7922
Sök

Wastegate, saab 9000

930 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
japp ca 0.4 ligget det på.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

5 710 Inlägg
28 september 2011
AndreasPlars skrev:
Jag skulle rekommendera minst 0,4bar, 0,5 kanske är lagom på en småtrimmad bil som din.

Att spänna upp GLT till 0.5 eller högre är dock en risk.
Slaglängden blir då mindre och man kan råka ut för att det skenar på högre varv när klockan går i bott men det kan man prova sig fram till.
En TD04-15T 6# är iaf väldigt känslig för detta, vill minnas att gränsen går vid strax över originalets 0.45bar.

Påhängsfjädern är då perfekt eftersom man inte ändrar slaglängden på klockan men ändå ökar fjäderspänningen.
Dock är det ju som Crille88 säger....det är ju inte bara hänga dit eller höjja GLT hursomhelst utan att ta hänsyn till det i mjukvaran.
Jag inte förklara närmare om varför man måste det....jag bara vet att det är så smile

har du någon bild på hur det ser ut när du har hängt på fjädern?

Kan kolla i min dator hemma, annars får jag ta en bild på`t.

MVH Jonas
..............

1 062 Inlägg
28 september 2011
jonTe skrev:
AndreasPlars skrev:
Jag skulle rekommendera minst 0,4bar, 0,5 kanske är lagom på en småtrimmad bil som din.

Att spänna upp GLT till 0.5 eller högre är dock en risk.
Slaglängden blir då mindre och man kan råka ut för att det skenar på högre varv när klockan går i bott men det kan man prova sig fram till.
En TD04-15T 6# är iaf väldigt känslig för detta, vill minnas att gränsen går vid strax över originalets 0.45bar.

Ok, jag hade över 0,6 på min 15t för 7år sedan. Stabilt men jag fick ju porta WG. Men när jag körde med katt och original framrör så fungerade det utan portningen.
Men det stämmer säkert det du säger. A och O är ju att man kollar av GLT över hela varvtalsområdet så att det ligger stabilt.
Fördelen med de gamla T3 som jag brukar rekommendera är ju annars en mkt större slaglängd smile

jonTe skrev:
Påhängsfjädern är då perfekt eftersom man inte ändrar slaglängden på klockan men ändå ökar fjäderspänningen.
Dock är det ju som Crille88 säger....det är ju inte bara hänga dit eller höjja GLT hursomhelst utan att ta hänsyn till det i mjukvaran.
Jag inte förklara närmare om varför man måste det....jag bara vet att det är så smile

har du någon bild på hur det ser ut när du har hängt på fjädern?

Kan kolla i min dator hemma, annars får jag ta en bild på`t.

Se där ja, ännu en fördel med extern fjäder! Det har jag inte tänkt på!

M.V.H.

1 062 Inlägg
28 september 2011
Kamulen skrev:
japp ca 0.4 ligget det på.

Närmast tills hands för dig är att testa med en garanterat fungerande magnetventil, annan DI osv.
Vad har du testat hittills? Mäta tryck i avgas/efter turbin vore ju också önskvärt men kanske inte lika lätt...
Men du kanske kan pröva att hänga av efter katten för att utesluta igentäppt avgassystem?

M.V.H.

930 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
såg i dag att jag har tappat en bult till grenröret, samt att det kommer oljeångor ur dumpen när den släpper ut trycket

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Sök