Svarta prickar på lacken.

Blackbeer
3 oktober 2011 · 81 Inlägg

jonnielahti skrev:
nafta is the shit big_smile lovar er smile

Lacknafta tvättar bort klarlacken om man gnuggar för mycket.
Ska man använda starka lösningsmedel så är det Tvätt-thinner som gäller, eller Silicone-tvätt.
Och då tar man det på en fiber-trasa och smeker på det, inte gnugga.

Och vill bara tilllägga att man inte ska använda clay på bilar som inte ska lackbehandlas för clay repar bilen mer än man tror.

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början
Larpa Bilvårdsexperten.se
3 oktober 2011 · 374 Inlägg

Vatten tar bort klarlacken oxå om man gnuggar tillräckligt mycket! :p

A_Karlsson
3 oktober 2011 · 537 Inlägg

Larpa skrev:
Vatten tar bort klarlacken oxå om man gnuggar tillräckligt mycket! :p

och beroende på vad man gnuggar med tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Blackbeer
3 oktober 2011 · 81 Inlägg

Jo, men om man pratar om serös bilvård så är det något jag starkt inte rekomenderar. Visst allt sliter på lacken, men nu snackar vi något som är tillför att lösa färg.

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början
KaptenHaddock
3 oktober 2011 · 357 Inlägg

Alltså kallavfettningar är normalt baserade på naftor, så det är ju inget ovanligt, även om man för den delen inte bör använda lacknafta...

Moderna asfaltslösare innehåller parafin som bas, men även nafta, samt ibland alkohol.

Tycker hela denna tråden är mkt lustig:)

MVH/

Senast redigerat av KaptenHaddock (3 oktober 2011)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Chrstoph3r
4 oktober 2011 · 30 Inlägg

jonnielahti skrev:

Felplacerad skrev:

jonnielahti skrev:
onödigt att köpa massa specialgrejer, ta lite nafta på en trasa och dra över några gånger så är prickarna borta, inte lämnat en ända bil med svarta prickar kvar när kunder hämtat sina bilar.

Specialgrejer? Avfettning är väl det man rengör bilar med wink Finns ju avfettningar som tar bort asfaltsfläckar, så smidigaste är väl att använda sig av en sådan.

jag borde väl veta? jobbar som ditecbehandlare och så, vissa fläckar släpper inte...

Haha nyanställd eller bara mindre smart?

KaptenHaddock
5 oktober 2011 · 357 Inlägg

Lacknafta är inte på något sett bättre på att ta bort asfalt än en bra asfaltslösare för den delen, sen att man snabbt blir trött i skallen av det är inte heller någon fördel:)

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
PoulZen
8 oktober 2011 · 772 Inlägg

Visst kan man använda vilket medel som helst och gnugga bort alla prickar som finns, med olika mycket jobb och olika bra resultat.
Men det vore som att använda en hammare och skruvmejsel till att ta bort en mutter. Det skulle gå, men det skulle innebära en massa extra jobb.

Så varför inte använda medel som är avsedda för ändamålet? Avfettning alltså. Skonsamt mot lack, och det står till och med på många medel att ibland kan flera behandlingar behövas.

NiklasLundberg
4 februari 2012 · 18 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Herregud vad förståsigpåare det finns här. JAG jobbar som proffesseionell rekondare och vet vad jag pratar om.

Ta det JÄVLIGT lugnt med lacknafta! Använd absolut inte någon insekts/tjärborste och tvätta inte med rengöringslera förrän du fort bort asfalten!

Förstår inte hur folk kan sitta och säga att dom är rekondare och vet bäst bla bla bla och rekomendera sånna här produkter som lacken tar skada av!
Vet man inte säkert så svara inte!

Det finns produkter som är avsedda för tjära. Dvs petroliumbaserade avfettningar. Spruta på torr lack och låt verka 5-10 minuter. Spola med högtryck. Finns det fortfarande kvar så kör du samma grej en gång till. Skulle det mot förmodan även nu sitta kvar något liten så duscha på avfettning, doppa en MJUK tvättsvamp och ljummet vatten med bilschampoo i och sedan gnugga försiktigt.

Tack äntligen någon som vet vad bilvård är!

Jobbar själv på ett Ditec center i Norrtälje, man tappar hakan när man ser vad alla gör! xD

Ditec licensierad.
NiklasLundberg
4 februari 2012 · 18 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Det var ju en seriös ditechfirma som tvättar med nafta istället för avfettning.

Iofs så är det så sjuk mycket bluff i branschen så man blir aldrig förvånad längre..

inte undra på att många ser ner på rekondfirmor när det går till sådär.. tongue

Ditec licensierad.
Mack855
2 april 2012 · 1 354 Inlägg

Kommer som en idiot nu men jag får bort dom svarta prickarna med vanlig lackrengöring.. Pajjar säkert lacken så många lackar sönder nu men farsan har kört de på sina bilar i år utan problem.

KaptenHaddock
2 april 2012 · 357 Inlägg

Finns det naftor i rengöraren löser det asfalten snabbt, om inte sakta.
Risken är bara att det finns smutspartiklar i prickarna som repar din lack.

MVH/

Mack855 skrev:
Kommer som en idiot nu men jag får bort dom svarta prickarna med vanlig lackrengöring.. Pajjar säkert lacken så många lackar sönder nu men farsan har kört de på sina bilar i år utan problem.

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Mack855
2 april 2012 · 1 354 Inlägg

Okej, det visste jag inte. Än så länge har jag inte märkt några repor som kommit på grund av de (vad jag tror). Sen har jag inte så ny bil (03a) så om det blir ltie smårepor är lite skitasamma tyvärr även om jag ofta tvättar och älskar att pilla med bilen. Jaja nu ska jag inte snacka offtopic! big_smile

KaptenHaddock
2 april 2012 · 357 Inlägg

Det där är ju upp till var och en.
Men jag rekommenderar att du tvättar bilen nån gång då o då med en asfaltslösare iaf.
jag är ganska säker jag hade haft synpunkter på din lack om du frågade;)
Men visst går det att avlägsna asfalt med en lackrengörare!

MVH/

Mack855 skrev:
Okej, det visste jag inte. Än så länge har jag inte märkt några repor som kommit på grund av de (vad jag tror). Sen har jag inte så ny bil (03a) så om det blir ltie smårepor är lite skitasamma tyvärr även om jag ofta tvättar och älskar att pilla med bilen. Jaja nu ska jag inte snacka offtopic! big_smile

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Mack855
2 april 2012 · 1 354 Inlägg

Jag kanske får ta och införskaffa en sån! Du kompis isf kan jag nog säga att jag hade haft synpunkter på din kåk som den byggaren jag är! big_smile ARBETSSKADOR KALLAS DET! big_smile Men som jag sa nu ska vi inte snacka offtopic! ;D

Iggge
7 april 2012 · 241 Inlägg

Rekond smile Lämnade in min och fick bort allt smile Visserligen kostar det en del men resultatet blir verkligen sjukt bra smile

Saab forever wolf in sheeps clothing
Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
7 april 2012 · 219 Inlägg

Ditec eller?wink

Iggge skrev:
Rekond smile Lämnade in min och fick bort allt smile Visserligen kostar det en del men resultatet blir verkligen sjukt bra smile

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
arenwik
8 april 2012 ·

Iggge skrev:
Rekond smile Lämnade in min och fick bort allt smile Visserligen kostar det en del men resultatet blir verkligen sjukt bra smile

Kanske lite smått overkill att lämna in bilen på rekond för att få bort asfaltsfläckar tongue

-ROSEN-
25 april 2012 · 237 Inlägg

Kallavfettning, sen tvätt med svamp sen lera bilen... då försvinner allt!!!!!

Världens Häftigaste....De E Jag de...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang