Hej.
Känns lite fel att börja mitt första post här med att be om hjälp, hoppas folk har överseende, men jag får fylla i kontot med info nu under semestern.
Låt mig börja från början.
Jag hade hoppats få bytt fälgar på min ena bil, och har typ tagit en krasch kurs i alla dessa mått, ET och andra värden. Och visst har jag blivit klokare, men jag vet också att jag är ute på djupt vatten och det är en hel del pengar på spel.
Bilen:
Toyota Corolla 2006, 1,8l T-Sport Compressor
Det jag vet är att original däck och fälg är 215/45R17 på 17x7 fälgar med ET45 och 4/100.
Det jag letar efter är 18" fälgar, och försöka få rätta på hur dessa kommer att sitta och passa.
Det är en liten ovanlig bil, men chassit bygger på vanliga Corolla T-sporten med hjulhus mm.
Testade lite med några av automatiska testerna (som folk haft länkade ovan) och fick lite bra info, men jag har gärna en åsikt med dessa siffror.
Just nu väljer jag mellan lite olika design och typ, och vet att jag troligen kan glömma alla 18x8 fälgar.
Så mitt sikte är nu på 18x7,5 och behöver då veta vad för ET "spann" jag har att röra mig inom.
Vet att i slutet får inte däcket sticka ut, eller ha en rullomkrets som skiljer mer än 5%. Omkretsen är inga problem, det är "sticka ut / få plats" som är. Jag får dock inte ihop allt, eftersom jag inte förstår alla måtten till 100%.
Jag vill inte bygga om henne, eller sätta distanser, utan det är fälg + ev centrum bricka som gäller.
Passar det inte så gör det inte, då får jag nöja mig med 17".
Hoppas att någon vänlig själ har lite tid och kunskap att hjälpa en

Edit: Om någon mer info behövs så fråga, så ska jag försöka ordna detta.