Orkar stereon driva detta framsystem?

Kolm
29 september 2011 ·

Har en CLIO -01 som har 6,5" originalhögtalare.

Jag ska köpa en ny HU och byta till ett bättre kit 6,5" fram med delningsfilter och diskant.

Min fråga är om framsystemet jag valt kan låta bra även fast jag inte har steg eller måste jag köpa till ett steg?

Har ni tips på annat framsystem för liknande pengar, eller en annan huvudenhet för liknande pengar (helt ok om det är lite dyrare).

Förslag på framsystem:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317332
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318253

Förslag på HU:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318852
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318591

Jag åker nästan alltid själv i bilen, tycker ni att jag ska koppla ur dom bakre originalhögtalarna på 6,5" eller koppla in även dom på stereon?

Orkar den att driva detta?
Behöver er hjälp.

Simon76
29 september 2011 · 376 Inlägg

Du behöver ett steg. Det behöver man alltid!
6,5" brukar rocka på ganska bra, med rätt montering och ett vettigt steg.

big-jepp
29 september 2011 · 3 187 Inlägg

Simon76 skrev:
Du behöver ett steg. Det behöver man alltid!
6,5" brukar rocka på ganska bra, med rätt montering och ett vettigt steg.

nee det behöver man inte alltid.
även jag rekommenderar steg, MEN det går att driva dom på stereon. kör på spl kitet, alpin e kitet lirar fint men är lite för tungdrivet för stereon.

Senast redigerat av big-jepp (29 september 2011)

Honda civic "civicen" (1993)
dbakuten TEAM dBAkuten
29 september 2011 · 865 Inlägg

Man kan driva mycket (även lättdrivna små basar) på Huvudenheten till en Viss nivå och nöjer man sig vid den nivån så är det okej. Men det blir en betydande skillnad på ett slutsteg på kraften och dynamiken i ljudet.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Simon76
29 september 2011 · 376 Inlägg

Ok. Det är klart att det går.
Men jag tycker bara det är synd, då det gör SÅ stor skillnad med ett steg.
Och som Björn skriver, det är inte bara volymen och trycket som blir bättre.
Det blir en helt annan närvaro och dynamik.

schnauz
29 september 2011 · 1 758 Inlägg

Du bör absolut köra slutsteg till dessa kit.
Går säkert "bra" att köra på enbart huvudenheten (låta kommer det ju göra), men det känns väldigt onödigt att lägga pengar på dyrare högtalare och sedan bara utnyttja en bråkdel av deras potential.
Lite som att bygga ett hus på en tomt med storslagen havsutsikt, men inte bygga fönster mot havet.

Kolm
29 september 2011 ·

Hej allihopa! Det blev en drastisk ändring. En vän till mig har sålt mig följande grejjor till en billig peng:

Framsystem: µ-Dimension Jr 6 Comp
Slutsteg: µ-Dimension RM V41 (4kanals)
Bas: RE Audio SR 10"
Sluten baslåda på ca 14L med 40% Dämpull

Han vann en SQ-tävling på Elmia med en P88 som HU. Den är dock såld.

Min fråga till er: Vilken HU bör jag ha för att matcha mina grejjor? (Det är ett plus om jag inte blir ruinerad).

VincentQvarfordt
29 september 2011 · 152 Inlägg

Ett svar på den ursprungliga frågan även om du övergett den eftersom andra kanske vill ha svar på det.
Du bör inte koppla dom bakre högtalarna till stereon då det ger mindre kräm till framhögtalarna.

Rake
29 september 2011 · 164 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:
Ett svar på den ursprungliga frågan även om du övergett den eftersom andra kanske vill ha svar på det.
Du bör inte koppla dom bakre högtalarna till stereon då det ger mindre kräm till framhögtalarna.

Stämmer bra det men jag lånar tråden lite och frågar vad finns det för billiga slutsteg för att driva framsystem? Behöver inte ha något så bra ett (Pris: <1000), bara ett som kan driva många vanliga billiga 5.25" dls högtalare tillexempel. Men är det något att rekomendera att bara slänga i en massa hyfsade högtalare eller borde man köpa ett par seriösare högtalare?

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Simon76
29 september 2011 · 376 Inlägg

Ett par bra högtalare, utan tvekan.
Två hyfsade blir inte en bra.
Blir bara ännu mer av hyfsat. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang