Mja...Allt beror på hur mycket plats du har "inåt" respektive "utåt". Personligen anser jag att lägsta marginal mot "fjäderbenet" (eller annan "fast punkt" i karossen skall vara minst 5mm, även i "ytterlighetslägen" (tex fullt rattutslag + full infjädring), det finns de som nöjer sig med att endast konstatera att man har 2-3 mm till godo mot "fjäderbenet" o kör så, utan problem. Utåt får man enligt lag inte ha däck som sticker utanför skärmkanten. Ligger däcken för nära (i linje med) skärmkanten så kan det mycket väl hända att man knycklar skärmarna i ett större gupp. Även om man har däck som hamnar något innanför skärmkanten så kan man knyckla skärmarna, allt hänger på om (hur mycket) bilen är sänkt samt däcken dimension. I regel kan man säg att på en originalbil (ej sänkt mm) kan man gå upp 5% i omkrets utan att problem uppstår. På min bruxis (Passat-96) kör jag däck med 7% omkrets trots sänkt bil. Funkar bra, MEN om jag kör upp för en hög trotarkant med "mer" rattutslag så tar däcket i skärmen, har dock klarat mig från knycklad skärm. Jag aviker en hel del från original dimension på fälgarna, ET ligger kring original (typ 40(, men fälgen är 1 tum bredare...
Senast redigerat av dawwe (11 november 2014)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure