Storlek på ström samt jordkabel

tung_man
16 oktober 2011 · 149 Inlägg

Level = gain?


Japp dom var på max, är detta skadligt för steget? Steget blev ju inte varmt eller så men basarna luktar aningen bränt... Eller är det mest basarna som tar stryk?

Men då var ju low pass och subsonic inställt på ett ungefär.
Då ska jag ställa in det som du säger, men varför bassboost på noll?

Janneutanb
16 oktober 2011 · 7 271 Inlägg

tung_man skrev:
Level = gain?


Japp dom var på max, är detta skadligt för steget? Steget blev ju inte varmt eller så men basarna luktar aningen bränt... Eller är det mest basarna som tar stryk?

Men då var ju low pass och subsonic inställt på ett ungefär.
Då ska jag ställa in det som du säger, men varför bassboost på noll?

Det är nog mer ett faktum än en risk att du kommer bränna basarna med bas boost och gain/level på max.

Bas boosten är en eq helt enkelt och höjer du den som fan så kommer steget att försöka mata ut en jävla massa effekt, som den inte kan, vid den frekvensen.
Eftersom den inte kan skicka ut så mycket effekt som du vill så blir signalen typ förstörd och basen kommer att överhetta.

Enkelt förklarat.
Plus att det låter skit.

Senast redigerat av Brains (16 oktober 2011)

big-jepp
16 oktober 2011 · 3 187 Inlägg

tung_man skrev:
Level = gain?


Japp dom var på max, är detta skadligt för steget? Steget blev ju inte varmt eller så men basarna luktar aningen bränt... Eller är det mest basarna som tar stryk?

Men då var ju low pass och subsonic inställt på ett ungefär.
Då ska jag ställa in det som du säger, men varför bassboost på noll?

testa använd sökfunktionen. frågan har varit uppe många gånger innan.

jag citerar "drönirettab" i en äldre tråd.

Allting som har med "bassboost" eller "bass-level" att göra handlar om att man förstärker vissa frekvenser extra mycket, det gäller alltså även bas/diskantkontrollen på stereon.

Det som händer när man skruvar på dessa kontroller är att just dessa signaler till slutsteget får extra hög signalstyrka, steget kommer att förstärka frekvenserna mer än övriga frekvenser. Vid den extra förstärkningen så drar steget mer ström och utvecklar mer värme.

Det luriga med dessa basförstärkningar är att eftersom de förstärker ett ganska smalt frekvensområde så märks det inte alltid att kontrollen är uppvriden, det är kanske bara viss sorts musik som har dessa frekvenser. Spelas det en viss sorts musik så behöver inte steget jobba så hårt med att förstärka ljudet, man kan kanske spela ganska högt utan att få problem med distorsion som beror på överbelastning.

Sedan kanske det helt plötsligt spelas låtar där det finns mycket av de speciella frekvenserna, då får steget helt plötsligt "jobba arslet" av sig och eftersom man spelade ganska högt så blir steget nu överbelastat pga att det försöker förstärka de speciella frekvenserna extra mycket.

Som en följd av överbelastningen kommer distorsion och mycket uppvärmt steg, resultatet kan bli trasigt steg och även bränd talspole hos högtalaren.

Detta är en någorlunda förenklad förklaring på vad som händer när dessa kontroller används och vad som kan gå snett vid användandet, då förstår man varför kontrollerna bör användas med försiktighet eller inte alls.


måste bara fråga, lät det verkligen bra när ni spelade med dessa inställningar?...

Honda civic "civicen" (1993)
tung_man
16 oktober 2011 · 149 Inlägg

Då har jag liten aning om vad det handlar om.

Jag tyckte det spelade kanonbra.
Men det jag jämför med är då vi spelade med t3 steget och dem inställningarna kollade vi faktiskt inte äns på, iallafall inte jag.

Jag upplevde inte att det blev ett "konstigt ljud" som att basen inte orkade på hög volym eller liknande tyckte det var ett ganska klart o fint basljud.

Som tillex då jag skruvar upp volymen till max på högtalarna inomhus, några skithögtalare med en skitförstärkare låter det för hemskt! skrovlar och lever om, det gjorde det aldrig.


Kan det bero på att om jag sätter dit dyrare basare som kräver mer effekt skulle det låta för hemskt?
Att basarna inte kräver mycket ström som vi testade på?`fr12w 2st kopplade i 1 ohm.. bara en tanke som kom upp.


EDIT:

Btw, vi skruvade inte upp volymen så mycket då det började leva om i framhögtalarna då dem är utan slutsteg.

Ca 25-27 i volym på stereon. Vet dock inte hur mycket det finns.
En kenwood stereo, 6051 någonting heter den.

Senast redigerat av tung_man (16 oktober 2011)

M_icke_
17 oktober 2011 · 3 466 Inlägg

tung_man skrev:
Då har jag liten aning om vad det handlar om.

Jag tyckte det spelade kanonbra.
Men det jag jämför med är då vi spelade med t3 steget och dem inställningarna kollade vi faktiskt inte äns på, iallafall inte jag.

Jag upplevde inte att det blev ett "konstigt ljud" som att basen inte orkade på hög volym eller liknande tyckte det var ett ganska klart o fint basljud.

Som tillex då jag skruvar upp volymen till max på högtalarna inomhus, några skithögtalare med en skitförstärkare låter det för hemskt! skrovlar och lever om, det gjorde det aldrig.


Kan det bero på att om jag sätter dit dyrare basare som kräver mer effekt skulle det låta för hemskt?
Att basarna inte kräver mycket ström som vi testade på?`fr12w 2st kopplade i 1 ohm.. bara en tanke som kom upp.


EDIT:

Btw, vi skruvade inte upp volymen så mycket då det började leva om i framhögtalarna då dem är utan slutsteg.

Ca 25-27 i volym på stereon. Vet dock inte hur mycket det finns.
En kenwood stereo, 6051 någonting heter den.



Den HU:n har 35 som max. Däremot så har den ställbar nivå på subutgången, samt inbyggt LPF.. De e ju en fördel om man använder detta då.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
tung_man
3 november 2011 · 149 Inlägg

Nu har jag nya planer.

Det ska låta så högt som det bara går och det ska vibbrera i karossen så mycket det bara går.
Djupbas.

Har ca 2 tusen att lägga på en bas.
Bör man välja en bas för 2 papp eller 2st basar för 1 papp st?

Blir det mer djupbas och högre ljud med en dyr bas eller 2 lite billigare?

Och får jag det inte att leva om lika mycket i bmw sedanen som det gör i alla kombi bilar jag lyssnat i då byter jag bil.

Ska pröva med en kompis SPL ICE 1500D steg som han köpt och låter det bra köper jag ett likadant.


Nu till frågan, är det möjligt att få det att låta lika mycket i en sedan som i en kombi?
Djupbas och hög volym?

Vad bör jag annars välja för bil för att det ska låta så högt som möjligt?

VincentQvarfordt
3 november 2011 · 152 Inlägg

tung_man skrev:
Nu har jag nya planer.

Det ska låta så högt som det bara går och det ska vibbrera i karossen så mycket det bara går.
Djupbas.

Har ca 2 tusen att lägga på en bas.
Bör man välja en bas för 2 papp eller 2st basar för 1 papp st?

Blir det mer djupbas och högre ljud med en dyr bas eller 2 lite billigare?

Och får jag det inte att leva om lika mycket i bmw sedanen som det gör i alla kombi bilar jag lyssnat i då byter jag bil.

Ska pröva med en kompis SPL ICE 1500D steg som han köpt och låter det bra köper jag ett likadant.


Nu till frågan, är det möjligt att få det att låta lika mycket i en sedan som i en kombi?
Djupbas och hög volym?

Vad bör jag annars välja för bil för att det ska låta så högt som möjligt?

Djupbas kan du glömma för dom pengarna, det kommer helt enkelt inte att bli bra. Bättre att satsa på en kraftig bas runt 40-80 hz. För 2000 kr skulle jag kolla begagnat. Vibrerande kaross är väl inget mål? Det låter ju bara illa både innanför och utanför bilen.

tung_man
3 november 2011 · 149 Inlägg

Jag lyssnar inte så farligt på musik, då jag lyssnar är det bästa på spotify listan i princip.
Annars är det mest radion som gäller.

Då skruvar jag ner basen på stereon och kör låg volym så att jag kan prata och ha en normal samtalston i bilen.

Bas + steg är mest för skojjs skull.

Men om det ska vara lönt vill jag att det ska låta riktigt högt och man ska känna det i hela bilen.

Men vad tror ni om detta kit? http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … teg_302743

VincentQvarfordt
3 november 2011 · 152 Inlägg

tung_man skrev:
Jag lyssnar inte så farligt på musik, då jag lyssnar är det bästa på spotify listan i princip.
Annars är det mest radion som gäller.

Då skruvar jag ner basen på stereon och kör låg volym så att jag kan prata och ha en normal samtalston i bilen.

Bas + steg är mest för skojjs skull.

Men om det ska vara lönt vill jag att det ska låta riktigt högt och man ska känna det i hela bilen.

Men vad tror ni om detta kit? http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … teg_302743

Högt och djupt är inte samma sak.
Tex Cerwin Vegas hemmahögtalare. Många tror dom spelar djup bas när verkligheten är att dom spelar mycket bas runt 50 hz.

Djup bas kräver en bra bas, en bra och ofta stor låda och bra akustik för att fungera hyffsat.

Tokken Team dBakuten
3 november 2011 · 3 453 Inlägg

tung_man skrev:
Men vad tror ni om detta kit? http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … teg_302743

Bra pris på dom grejerna.. bara basen kostar ju 3995:- ny..

Bara å köpa.. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
tung_man
4 november 2011 · 149 Inlägg

Jag köpte steget.

Nu återstår att hitta en bas.
Ska först testa med min mds w16 magnum bas och kolla om det blir någon skillnad med ett lite vassare steg samt bättre strömförsörjning.

mds basen ligger väl på kring 600w rms tror jag. Infon verkar ha försvunnit som jag skrev i början i tråden..
Hittar då ingen fler info om den.
Så här ser den ut iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167702/167702-f035f136c7c5f0b9b39d9e2183a32bf1.jpg

tung_man
4 november 2011 · 149 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:

tung_man skrev:
Jag lyssnar inte så farligt på musik, då jag lyssnar är det bästa på spotify listan i princip.
Annars är det mest radion som gäller.

Då skruvar jag ner basen på stereon och kör låg volym så att jag kan prata och ha en normal samtalston i bilen.

Bas + steg är mest för skojjs skull.

Men om det ska vara lönt vill jag att det ska låta riktigt högt och man ska känna det i hela bilen.

Men vad tror ni om detta kit? http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … teg_302743

Högt och djupt är inte samma sak.
Tex Cerwin Vegas hemmahögtalare. Många tror dom spelar djup bas när verkligheten är att dom spelar mycket bas runt 50 hz.

Djup bas kräver en bra bas, en bra och ofta stor låda och bra akustik för att fungera hyffsat.

Det jag tror ni menar med djupbas kanske inte äns är djupbas? big_smile

Kan någon förklara vad djupbas innebär?
Mycket vibbrationer på låga frekvenser?

M_icke_
4 november 2011 · 3 466 Inlägg

tung_man skrev:

VincentQvarfordt skrev:

tung_man skrev:
Jag lyssnar inte så farligt på musik, då jag lyssnar är det bästa på spotify listan i princip.
Annars är det mest radion som gäller.

Då skruvar jag ner basen på stereon och kör låg volym så att jag kan prata och ha en normal samtalston i bilen.

Bas + steg är mest för skojjs skull.

Men om det ska vara lönt vill jag att det ska låta riktigt högt och man ska känna det i hela bilen.

Men vad tror ni om detta kit? http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … teg_302743

Högt och djupt är inte samma sak.
Tex Cerwin Vegas hemmahögtalare. Många tror dom spelar djup bas när verkligheten är att dom spelar mycket bas runt 50 hz.

Djup bas kräver en bra bas, en bra och ofta stor låda och bra akustik för att fungera hyffsat.

Det jag tror ni menar med djupbas kanske inte äns är djupbas? big_smile

Kan någon förklara vad djupbas innebär?
Mycket vibbrationer på låga frekvenser?

Djupbas är riktigt låga frekvenser, alltså snackar vi om kanske 40hz och neråt. Dessa frekvenser får bilen att vibrera ganska mycket men kräver också en hel del av anläggningen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
tung_man
4 november 2011 · 149 Inlägg

Det var något sånt jag trodde också.

Men när jag ändå håller på så känner jag en kille som vill bli av med ett DLS CA41 Classic den svarta modellen. Och jag har försökt läsa mig till men den nyare versionen verkar ju som ett fint steg.

Men är den äldre den svarta eller jag vet inte äns om den är äldre, men är den också bra?
Eller är det steget totalt värdelöst?

Det är väl lika bra att jag kostar på ett steg till mina 5,25or också så jag då kan skruva upp volymen utan att det sprakar och låter skit från dem.


Vad tycker ni? DLS CA41 Classic är det ett bra steg?

Tokken Team dBakuten
4 november 2011 · 3 453 Inlägg

tung_man skrev:
Jag köpte steget.

Nu återstår att hitta en bas.
Ska först testa med min mds w16 magnum bas och kolla om det blir någon skillnad med ett lite vassare steg samt bättre strömförsörjning.

mds basen ligger väl på kring 600w rms tror jag. Infon verkar ha försvunnit som jag skrev i början i tråden..
Hittar då ingen fler info om den.
Så här ser den ut iallafall.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a32bf1.jpg

Köpte du SPL steget?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
VincentQvarfordt
4 november 2011 · 152 Inlägg

tung_man skrev:

VincentQvarfordt skrev:

tung_man skrev:
Jag lyssnar inte så farligt på musik, då jag lyssnar är det bästa på spotify listan i princip.
Annars är det mest radion som gäller.

Då skruvar jag ner basen på stereon och kör låg volym så att jag kan prata och ha en normal samtalston i bilen.

Bas + steg är mest för skojjs skull.

Men om det ska vara lönt vill jag att det ska låta riktigt högt och man ska känna det i hela bilen.

Men vad tror ni om detta kit? http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … teg_302743

Högt och djupt är inte samma sak.
Tex Cerwin Vegas hemmahögtalare. Många tror dom spelar djup bas när verkligheten är att dom spelar mycket bas runt 50 hz.

Djup bas kräver en bra bas, en bra och ofta stor låda och bra akustik för att fungera hyffsat.

Det jag tror ni menar med djupbas kanske inte äns är djupbas? big_smile

Kan någon förklara vad djupbas innebär?
Mycket vibbrationer på låga frekvenser?

Under 20 hz är riktig djupbas.
Men jag mätte min bil, i 20 hz spelar basarna väldigt låg volym, knappt hörbart.
För att nå dit måste jag bygga en större, portad låda.

Frågan är om det är värt det för mig just nu.

Jag kör 2 slutna lådor på 23 liter styck till mina Kicker L7 och har ett Kicker ZX 1.1500 som steg, kopplat i 2 ohm.

Lonefox Bad music kills good sound
4 november 2011 · 7 241 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:

tung_man skrev:

VincentQvarfordt skrev:

Högt och djupt är inte samma sak.
Tex Cerwin Vegas hemmahögtalare. Många tror dom spelar djup bas när verkligheten är att dom spelar mycket bas runt 50 hz.

Djup bas kräver en bra bas, en bra och ofta stor låda och bra akustik för att fungera hyffsat.

Det jag tror ni menar med djupbas kanske inte äns är djupbas? big_smile

Kan någon förklara vad djupbas innebär?
Mycket vibbrationer på låga frekvenser?

Under 20 hz är riktig djupbas.
Men jag mätte min bil, i 20 hz spelar basarna väldigt låg volym, knappt hörbart.
För att nå dit måste jag bygga en större, portad låda.

Frågan är om det är värt det för mig just nu.

Jag kör 2 slutna lådor på 23 liter styck till mina Kicker L7 och har ett Kicker ZX 1.1500 som steg, kopplat i 2 ohm.

Eller utnyttja basförstärkningen i kupén på ett bättre sätt....
Tex. mer hörnladdning....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
tung_man
4 november 2011 · 149 Inlägg

Köpte du SPL steget?

Japp.
Jag köpte SPL ICE 1500D steget.



Men funderar även på att köpa ett DLS CA41 Den svarta versionen till mina 5,25or.
Är det ett bra steg?
Vad bör man ge för ett beggat DLS CA41??

M_icke_
4 november 2011 · 3 466 Inlägg

tung_man skrev:

Köpte du SPL steget?

Japp.
Jag köpte SPL ICE 1500D steget.



Men funderar även på att köpa ett DLS CA41 Den svarta versionen till mina 5,25or.
Är det ett bra steg?
Vad bör man ge för ett beggat DLS CA41??

DLS CA41 är samma invändigt även om det är det svarta eller silver. Det svarta är den äldre modellen men enbart skalet som skilljer.

Jag har själv ägt de flesta stegen i CA-serien, dock inte CA41. Men de andra stegen är riktigt bra!

Dessa stegen i bra skick brukar kosta ngn stans mellan 1000-1500 bagagnat. Med tanke på att det är den äldre versionen så är runt 1000-lappen rimligt om det är i toppskick. Annars ngt lägre.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
VincentQvarfordt
4 november 2011 · 152 Inlägg

Lonefox skrev:

VincentQvarfordt skrev:

tung_man skrev:

Det jag tror ni menar med djupbas kanske inte äns är djupbas? big_smile

Kan någon förklara vad djupbas innebär?
Mycket vibbrationer på låga frekvenser?

Under 20 hz är riktig djupbas.
Men jag mätte min bil, i 20 hz spelar basarna väldigt låg volym, knappt hörbart.
För att nå dit måste jag bygga en större, portad låda.

Frågan är om det är värt det för mig just nu.

Jag kör 2 slutna lådor på 23 liter styck till mina Kicker L7 och har ett Kicker ZX 1.1500 som steg, kopplat i 2 ohm.

Eller utnyttja basförstärkningen i kupén på ett bättre sätt....
Tex. mer hörnladdning....

Jo, men tvivlar på att jag skulle få upp dom till godkänd nivå vid 20 hz oavsett.
Som det är nu gissar jag på ca 0 db vid 40 hz, -3 db vid 35 hz och runt -20-25 vid 20 hz.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang