Storlek på ström samt jordkabel

M_icke_
29 september 2011 · 3 466 Inlägg

tung_man skrev:
Nu har jag impulsköpt ett kit till.

Det blev ett steg som heter mds t3 samt en bas med låda som heter mds fr12w.

Detta kit fast en 12a istället för en 10a.
http://www.mds.se/sv/product/5504/MDS-Fanatic-Baspaket

Ska bli intressant och se om detta kit spelar på bättre samt vilken av stegen som presterar bäst!

Ska testa detta till veckan då jag har lite tid över.

Vad tror ni spelar bäst?
Nya basen eller den gamla?
Nya steget eller det gamla?

Sedan funderar jag på om orginal lådan är optimal för basen till mds fr12w basen?
Skulle basen prestera bättre om jag bygger om lådan?

Orkar mds t3 steget driva 2st mds fr12wor?
Funderar nämligen på att köpa en till bas.



Om jag skulle köpa en till likadan bas och använda lanzar steget på ena samt t3 steget på andra skulle detta spela konstigt?

Är det svårt att koppla ihop två stycken t3 steg?
Kompisen har nämligen ett t3 steg, om mitt lanzar steg presterar bättre byter han mer än gärna sitt t3 steg mot lanzar steget jämt upp.




Funderar även om man kan byta titel på tråden då jag fått detta ganska klart för mig.
En annan titel skulle kanske passa bättre, tycker det är lite onödigt att göra en ny tråd!

Nej, då steget är stabilt i 2ohm och 2st sånna basar kan kopplas i 1 eller 4ohm.
1ohm innebär att steget kan överbelastas och risken är stor att det brinner.
4ohm innebär att steget lämnar alldeles för lite effekt för att det ska vara någon nytta med att ha en bas till, jag skulle tro det spelar bättre med 1 bas i 2ohm..

Ska du ha 2st sånna basar så får du antingen skaffa ett T3 till och köra ett steg per bas eller ännuhellre skaffa ett T5 eller något annat steg som lämnar minst 1500-2000w i 1ohm.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
tung_man
29 september 2011 · 149 Inlägg

Ska du ha 2st sånna basar så får du antingen skaffa ett T3 till och köra ett steg per bas eller ännuhellre skaffa ett T5 eller något annat steg som lämnar minst 1500-2000w i 1ohm.

Bör inte 2st t3 spela bättre än ett st t5???

M_icke_
29 september 2011 · 3 466 Inlägg

tung_man skrev:

Ska du ha 2st sånna basar så får du antingen skaffa ett T3 till och köra ett steg per bas eller ännuhellre skaffa ett T5 eller något annat steg som lämnar minst 1500-2000w i 1ohm.

Bör inte 2st t3 spela bättre än ett st t5???

För att?

Ett T3 lämnar 500Wrms i 2ohm.
Ett T5 lämnar 1700Wrms i 1ohm, alltså lite drygt 3ggr så mkt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
tung_man
29 september 2011 · 149 Inlägg

Ja precis.. Är lite trött..
Tänker man efter och använder lite sunt förnuft är det ju självklart så!

big-jepp
29 september 2011 · 3 187 Inlägg

tung_man skrev:
Nu har jag impulsköpt ett kit till.

Det blev ett steg som heter mds t3 samt en bas med låda som heter mds fr12w.

Detta kit fast en 12a istället för en 10a.
http://www.mds.se/sv/product/5504/MDS-Fanatic-Baspaket

Ska bli intressant och se om detta kit spelar på bättre samt vilken av stegen som presterar bäst!

Ska testa detta till veckan då jag har lite tid över.

Vad tror ni spelar bäst?
Nya basen eller den gamla?
Nya steget eller det gamla?

Sedan funderar jag på om orginal lådan är optimal för basen till mds fr12w basen?
Skulle basen prestera bättre om jag bygger om lådan?

Orkar mds t3 steget driva 2st mds fr12wor?
Funderar nämligen på att köpa en till bas.


Om jag skulle köpa en till likadan bas och använda lanzar steget på ena samt t3 steget på andra skulle detta spela konstigt?

Är det svårt att koppla ihop två stycken t3 steg?
Kompisen har nämligen ett t3 steg, om mitt lanzar steg presterar bättre byter han mer än gärna sitt t3 steg mot lanzar steget jämt upp.




Funderar även om man kan byta titel på tråden då jag fått detta ganska klart för mig.
En annan titel skulle kanske passa bättre, tycker det är lite onödigt att göra en ny tråd!

ja ja och ja. det skulle inte alls fungera.

Honda civic "civicen" (1993)
xzit
30 september 2011 · 448 Inlägg

tung_man skrev:
Nu har jag impulsköpt ett kit till.

Det blev ett steg som heter mds t3 samt en bas med låda som heter mds fr12w.

Detta kit fast en 12a istället för en 10a.
http://www.mds.se/sv/product/5504/MDS-Fanatic-Baspaket

Ska bli intressant och se om detta kit spelar på bättre samt vilken av stegen som presterar bäst!

Ska testa detta till veckan då jag har lite tid över.

Vad tror ni spelar bäst?
Nya basen eller den gamla?
Nya steget eller det gamla?

Sedan funderar jag på om orginal lådan är optimal för basen till mds fr12w basen?
Skulle basen prestera bättre om jag bygger om lådan?

Orkar mds t3 steget driva 2st mds fr12wor?
Funderar nämligen på att köpa en till bas.


Om jag skulle köpa en till likadan bas och använda lanzar steget på ena samt t3 steget på andra skulle detta spela konstigt?

Är det svårt att koppla ihop två stycken t3 steg?
Kompisen har nämligen ett t3 steg, om mitt lanzar steg presterar bättre byter han mer än gärna sitt t3 steg mot lanzar steget jämt upp.




Funderar även om man kan byta titel på tråden då jag fått detta ganska klart för mig.
En annan titel skulle kanske passa bättre, tycker det är lite onödigt att göra en ny tråd!

Tjena
T3 steget orkar driva 2st fr12W , men man kan dra på lite högre med T5:an
original lådorna är gjorde för att passa så mycket olika musik som möjligt, men vill du köra db race eller liknande så får man bygga om lådan.

Xzit
big-jepp
30 september 2011 · 3 187 Inlägg

XzitXR3I skrev:

tung_man skrev:
Nu har jag impulsköpt ett kit till.

Det blev ett steg som heter mds t3 samt en bas med låda som heter mds fr12w.

Detta kit fast en 12a istället för en 10a.
http://www.mds.se/sv/product/5504/MDS-Fanatic-Baspaket

Ska bli intressant och se om detta kit spelar på bättre samt vilken av stegen som presterar bäst!

Ska testa detta till veckan då jag har lite tid över.

Vad tror ni spelar bäst?
Nya basen eller den gamla?
Nya steget eller det gamla?

Sedan funderar jag på om orginal lådan är optimal för basen till mds fr12w basen?
Skulle basen prestera bättre om jag bygger om lådan?

Orkar mds t3 steget driva 2st mds fr12wor?
Funderar nämligen på att köpa en till bas.


Om jag skulle köpa en till likadan bas och använda lanzar steget på ena samt t3 steget på andra skulle detta spela konstigt?

Är det svårt att koppla ihop två stycken t3 steg?
Kompisen har nämligen ett t3 steg, om mitt lanzar steg presterar bättre byter han mer än gärna sitt t3 steg mot lanzar steget jämt upp.




Funderar även om man kan byta titel på tråden då jag fått detta ganska klart för mig.
En annan titel skulle kanske passa bättre, tycker det är lite onödigt att göra en ny tråd!

Tjena
T3 steget orkar driva 2st fr12W , men man kan dra på lite högre med T5:an
original lådorna är gjorde för att passa så mycket olika musik som möjligt, men vill du köra db race eller liknande så får man bygga om lådan.

hur ska du koppla då?
som MICKE skrev så går det endast att koppla i 1 och 4 ohm?
kopplar du det i 4 ohm så orkar den knappt att driva en bas fullt ut.

Honda civic "civicen" (1993)
M_icke_
30 september 2011 · 3 466 Inlägg

XzitXR3I skrev:

tung_man skrev:
Nu har jag impulsköpt ett kit till.

Det blev ett steg som heter mds t3 samt en bas med låda som heter mds fr12w.

Detta kit fast en 12a istället för en 10a.
http://www.mds.se/sv/product/5504/MDS-Fanatic-Baspaket

Ska bli intressant och se om detta kit spelar på bättre samt vilken av stegen som presterar bäst!

Ska testa detta till veckan då jag har lite tid över.

Vad tror ni spelar bäst?
Nya basen eller den gamla?
Nya steget eller det gamla?

Sedan funderar jag på om orginal lådan är optimal för basen till mds fr12w basen?
Skulle basen prestera bättre om jag bygger om lådan?

Orkar mds t3 steget driva 2st mds fr12wor?
Funderar nämligen på att köpa en till bas.


Om jag skulle köpa en till likadan bas och använda lanzar steget på ena samt t3 steget på andra skulle detta spela konstigt?

Är det svårt att koppla ihop två stycken t3 steg?
Kompisen har nämligen ett t3 steg, om mitt lanzar steg presterar bättre byter han mer än gärna sitt t3 steg mot lanzar steget jämt upp.




Funderar även om man kan byta titel på tråden då jag fått detta ganska klart för mig.
En annan titel skulle kanske passa bättre, tycker det är lite onödigt att göra en ny tråd!

Tjena
T3 steget orkar driva 2st fr12W , men man kan dra på lite högre med T5:an
original lådorna är gjorde för att passa så mycket olika musik som möjligt, men vill du köra db race eller liknande så får man bygga om lådan.

Enligt MDS Spec: Effekt bänk 1% dist i 4 ohm:     1x400watt

Skulle de då orka driva 2 element som vill ha 500w eller mer per st?
Du bör alltså ha MINST 1000W slutstegseffekt till 2st FR12W för att ens utnyttja dom hyffsat. Ska man driva på dom ordentligt så bör man däremot ha iaf 1500W eller mer.

Du får gärna förklara hur du menar när du anser att det "orkar" driva dessa basar.

För den delen så kan jag inte hålla med om att universallådorna är "optimala". Om du kollar FR12W's lådförslag så ser du att det skilljer i lådvolym mot dom färdiga universallådorna som mds har. Dessutom har universallådan ljuddämpning på insidan som bromsar upp luftflödet och gör att basen upplever lådan som ännu större och dessutom spelar lägre. Sen tycker jag personligen att porten ser ut att vara i absolut minsta laget för FR12W om man ska ge den den effekt som den vill ha.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
tung_man
16 oktober 2011 · 149 Inlägg

Har nu testat båda stegen på en två stycken basar kopplade i 1ohm och 4 ohm.
Med riktiga kablar, och bra stereo i en mercedes kombi.

Lanzar steget spelade sjukt bra, långt över förväntan!
Spelade mycket bättre än t3 steget.
När vi först prövade trodde jag att en bas gick sönder eller något men var bara taket på bilen som flexade!

Liten film då vi testade med lanzar steget! Dock har jag noll koll på inställningar så vi spelade som det var ett par låtar!
http://www.youtube.com/watch?v=Ny3A2LyF5Og


Han som äger bilen samt basarna har kört sitt t3 steg i 1 ohm drygt ett år i sin bil och det funkar kanon.
Har läst att det inte ska klara av 1 ohm.

Vart lite sugen på uppgradera nu till någon ännuvärre med extra batteri, 50mm2 kablar en riktig stereo samt ett steg till framsystemet också.
Samt ett steg som levererar över 2500w rms. big_smile

big-jepp
16 oktober 2011 · 3 187 Inlägg

tung_man skrev:
Har nu testat båda stegen på en två stycken basar kopplade i 1ohm och 4 ohm.
Med riktiga kablar, och bra stereo i en mercedes kombi.

Lanzar steget spelade sjukt bra, långt över förväntan!
Spelade mycket bättre än t3 steget.
När vi först prövade trodde jag att en bas gick sönder eller något men var bara taket på bilen som flexade!

Liten film då vi testade med lanzar steget! Dock har jag noll koll på inställningar så vi spelade som det var ett par låtar!
http://www.youtube.com/watch?v=Ny3A2LyF5Og


Han som äger bilen samt basarna har kört sitt t3 steg i 1 ohm drygt ett år i sin bil och det funkar kanon.
Har läst att det inte ska klara av 1 ohm.

Vart lite sugen på uppgradera nu till någon ännuvärre med extra batteri, 50mm2 kablar en riktig stereo samt ett steg till framsystemet också.
Samt ett steg som levererar över 2500w rms. big_smile

om ni har 0 koll på inställningarna så är det väldigt konstigt om det spelar SJUKT bra.

Honda civic "civicen" (1993)
tung_man
16 oktober 2011 · 149 Inlägg

Varför skulle det vara konstigt?

big-jepp
16 oktober 2011 · 3 187 Inlägg

tung_man skrev:
Varför skulle det vara konstigt?

varför tror du det finns inställningar?
ställer man inte in ett steg så låter det dåligt samt att grejerna kan ta skada.

varför sälja steget?

Senast redigerat av big-jepp (16 oktober 2011)

Honda civic "civicen" (1993)
tung_man
16 oktober 2011 · 149 Inlägg

Fick ett erbjudande av en kille att köpa ett sinus live 3000 som skulle ligga på nästan dubbla effekten.

I mina öron lät det riktigt bra.
Klart det låter bra även om det inte är inställt perfekt?
Visst det låter säkert bättre om någon med lite kunskap skulle ställa in det.

big-jepp
16 oktober 2011 · 3 187 Inlägg

tung_man skrev:
Fick ett erbjudande av en kille att köpa ett sinus live 3000 som skulle ligga på nästan dubbla effekten.

I mina öron lät det riktigt bra.
Klart det låter bra även om det inte är inställt perfekt?
Visst det låter säkert bättre om någon med lite kunskap skulle ställa in det.

du skrev att ni hade "noll koll på inställningarna" det tolkar jag som att ni inte har gjort någonting alls med inställningarna.. då kommer grejerna ta skada rätt snabbt. samt att det låter skit.

jag skulle säga mer än dubbla effekten, lanzer steget är över specat en hel del.

Honda civic "civicen" (1993)
Lonefox Bad music kills good sound
16 oktober 2011 · 7 241 Inlägg

Klart att det spelar bra..........karossen vibrerar ju wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
big-jepp
16 oktober 2011 · 3 187 Inlägg

Lonefox skrev:
Klart att det spelar bra..........karossen vibrerar ju wink

ungefär så jag tänkte med, men ville inte skriva det wink många som inte vet skillnaden på att spela "högt" och spela "bra"

Honda civic "civicen" (1993)
tung_man
16 oktober 2011 · 149 Inlägg

Kanske man skulle ta att försöka få till dedär inställningarna.
När jag har börjat kolla nu kan man ana att basarna fr12w luktar lite bränt får jag för mig.

Hur postar jag en bild så ni får se hur det ser ut kanske ni kan hjälpa till lite om någon skulle ha lite tid över?smile

Sedan undrar jag hur man mätar hur många watt steget lämnar skulle va intressant och jämföra lite med sinus steget..

Dom där 3000 watt på sinus steget är väl mätat på ca 14 volt?
Får nog inte ut mer än 12,5volt skulle jag gissa..
Skulle va intressant och se hur mycket lanzar steget lämnar på samma volt.

Senast redigerat av tung_man (16 oktober 2011)

big-jepp
16 oktober 2011 · 3 187 Inlägg

tung_man skrev:
Kanske man skulle ta att försöka få till dedär inställningarna.
När jag har börjat kolla nu kan man ana att basarna fr12w luktar lite bränt får jag för mig.

Hur postar jag en bild så ni får se hur det ser ut kanske ni kan hjälpa till lite om någon skulle ha lite tid över?smile

Sedan undrar jag hur man mätar hur många watt steget lämnar skulle va intressant och jämföra lite med sinus steget..

Dom där 3000 watt på sinus steget är väl mätat på ca 14 volt?
Får nog inte ut mer än 12,5volt skulle jag gissa..
Skulle va intressant och se hur mycket lanzar steget lämnar på samma volt.

lägg in bilden i ditt album, sen kopierar du bbc koden och klistrar in den här.

det kan du inte mäta, måste bänkas för det.

ska du ha sinus steget så är det extra batteri/batterier som gäller.

Honda civic "civicen" (1993)
tung_man
16 oktober 2011 · 149 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167702/167702-afba800c7f099867bc945cc8a8c17521_large.jpg

Så där ser det ut på steget, hur bör dessa vridas på ett ungefär?
Såg ut sådär då jag spelat steget.


Finns det inget instrument som kan mäta ungefärlig effekt??
Något motstånd eller liknande som räknar hur mycket det släpper igenom för ett par hundra kr?

Senast redigerat av tung_man (16 oktober 2011)

big-jepp
16 oktober 2011 · 3 187 Inlägg

tung_man skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Så där ser det ut på steget, hur bör dessa vridas på ett ungefär?
Såg ut sådär då jag spelat steget.


Finns det inget instrument som kan mäta ungefärlig effekt??
Något motstånd eller liknande som räknar hur mycket det släpper igenom för ett par hundra kr?

ser ut som om både gain och bassboost är på MAX roll alltså signalen måste ju ha distat sönder om det är så.. står båda dom på max så KAN det inte ha låtit bra... ska vara glad att basarna är hela..

bassboost ska vara på 0..
lowpass på ca 70-80 hz
subsonic på 30 hz
ställ gainen på 0 sen vrider du u pp volymen på ca 75-80% av max på stereon, sen höjer du gainen tills du hör att det låter illa då sänker du den tills det låter bra igen.

Honda civic "civicen" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang