3231
Sök

Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

1 Inlägg
12 mars 2015
#501
Hej, Försöker hitta bultmönster/bultcirkel och et till en datsun 140y från 1979. Har kollat igenom alla tabeller som jag har hittat utan framgång. Är det någon här som vet och kan vara vänlig att tala om det för mig?


104 Inlägg
14 mars 2015
#502
dawwe skrev:
Det finns ett alternativ till: ändra ET genom att plana av fälgens anläggningsyta mot navet. MEN man kan inte ta "för mycket" för då blir fälgen för "klen" med allt vad det innebär. Jag tror dock att 5 mm är ingen större fara, men du lär fortfarande bli tvungen att valsa + skaffa minsta möjliga däck (rullomkrets!). Bäst o billigast blir att köpa andra fälgar, ELLER höja bilen till originalhöjd om den är sänkt, + mindre däck & valsning så klart...

Då blir det att köpa nya fälgar då! Tack för svar

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700

1 Inlägg
16 mars 2015
#503
Har funderingar på o köpa ny bil :cool: vore kul o få på gamla fälgarna! frågan är går det att få mina gamla 114.3/5 fälgar att passa bultcirkel 118/5 med flytande kona? :D

Är inte rädd o skava lite i bulthålena :rolleyes: Nån som provat?

Är med och skapar en hemsida med fokus på handverktyg av hög kvalitet. För snickeri och bilmeck. Verktygshandlarn.se

469 Inlägg
16 mars 2015
#504
FilipS skrev:
dawwe skrev:
Jag skrev ju "+ de mindre däcken". 215/30/19 ger dig ca 1.7 cm extra utrymme mot "kanterna"...

30 profil finns inte till 19", kollat alla hemsidor. 215/35/19, tror du att det fungerar?

det finns 30 profil till 19" men dock smalast 235 och det kommer inte hjälpa dig =/ jag skulle försöka få tag på nya fälgar även om det är ett dyrt alternativ =/ jag själv kör 215/35/19 på 8" fälg och det är lagom stretch på det smile kan bli jobbigt att få tätt på i fälghornen på 8,5" breda.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Avstängd
10 388 Inlägg
17 mars 2015
#505
ax_power skrev:
Har funderingar på o köpa ny bil cool vore kul o få på gamla fälgarna! frågan är går det att få mina gamla 114.3/5 fälgar att passa bultcirkel 118/5 med flytande kona? big_smile

Är inte rädd o skava lite i bulthålena roll Nån som provat?

Min erfarenhet; det är för stort hopp.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

293 Inlägg
17 mars 2015
#506
emilwallberg skrev:
Hej, Försöker hitta bultmönster/bultcirkel och et till en datsun 140y från 1979. Har kollat igenom alla tabeller som jag har hittat utan framgång. Är det någon här som vet och kan vara vänlig att tala om det för mig?

4/114,3 bör det nog vara

392 Inlägg
17 mars 2015
#507
Halloj.
Sugen på nya fälgar till sommaren men funderar om det kommer passa.
Bilen är en Nissan S14-94:a. Den är breddad ca 50mm bak på varje sida.
Jag använder nu 50mm spacers på ett par fälgar som jag tyvärr inte vet et på just nu men dom är 18x8".

Dom nya har måtten 18x9,5" med et 26. Kommer det passa utan spacer eller hur blir det?
Går det å veta, utan att ta reda på vad för et dom gamla fälgarna har?

Tacksam för all hjälp man kan få.
MVH//Jonas
Senast redigerat av Orange_Dragon (17 mars 2015)

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

392 Inlägg
19 mars 2015
#508
Orange_Dragon skrev:
Halloj.
Sugen på nya fälgar till sommaren men funderar om det kommer passa.
Bilen är en Nissan S14-94:a. Den är breddad ca 50mm bak på varje sida.
Jag använder nu 50mm spacers på ett par fälgar som jag tyvärr inte vet et på just nu men dom är 18x8".

Dom nya har måtten 18x9,5" med et 26. Kommer det passa utan spacer eller hur blir det?
Går det å veta, utan att ta reda på vad för et dom gamla fälgarna har?

Tacksam för all hjälp man kan få.
MVH//Jonas

Jag testar igen. Original är et 40 på min S14. Passar det med 18x9,5 et26 bak när den är breddad 50mm vardera sida?
Hoppas verkligen nån kan hjälpa mig.

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

Highland Street Crew
170 Inlägg
19 mars 2015
#509
Orange_Dragon skrev:
Orange_Dragon skrev:
Halloj.
Sugen på nya fälgar till sommaren men funderar om det kommer passa.
Bilen är en Nissan S14-94:a. Den är breddad ca 50mm bak på varje sida.
Jag använder nu 50mm spacers på ett par fälgar som jag tyvärr inte vet et på just nu men dom är 18x8".

Dom nya har måtten 18x9,5" med et 26. Kommer det passa utan spacer eller hur blir det?
Går det å veta, utan att ta reda på vad för et dom gamla fälgarna har?

Tacksam för all hjälp man kan få.
MVH//Jonas

Jag testar igen. Original är et 40 på min S14. Passar det med 18x9,5 et26 bak när den är breddad 50mm vardera sida?
Hoppas verkligen nån kan hjälpa mig.

om jag räknat rätt så kommer du få 17mm mindre poke utan spacers. men du hamnar också 55 mm längre in i hjulhuset, skulle inte tro att det får plats, men jag har ingen aning om hur stora hjulhus nissan har big_smile


392 Inlägg
20 mars 2015
#510
Shewii skrev:
Orange_Dragon skrev:
Orange_Dragon skrev:
Halloj.
Sugen på nya fälgar till sommaren men funderar om det kommer passa.
Bilen är en Nissan S14-94:a. Den är breddad ca 50mm bak på varje sida.
Jag använder nu 50mm spacers på ett par fälgar som jag tyvärr inte vet et på just nu men dom är 18x8".

Dom nya har måtten 18x9,5" med et 26. Kommer det passa utan spacer eller hur blir det?
Går det å veta, utan att ta reda på vad för et dom gamla fälgarna har?

Tacksam för all hjälp man kan få.
MVH//Jonas

Jag testar igen. Original är et 40 på min S14. Passar det med 18x9,5 et26 bak när den är breddad 50mm vardera sida?
Hoppas verkligen nån kan hjälpa mig.

om jag räknat rätt så kommer du få 17mm mindre poke utan spacers. men du hamnar också 55 mm längre in i hjulhuset, skulle inte tro att det får plats, men jag har ingen aning om hur stora hjulhus nissan har big_smile

Tack för svar.
Så då kommer det alltså ta i coiloversen med andra ord.
Men ska man öka et-måttet då eller ska man sänka ännu mer, nästan ner till noll för att fälgen inte ska bredda så mycket innåt?

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

Highland Street Crew
170 Inlägg
20 mars 2015
#511
Orange_Dragon skrev:
Tack för svar.
Så då kommer det alltså ta i coiloversen med andra ord.
Men ska man öka et-måttet då eller ska man sänka ännu mer, nästan ner till noll för att fälgen inte ska bredda så mycket innåt?

Du, lite seg i kolan var jag allt igår när jag svarade:lol:lol

Du hamnar 5mm närmare coilsen än original och får 33mm mer poke:rolleyes:

ett tips är att kika in på www.willtheyfit.com där kan du enkelt se själv hur det blir.


392 Inlägg
21 mars 2015
#512
Hehe okay smile
Men så om jag fattar det rätt då (inte speciellt duktig på et-mått å skit) Så kommer det vara "lugnt" innåt
samt att fälgen kommer komma 33mm längre ut?

Mailade även Driftworks.com å fick detta svar:
Hi,
Yes they will fit, but I'd imagine you need near ET0 with a 9.5J to fill +50mm fenders.

Alignment/tyre/ride height dependent of course smile

Tack för länken också!
MVH/Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

613 Inlägg
26 mars 2015
#513
Skulle behöva lite hjälp med att räkna ut däckstorlek.

Köpte 14-tums slotmags som ska sitta på en volvo 745 bilen är sänkt 40/40

har pratat med däckfirmor och fått många olika svar

från början ska man ju använda 185-65-15 det är ju vad som sitter original

men eftersom slotmagsen är mindre i tummen så måste väl däcken ha större dimension?

fått dessa olika svaren från diverse firmor

185-60-14 runt om

205-60-14 bak 175-60-14 fram

215- 60-14 bak 185-60-14 fram

vad ska man egentligen lyssna på?

finns det någon som har en idé är jag tacksam för informationen ni kan ge

Tack på förhand Med vänlig hälsning Anderholm


111 Inlägg
26 mars 2015
#514
Anderholm skrev:
Skulle behöva lite hjälp med att räkna ut däckstorlek.

Köpte 14-tums slotmags som ska sitta på en volvo 745 bilen är sänkt 40/40

har pratat med däckfirmor och fått många olika svar

från början ska man ju använda 185-65-15 det är ju vad som sitter original

men eftersom slotmagsen är mindre i tummen så måste väl däcken ha större dimension?

fått dessa olika svaren från diverse firmor

185-60-14 runt om

205-60-14 bak 175-60-14 fram

215- 60-14 bak 185-60-14 fram

vad ska man egentligen lyssna på?

finns det någon som har en idé är jag tacksam för informationen ni kan ge

Tack på förhand Med vänlig hälsning Anderholm

För att behålla rullomkretsen får du nog gå upp till 205-65-14, kan givetvis ha fel, men det är dom måtten jag får upp iaf. Då ligger det på 0.1% mer omkrets, dvs 100kmh = 100.1kmh.


613 Inlägg
26 mars 2015
#515
205-65-14 finns inte hos däckonline eller däck365 verkar lite mysko


111 Inlägg
26 mars 2015
#516
Anderholm skrev:
205-65-14 finns inte hos däckonline eller däck365 verkar lite mysko

Hittar inget jag heller, men jag skulle leta efter så stora dimensioner det bara går, bara det inte skiljer mer än +- 5% i rullomkrets från original. Skulle väl va 215-60-14 som är närmast då, -1.27%.
Senast redigerat av ultimatemartin (26 mars 2015)


613 Inlägg
27 mars 2015
#517
hur mycket gör det i kmh och bränsleförbrukningen? det kan man ju också fundera på ^^


111 Inlägg
30 mars 2015
#518
Anderholm skrev:
hur mycket gör det i kmh och bränsleförbrukningen? det kan man ju också fundera på ^^

På längre sträckor märker man det, just nu har jag 4,9% för små hjul, så när jag kör i 100 på mätaren så kör jag egentligen i 95, vilket betyder att jag måste upp i ca 117 för att ligga i 110 på motorvägen, då får man också högre varv på motorn och det ökar förbrukningen... Gött att sommardäcken åker på om nån dag när jag har tid, dom har iaf rätt dimension smile


Avstängd
10 388 Inlägg
30 mars 2015
#519
ultimatemartin skrev:
Anderholm skrev:
hur mycket gör det i kmh och bränsleförbrukningen? det kan man ju också fundera på ^^

På längre sträckor märker man det, just nu har jag 4,9% för små hjul, så när jag kör i 100 på mätaren så kör jag egentligen i 95, vilket betyder att jag måste upp i ca 117 för att ligga i 110 på motorvägen, då får man också högre varv på motorn och det ökar förbrukningen... Gött att sommardäcken åker på om nån dag när jag har tid, dom har iaf rätt dimension smile

Fast...sådär är det ju iofs original på många många mååååånga bilar (ungefär alla). En säkerhetsmarginal på hastighetsmätaren helt enkelt (i förhållande till GPS-hastighet).

Sen varierar det något iofs. Men spännande med dina valda siffror, för det är precis vad A6:an har för förhållande (hastighetsmätare vs gps) med originalstorlek på däcken.
Senast redigerat av it_mutt (30 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

111 Inlägg
30 mars 2015
#520
it_mutt skrev:
ultimatemartin skrev:
Anderholm skrev:
hur mycket gör det i kmh och bränsleförbrukningen? det kan man ju också fundera på ^^

På längre sträckor märker man det, just nu har jag 4,9% för små hjul, så när jag kör i 100 på mätaren så kör jag egentligen i 95, vilket betyder att jag måste upp i ca 117 för att ligga i 110 på motorvägen, då får man också högre varv på motorn och det ökar förbrukningen... Gött att sommardäcken åker på om nån dag när jag har tid, dom har iaf rätt dimension smile

Fast...sådär är det ju iofs original på många många mååååånga bilar (ungefär alla). En säkerhetsmarginal på hastighetsmätaren helt enkelt (i förhållande till GPS-hastighet).

Sen varierar det något iofs. Men spännande med dina valda siffror, för det är precis vad A6:an har för förhållande (hastighetsmätare vs gps) med originalstorlek på däcken.

Jag vet att det finns marginal på mätaren, den är väl mer exakt på nya bilar? De siffror jag valde va bara matematik, har alltid räknat plus 5%, har stämt ganska bra med övrig trafik om dom nu kör lagligt, har provat gps på telefonen en gång, då låg jag i 120 på mätaren men telefonen visade 93, så den fungerar inte alls, riktig gps har jag dock inte provat. På sommardäcken har jag 195-65-15, på vinterdäcken har jag 185-60-15 (fick dom gratis), det är stor skillnad.



Sök