Svarta prickar på lacken.

KaptenHaddock
29 september 2011 · 357 Inlägg

Vilken soppa, först kommer förstå sigpåarna, sen kommer rekondarna, alla med lika otydliga svar.

Om det nu är asfalt du har på bilen vilket vi förutsätter, ska du använda en Tjär/asfaltslösare, dvs en petroliumbaserad avfettning.
Dessa finns i lite olika tappning men har alla samma bas.
Vissa ter sig nästan precis som lacknafta, och vissa använder det för ändamålet, eller för den delen Diesel.
De två senaste är kanske inta att rekomendera då de torkar ut lack o plast onödigt mkt även om de löser asfalten hjälpligt.
Så Power, Mac prockbort, eller valfri annan tjär/asfaltslösare lär funka om än olika effektivt.
Följ instruktionerna, och upprpa vid behov.
Funkar det inte är det inte asfalt

Vad de såkallade rekondarna ser för lustigt i det förstår jag inte..

En Lera/Clay funkar oxå men det är otroligt onödigt att ta bort asfalten fysiskt då den löses upp av en avfettning.

Men vill du det får du räkna med att det blir en del repor du får städa upp från leran, då det ofta sitter smutspartiklar i själva asfalten och andra föroreningar.

Hellre då om du fortf inte vill använda en tjärlösande avfettning, så kan du använda en polish eller rubbing som innehåller nafta, alltså petrolium, som de allra flesta waxer och polishar gör, det löser oxå asfalten om än med massa gnuggande.

Detta är i princip ALDRIG något problem för de som kan tvätta bilar, bara man vet vad det är för smuts man ska avlögsna finns det alltid enkla sätt att avlägsna dem.

Om det skiter sig för dig, kanske det är flygrost (små metallpartiklar eller nedfall från dubbdäck, tågräls, skorstenar osv osv, de avlägsnar du med en sur produkt.

I värsta fall akryl/plastfärg, och då är det lera som gäller ev thinner som gäller.

Lycka till/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
honken945
29 september 2011 · 12 Inlägg

KaptenHaddock skrev:
Vilken soppa, först kommer förstå sigpåarna, sen kommer rekondarna, alla med lika otydliga svar.

Om det nu är asfalt du har på bilen vilket vi förutsätter, ska du använda en Tjär/asfaltslösare, dvs en petroliumbaserad avfettning.
Dessa finns i lite olika tappning men har alla samma bas.
Vissa ter sig nästan precis som lacknafta, och vissa använder det för ändamålet, eller för den delen Diesel.
De två senaste är kanske inta att rekomendera då de torkar ut lack o plast onödigt mkt även om de löser asfalten hjälpligt.
Så Power, Mac prockbort, eller valfri annan tjär/asfaltslösare lär funka om än olika effektivt.
Följ instruktionerna, och upprpa vid behov.
Funkar det inte är det inte asfalt

Vad de såkallade rekondarna ser för lustigt i det förstår jag inte..

En Lera/Clay funkar oxå men det är otroligt onödigt att ta bort asfalten fysiskt då den löses upp av en avfettning.

Men vill du det får du räkna med att det blir en del repor du får städa upp från leran, då det ofta sitter smutspartiklar i själva asfalten och andra föroreningar.

Hellre då om du fortf inte vill använda en tjärlösande avfettning, så kan du använda en polish eller rubbing som innehåller nafta, alltså petrolium, som de allra flesta waxer och polishar gör, det löser oxå asfalten om än med massa gnuggande.

Detta är i princip ALDRIG något problem för de som kan tvätta bilar, bara man vet vad det är för smuts man ska avlögsna finns det alltid enkla sätt att avlägsna dem.

Om det skiter sig för dig, kanske det är flygrost (små metallpartiklar eller nedfall från dubbdäck, tågräls, skorstenar osv osv, de avlägsnar du med en sur produkt.

I värsta fall akryl/plastfärg, och då är det lera som gäller ev thinner som gäller.

Lycka till/

Tack så mycket, blir att testa nån form av tjär/asfaltslösande avfettning.

Volvo V70N (2001)
A_Karlsson
29 september 2011 · 537 Inlägg

Lahegas Herofix tillsammans med en mjuk trasa. smile

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
andreasgustavsson
30 september 2011 · 819 Inlägg

KaptenHaddock skrev:
Vilken soppa, först kommer förstå sigpåarna, sen kommer rekondarna, alla med lika otydliga svar.

Om det nu är asfalt du har på bilen vilket vi förutsätter, ska du använda en Tjär/asfaltslösare, dvs en petroliumbaserad avfettning.
Dessa finns i lite olika tappning men har alla samma bas.
Vissa ter sig nästan precis som lacknafta, och vissa använder det för ändamålet, eller för den delen Diesel.
De två senaste är kanske inta att rekomendera då de torkar ut lack o plast onödigt mkt även om de löser asfalten hjälpligt.
Så Power, Mac prockbort, eller valfri annan tjär/asfaltslösare lär funka om än olika effektivt.
Följ instruktionerna, och upprpa vid behov.
Funkar det inte är det inte asfalt

Vad de såkallade rekondarna ser för lustigt i det förstår jag inte..

En Lera/Clay funkar oxå men det är otroligt onödigt att ta bort asfalten fysiskt då den löses upp av en avfettning.

Men vill du det får du räkna med att det blir en del repor du får städa upp från leran, då det ofta sitter smutspartiklar i själva asfalten och andra föroreningar.

Hellre då om du fortf inte vill använda en tjärlösande avfettning, så kan du använda en polish eller rubbing som innehåller nafta, alltså petrolium, som de allra flesta waxer och polishar gör, det löser oxå asfalten om än med massa gnuggande.

Detta är i princip ALDRIG något problem för de som kan tvätta bilar, bara man vet vad det är för smuts man ska avlögsna finns det alltid enkla sätt att avlägsna dem.

Om det skiter sig för dig, kanske det är flygrost (små metallpartiklar eller nedfall från dubbdäck, tågräls, skorstenar osv osv, de avlägsnar du med en sur produkt.

I värsta fall akryl/plastfärg, och då är det lera som gäller ev thinner som gäller.

Lycka till/

Det var ju precis detta jag ville få fram ;D

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Larpa Bilvårdsexperten.se
30 september 2011 · 374 Inlägg

Torkar ut plasten? Trodde vi pratade om lacken nu? smile Och inte torkar den ut lacken så det är nåt att bry sig i.. Eller vad säger alla proffs och PROFFS här? smile

Allt handlar om att tvätta på rätt sätt.. Och rätt sätt är alltid på det mildaste men nödvändigaste sättet..

För övrigt så finns det många som anser sig vara professionella rekondare men det är en stooooooor variation mellan dom som anser sig vara proffs.. En del är väldigt duktiga och en del är inte alls duktiga..

Och forum brukar ofta urarta till diskussioner där folk vill framhäva sig själva istället för att hhjälpa andra.. :p

KaptenHaddock
30 september 2011 · 357 Inlägg

Plast som i stötfångare, lister etc som oxå blir utsatta när man lägger på avfettningen, men som du säger är det ju sällan speciellt farligt, och där är nog mac prickbort den jag upplevt torka ut mest.

Gamla Volvo och Saab fångare visar ju detta sig speciellt mkt på, för att inte tala om det vax eller lackskydd som ev ligger.

Som du säger så är det ju mildaste behandlingen som ger resultat som gäller.

MVH/

Larpa skrev:
Torkar ut plasten? Trodde vi pratade om lacken nu? smile Och inte torkar den ut lacken så det är nåt att bry sig i.. Eller vad säger alla proffs och PROFFS här? smile

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Larpa Bilvårdsexperten.se
30 september 2011 · 374 Inlägg

Instämmer.. smile

KaptenHaddock skrev:
Plast som i stötfångare, lister etc som oxå blir utsatta när man lägger på avfettningen, men som du säger är det ju sällan speciellt farligt, och där är nog mac prickbort den jag upplevt torka ut mest.

Gamla Volvo och Saab fångare visar ju detta sig speciellt mkt på, för att inte tala om det vax eller lackskydd som ev ligger.

Som du säger så är det ju mildaste behandlingen som ger resultat som gäller.

MVH/

Larpa skrev:
Torkar ut plasten? Trodde vi pratade om lacken nu? smile Och inte torkar den ut lacken så det är nåt att bry sig i.. Eller vad säger alla proffs och PROFFS här? smile

Amstaff
1 oktober 2011 · 253 Inlägg

Men vilken röra i tråden...TR2 tar bort det, har provat den på de jävligaste av bilar och det lossnar (i värsta fall) efter några gånger utan att du fysiskt behöver gå på lacken och skada den med allt annat folk tipsar om här.

Prorecond har sålt den förut men hittade inte den på webshoppen, du kan säkert ringa o höra.

http://www.detailsupplyoutlet.com/item.htm?item_num=204

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
BudgetDunkaren Osponsrad
1 oktober 2011 · 1 631 Inlägg

vart köper man sån där lera ? dom har sånt på den lokala Ditec-centret... vill ha liksom...

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
andreasgustavsson
2 oktober 2011 · 819 Inlägg

Det var ju en seriös ditechfirma som tvättar med nafta istället för avfettning.

Iofs så är det så sjuk mycket bluff i branschen så man blir aldrig förvånad längre..

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
PoulZen
2 oktober 2011 · 772 Inlägg

jonnielahti skrev:

Felplacerad skrev:

jonnielahti skrev:

jag borde väl veta? jobbar som ditecbehandlare och så, vissa fläckar släpper inte...

Ja men då borde du väl veta att Avfettning inte är någon jäkla "specialgrej" roll

Vad kör du/ni med för avfettningar ?

vet inte vad de exakt innehåller men du kan läsa på www.ditec.se  hur en behandling går till smile

"Smygreklam?"

honken945
2 oktober 2011 · 12 Inlägg

nu har jag använt biltemas kallavfettning. la på de på torr lack och lät de verka i ca 10 minuter. sen spolade av med högtryck. och gjorde samma sak igen och nu är 95% av prickarna borta big_smile

Volvo V70N (2001)
KaptenHaddock
2 oktober 2011 · 357 Inlägg

Grattis, man ska som sagt inte göra detta svårare än vad det är.
Det som är kvar kan va flygrost, skrapa försiktigt över det med nageln, är det hårt som en svetsloppa etc så brukar det vara det, vilket man som sagt löser med en syra.
Men en vanlig fälgrengöring (syrabaserad) på en svamp som gfår verka ett tag brukar göra susen.

MVH/

honken945 skrev:
nu har jag använt biltemas kallavfettning. la på de på torr lack och lät de verka i ca 10 minuter. sen spolade av med högtryck. och gjorde samma sak igen och nu är 95% av prickarna borta big_smile

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
honken945
2 oktober 2011 · 12 Inlägg

KaptenHaddock skrev:
Grattis, man ska som sagt inte göra detta svårare än vad det är.
Det som är kvar kan va flygrost, skrapa försiktigt över det med nageln, är det hårt som en svetsloppa etc så brukar det vara det, vilket man som sagt löser med en syra.
Men en vanlig fälgrengöring (syrabaserad) på en svamp som gfår verka ett tag brukar göra susen.

MVH/

honken945 skrev:
nu har jag använt biltemas kallavfettning. la på de på torr lack och lät de verka i ca 10 minuter. sen spolade av med högtryck. och gjorde samma sak igen och nu är 95% av prickarna borta big_smile

okej, tack!

Volvo V70N (2001)
VD-Design
2 oktober 2011 · 1 324 Inlägg

Det bästa är att använda först avfettning och sedan högtrycksvätt sedan tar du lera tex. 3M och gnuggar du bara på prickarna tills dom är borta.. Det måste vara blött hela tiden annars repar det.. Leran är som modelllera ungefär.. smile

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
A_Karlsson
2 oktober 2011 · 537 Inlägg

honken945 skrev:
nu har jag använt biltemas kallavfettning. la på de på torr lack och lät de verka i ca 10 minuter. sen spolade av med högtryck. och gjorde samma sak igen och nu är 95% av prickarna borta big_smile

Biltema. lösningen till allt tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
BudgetDunkaren Osponsrad
2 oktober 2011 · 1 631 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:

honken945 skrev:
nu har jag använt biltemas kallavfettning. la på de på torr lack och lät de verka i ca 10 minuter. sen spolade av med högtryck. och gjorde samma sak igen och nu är 95% av prickarna borta big_smile

Biltema. lösningen till allt tongue

det är ju inte för inte att dom blir större och större.. hehe.. enda jag kan klaga på hos biltema är deras spraylim till textil..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
A_Karlsson
2 oktober 2011 · 537 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

honken945 skrev:
nu har jag använt biltemas kallavfettning. la på de på torr lack och lät de verka i ca 10 minuter. sen spolade av med högtryck. och gjorde samma sak igen och nu är 95% av prickarna borta big_smile

Biltema. lösningen till allt tongue

det är ju inte för inte att dom blir större och större.. hehe.. enda jag kan klaga på hos biltema är deras spraylim till textil..

jag kan nog klaga på mer än så men det finns mkt bra också. jag köpte en miniräknare där en gång, den kunde inte räkna gånger tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Blackbeer
2 oktober 2011 · 81 Inlägg

Köp en vanlig kallavfettning och en mjuksvamp med ett vanligt schampo så löser det sej nog.

1. kallavfättning, låt verka 10minuter. Spola noga med högtryckstvätt och få bort all smuts.
2. kallavfettning, låt verka 10minuter. Svampa I kallafettningen med MYCKET schampo.
3. Spola igen, skinna bilen.

Detta har funkat för mej alla gånger, inget jag gör på vanliga bilar. men när det kommer in bilar som kört på nylagad väg så det sprutat tjära på sidorna så funkar det till 100% .

Mvh / Victor på MR cap.

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början
honken945
2 oktober 2011 · 12 Inlägg

g0dis3n skrev:
Köp en vanlig kallavfettning och en mjuksvamp med ett vanligt schampo så löser det sej nog.

1. kallavfättning, låt verka 10minuter. Spola noga med högtryckstvätt och få bort all smuts.
2. kallavfettning, låt verka 10minuter. Svampa I kallafettningen med MYCKET schampo.
3. Spola igen, skinna bilen.

Detta har funkat för mej alla gånger, inget jag gör på vanliga bilar. men när det kommer in bilar som kört på nylagad väg så det sprutat tjära på sidorna så funkar det till 100% .

Mvh / Victor på MR cap.

Okej, får göra detta igen till våren. tack!

Volvo V70N (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang