6177
Sök

Saab 9000 2,0L, hastighetsmätare slutade funka ochden börja baktända

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
jap, min saab 9000 MOTOR, ha börjat få problem

en dag så slutade hastighetsmätaren att visa hastighet, och när man är uppe i ca 80 så hoppar nålen runt 20km/h
MEN km-mätaren fungerar, dvs, kör man lite sakta (ca 40-50), så gör inte hastighetsmätaren utslag MEN den räknar fortfaran antal körda kilometer
(så det kan väl inte vara drevet i växellådan)

kanske det hör samman,
men senare samma dag så när motorn var ordentligt uppe i arbetstemeratur så började den baktända, och dog när man släppte gasen, men funkar ändå bra vid 4-7000varv (den har ingen varvstopp längre, har råkat vara uppe i 8000+ varv), under 4000 så har den inte kraft, och baktäden som satan

anledningen att jag skriver stort "saab 9000 MOTOR" är att den sitter i en hemmabygge, http://www.youtube.com/watch?v=DATtk5ilfnA
den är förgasarkonverterad men jag har inte pillad på tändningen,

motor är 2,0 icke turbo ,icke tändkasett (gammal hedlig spole här), icke automat(vxl)
års, 1992

saker jag har redan kollat:

letade genom hela elsystemet efter glapp till hastighetsmätarsignalen, men eftersom den räknar km fortfarnade så bör det inte finnas glapp? eller?

och skruvade ur tändstiften, och dem såg väldigt fina ut, men ska rensa dem lite imon och montera tillbaks om det kan hjälpa problemet (vissa "muttrar" som sitter på tändstiften och leder ström till tändkablarna var lite lösa)

detta hände efter jag körde hårt på en åker , sladda ordentligt , och de flög ut lera minst 20m bakåt vid vissa sladdar

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Sök