7451
Sök

Blanda olika motoroljor?

105 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
Bytte nyss olja på min volvo 945a - 96, turbo. Han hällde i 5-30w och jag funderar mest på om jag ska fylla på med exakt samma eller om 5-40 är ok? Vad är egentligen skillnaden? Vilken är bäst?

För övrigt går den gamle som smort nu efter utbytt avgassystem.
Hoppas bara den går igenom besiktningen. Vibrerar lite i ratten när man bromsar hård och bromsarna "hackar" lite men det kanske inte är något större problem.

429 Inlägg
26 september 2011
Lesliey skrev:
Bytte nyss olja på min volvo 945a - 96, turbo. Han hällde i 5-30w och jag funderar mest på om jag ska fylla på med exakt samma eller om 5-40 är ok? Vad är egentligen skillnaden? Vilken är bäst?

För övrigt går den gamle som smort nu efter utbytt avgassystem.
Hoppas bara den går igenom besiktningen. Vibrerar lite i ratten när man bromsar hård och bromsarna "hackar" lite men det kanske inte är något större problem.

Skillnaden är ju viskositeten vid olika temperaturer.. siffrorna visar från och till vilken temperatur oljan lämpar sig för. Och då menar jag inte 5-40 Grader utan en annan skala som jag inte har i huvudet.

Blanda är något man ska försöka undvika, men absolut ingen fara men motorn jobbar helst med samma typ av olja. Tänk då ist på att inte blanda mineral och syntet olja. Så jag lärt mig, om någon har invändningar så säg till! smile

1 679 Inlägg
26 september 2011
om du ska blanda så äre ju nog bättre att hålla sig till samma "olja" alltså 5-30w och helsysntet eller delsynstet eller vad du nu har i den smile

105 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
Då kör vi på 5-30 igen då. Helsyntet.
Före oljebytet körde jag ju på 5-40 som jag fick rekommenderat. Hajar ändå inte riktigt vad som är bäst men det blir nog bra smile

Sök