillar olika bilar, du bra jobb på din.
Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D
525:an är ju inte direkt någon racer med sina 192 hästar, passar mig bra då jag inte är nått "speedfreak". Jag föredrar att bara glida runt i med bilen ev. hitta en kurvig väg och leka på! Kanske blir att trimma till den lite senare (absolut inget jag prioriterar).
Sen är ju smaken som baken när det gäller manuell vs automat Jag föredrar nog automat, då dom växlar sjukt mjukt
tur att alla gillar olika annars hade värden vart bra tråkig. jo automaten växlar fin men den optimera inte direkt det jag är van vid när man kör vi kurviga vägar får ju hålla med om den inbjuder inte direkt till race men god komfort kryssare är det iallfall. men sjukt seg.
Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D
Flaffy211 skrev: Jaså? Måste finnas lite att göra, men hur illa är det?
Asså den har en ordentlig parkeringsskada på höger sida så det snudd på att man ska byta dörr fan. Sen såg jag förra veckan att en ny hade uppkommit på vänster sida... Kan inte jag få ha min bil ifred?
Skulle man se det hända, kommer det in i guinness rekordbok som snabbaste mordet i världshistorien. Finns inget fulare än att smita och inte erkänna...