3536
Sök

Hyfsat ljud till en Golf 92a

17 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Hej, ny här big_smile

Köpte mig en sommarbil i juni, en 5-dörrars Golf 92a och ljudet har ju varit riktigt KASS och ännu värre blev det nu när tjejen spräckte högtalarna...
Så jag tänkte byta ut dom.
Det sitter ett par 4" på instrumentbrädan, det e allt!!!
Jag har inga i dörrarna, har aldrig suttit några där:|
Däremot så hade förra ägaren ett par i hatthyllan som han plockade me sig när han sålde den till mig.
Jag tänkte att jag kanske skulle kunna följa i samma spår, eller?
Kan man ha 2*4" fram o nånting där bak? o isf vad?

Jag har inte tänkt o spendera en massa på den här bilen, då jag kommer att spendera desto mera på min förstabil...

smilesmilesmile

1 727 Inlägg
1 oktober 2011
Kör ett par 3.5-4" koaxer på brädan, ett par midbasar i dörrarna eller ett basrör framme vid passagerarfötterna, driv allt med ett 4-kanalssteg.
Rätt justerat så kan det bli riktigt bra.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

17 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Shit va snabbt:D

Hm... ska jag inte bry mig om burkar i hatthyllan?

1 727 Inlägg
1 oktober 2011
gate7nico skrev:
Shit va snabbt:D

Hm... ska jag inte bry mig om burkar i hatthyllan?

Tur? Råkade bara se o svarade. smile

Inget i hatthyllan!

Senast igår kväll justerade jag en bil med "budget" högtalare/bas/4-kanal. Som en SMÄCK!

Pierre

17 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Du tror inte min billiga pioneer kan driva dom? slipper man kanske punga ut på steget...

1 727 Inlägg
1 oktober 2011
gate7nico skrev:
Du tror inte min billiga pioneer kan driva dom? slipper man kanske punga ut på steget...

Då kan du isf köra koaxerna på Pioneeren och ett litet 2-kanal till sub.

Vi vänder på steken, vad för summa är aktuell för dig i din Golf?

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (1 oktober 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2011
Håller med Pierre, ett par sjysta 4" koaxialer på brädan tillsammans med ett litet basrör under handskfacket så ska du se att du klarar dig gott och väl. smile Jag råkar t.o.m ha ett liter basrör till övers... wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

17 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Som sagt, jag har inte tänkt o spendera direkt (har en annan bil att tänka på tongue)... kanske tusenlappen?
Bara så man får nåt som funkar...

Vad ska du ha för baslådan?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 oktober 2011
Aaha, ja då vart det lite klurigare, då får du nog nöja dig med två par koaxialer drivna på huvudenheten. Bara baslådan vill då jag har mer för än din totala budget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 656 Inlägg
2 oktober 2011
gate7nico skrev:
Som sagt, jag har inte tänkt o spendera direkt (har en annan bil att tänka på tongue)... kanske tusenlappen?

de va inte mycket pengar för stereo

3 187 Inlägg
2 oktober 2011
gate7nico skrev:

för 1000 kr får man inget hyffsat ljud, köp nya högtalare till brädan och driv dem på stereon så har du något som "funkar".

17 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Jag vet, det här e inte alls kul för er, men jag ska ju lägga en del på den andra bilen jag har, så budgeten tillåter inte så mycket mer.
Har hittat några 2vägs koaxialer 4" för 300 spänn (exempel: http://www.blekingebilradio.se/category … /4-koaxial ) och så finns det ju 3vägs oxo för lite mer (exempel: http://www.brc.se/koaxialhogtalare/mds/ … vags-hogt/ ), men jag kan inte tänka mig att det kan komma nån bas ur dom...

21 761 Inlägg
2 oktober 2011
Att börja blanda in slutsteg med den budgeten är ingenting att tänka på och eftersom högtalarna i brädan är knäckta så är det bättre att sätta de nya högtalarna (som drivs av stereon) i dörrarna, då kan du montera dem stumt+tätt och på så sätt utnyttja den "lilla" bas som den typen av högtalar kan ge.

Går det att sätta större än 4" i dörrarna så köp gärna såna, men vilka som kan tänkas vara lämpliga får nog andra ge råd om. smile

17 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Tack Drönirettab, men så finns det inget att sätta högtalare i förutom på instrumentbrädan och ett steg är uteslutet för den lilla slant jag kan lägga, min stackars 4*50 pioneer får nog dra allt det lilla wink

21 761 Inlägg
2 oktober 2011
Men nog finns det väl ändå förberedda hål i dörrplåten så att dörrsidorna kan sågas upp?

17 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Nja, det gör ju inte det... jag lägger upp foto senare!

16 197 Inlägg
3 oktober 2011
antar att de e en golf3??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

17 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168715/168715-b39577f939b33954562ab68d98510f9c.jpg

16 197 Inlägg
3 oktober 2011

den golfen måste vara en import.. 

har meckat/byggt ljud i en hel del golf 3 å ALLA har haft 6,5" i dörrarna.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök