3834
Sök

Förslag på kitsystem fram

8 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hejhej!

Jag tänkte höra vad ni lite mer erfarna ljudbyggare har för förslag på kitsystem fram.
Just nu består ljudsystemet av en baslåda, Digital Designs (1512's element) som drivs av ett Mac Audio fearless 1000d slutsteg, och i övrigt originalhögtalare.

Bilen är en Saab 9-3 -98 som har 6.5" i dörrarna, 6x9 i hatthyllan och 3.5" i instrumentbrädan. Behöver man byta ut original 3.5" i instrumentbrädan till diskanter, eller går det att använda dom som det?

Förslag på ett kitsystem till nuvarande ljudet skulle vara kul smile hade tänkt mig prisklass runt 6.000, kan gå lite högre också, men 6.000 som riktmärke iallafall.

Planen just nu är att köpa ett system fram, men i framtiden tänkte jag även bygga ut med nya högtalare i hatthyllan. Så då är frågan om man ska satsa på ett 4kanals-slutsteg direkt. För köper jag ett 2kanals nu, och ska bygga ut i hatthyllan senare så måste jag ju köpa ett till steg då. Vilket skulle resultera i 3 steg i bagaget, och det känns ganska osmidigt.
Jag fick som tips av en vän att sätta kitsystem fram, och koaxar bak, och det är väl bäst antar jag - rätta mig om jag har fel. smile
Senast redigerat av linko (5 oktober 2011)

1 071 Inlägg
5 oktober 2011
#2
Ett tips är väl dd c.6 kitt har 2par som jag använde i gamla bilen rockade på riktigt bra faktis spelade högt och bra enligt mig sen kanske ett 4-kanals dd steg på det

Onödigt inlägg^^

96 Inlägg
5 oktober 2011
#3
Vet inte hur de nytillverkade är, men Förr rockade Amegas kitsystem JÄVLIGT bra

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

16 197 Inlägg
5 oktober 2011
#4
själv skulle jag vakt ett bra bra 3,5 till brädan å ett par lösa 6,5" middar till dörrarna fra.. å sen drivit de med ett 4 kanalssteg.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

5 852 Inlägg
5 oktober 2011
#5
Håller med örjan där, Rainbow Dreamline 3,5" i brädan och DLS R6A midbasar hade stampat på rejält i din bil.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Gladen Audio
2 388 Inlägg
5 oktober 2011
#6
evilaudio skrev:
själv skulle jag vakt ett bra bra 3,5 till brädan å ett par lösa 6,5" middar till dörrarna fra.. å sen drivit de med ett 4 kanalssteg.

Min lösning i min saab. funkar perfekt och går att dra på bra.

Har Amega 3,5" koax samt ett par lösa DLS RM6 6,5" midbasar (inte kitet) drivet på ett SPL dynamics ICE 150.4

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 oktober 2011
#7
Instämmer med evil, tujbo och Frippe förutom att jag kompleterar med Amegas egna midbasar ihop med 350-koaxialerna. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

8 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#8
Så... vad jag förstår så ska jag skaffa ett par 6.5" midbasar till dörrarna och uppgradera 3.5" koaxarna.
Men ingen skrev något om diskanterna, behövs inte dom?

evilaudio skrev:
själv skulle jag vakt ett bra bra 3,5 till brädan å ett par lösa 6,5" middar till dörrarna fra.. å sen drivit de med ett 4 kanalssteg.

men måste jag verkligen dra 3.5" till ett slutsteg? orkar inte originalkablarna dra dom ändå?

16 197 Inlägg
5 oktober 2011
#9
linko skrev:
Så... vad jag förstår så ska jag skaffa ett par 6.5" midbasar till dörrarna och uppgradera 3.5" koaxarna.
Men ingen skrev något om diskanterna, behövs inte dom?

evilaudio skrev:
själv skulle jag vakt ett bra bra 3,5 till brädan å ett par lösa 6,5" middar till dörrarna fra.. å sen drivit de med ett 4 kanalssteg.

men måste jag verkligen dra 3.5" till ett slutsteg? orkar inte originalkablarna dra dom ändå?

koaxialer har ju diskanter i mitten smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#10
hmm.. ja det är ju sant! big_smile
men du tycker att man borde dra dom koaxialerna till ett slutsteg?
och alltså köpa ett 4kanals och dra 3.5" koaxialerna + 6.5" midbasarna till det slutsteget?

1 727 Inlägg
6 oktober 2011
#11
linko skrev:
hmm.. ja det är ju sant! big_smile
men du tycker att man borde dra dom koaxialerna till ett slutsteg?
och alltså köpa ett 4kanals och dra 3.5" koaxialerna + 6.5" midbasarna till det slutsteget?

Jaaaaaa! wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

8 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#12
Jag har sett flera som bygger in/ner sina steg i golvet/väggarna. Och det är ju riktigt snyggt och tar inte så mycket plats. Men hur blir det med kylningen för stegen då?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 oktober 2011
#13
linko skrev:
Jag har sett flera som bygger in/ner sina steg i golvet/väggarna. Och det är ju riktigt snyggt och tar inte så mycket plats. Men hur blir det med kylningen för stegen då?

Det beror lite på hur kinkigt steget är med kylning, men att stänga det helt inne är inte så smart. Det kommer ge problem förr eller senare. Och har du ett steg som har interna fläktar som kyler, så kommer det gå o protect väldigt snabbt på sommaren.

Så, du skall absolut se till att du har antingen öppningar i sidorna (gärna med fläktar som suger/blåser in luft i utrymmet.

Eller så har du öppningar i luckan så det kan "andas".

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2011
#14
Lonefox skrev:
Instämmer med evil, tujbo och Frippe förutom att jag kompleterar med Amegas egna midbasar ihop med 350-koaxialerna. smile

Hänger på och instämmer jag också! Trevliga grejer de där Amega. wink Finns ett par färdiga kit som skulle kunna funka för TS, antingen det här om det ska köras med ett 4-kanalssteg eller så det här om det ska användas enbart två kanaler till framsystemet. Men ja Amegakoaxialerna bör helt klart köras på steg, ger så mycket mer av allt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#15
okej, ja det är ju kanon med förslag och svar på mina frågor!
men jag har läst vissa midbasar som kräver speciella volymer, 10L på dom jag kollat på, räcker det för att ha i dörren? och skulle det låta bra för övrigt att ha såna i dörren?
vad jag förstår så måste man ju dämpa dörren iallafall. och jag har läst om olika dämpmattor, och sen såg jag dena här http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=2694 , någon som vet något om den? eller som har något bättre förslag smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2011
#16
En dörr ligger på betydligt mer än 10L, skulle tippa på att en normal bildörr ligger på ca 30-40L iaf. SilentCoat en beprövad matta som är enkel att jobba med och ger ett bra resultat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#17
ChriZtoffer skrev:
En dörr ligger på betydligt mer än 10L, skulle tippa på att en normal bildörr ligger på ca 30-40L iaf. SilentCoat en beprövad matta som är enkel att jobba med och ger ett bra resultat.

Skulle det låta bra att ha en sån bas i dörren isåfall? Om det står att den bör ha 10L och jag har 30-40? Okej, bra att veta! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2011
#18
Dom flesta midbasarna på marknaden är gjorda för att monteras i dörr men kan även fungera i låda, en del i så små som 10L. Men om det står specifikt att den vill ha 10L låda så kommer den med största sannolikhet inte fungera så bra i en stor dörr.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

200 Inlägg
8 oktober 2011
#19
linko skrev:
Hejhej!

Jag tänkte höra vad ni lite mer erfarna ljudbyggare har för förslag på kitsystem fram.
Just nu består ljudsystemet av en baslåda, Digital Designs (1512's element) som drivs av ett Mac Audio fearless 1000d slutsteg, och i övrigt originalhögtalare.

Bilen är en Saab 9-3 -98 som har 6.5" i dörrarna, 6x9 i hatthyllan och 3.5" i instrumentbrädan. Behöver man byta ut original 3.5" i instrumentbrädan till diskanter, eller går det att använda dom som det?

Förslag på ett kitsystem till nuvarande ljudet skulle vara kul smile hade tänkt mig prisklass runt 6.000, kan gå lite högre också, men 6.000 som riktmärke iallafall.

Planen just nu är att köpa ett system fram, men i framtiden tänkte jag även bygga ut med nya högtalare i hatthyllan. Så då är frågan om man ska satsa på ett 4kanals-slutsteg direkt. För köper jag ett 2kanals nu, och ska bygga ut i hatthyllan senare så måste jag ju köpa ett till steg då. Vilket skulle resultera i 3 steg i bagaget, och det känns ganska osmidigt.
Jag fick som tips av en vän att sätta kitsystem fram, och koaxar bak, och det är väl bäst antar jag - rätta mig om jag har fel. smile

Istället för högtalare i hatthyllan hade jag satsat mer på framsystemet som man brukar rekommendera, dubbla 6,5" i varje dörr om du har möjligheten och med ett rejält steg på det istället. Det blev en otrolig skillnad i midbasen tyckte jag i min bil, går knappt att beskriva, det är där det kommer att fattas sen annars.
3,5" coaxerna skulle sen vara grädden på moset då du bl.a. kommer att lyfta upp ljudbilden mer. Minska sedan dörrvolymen med dämpmattor:D

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

8 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#20
jag var in till en återförsäljare nu och fick som tips att köra amega Qcomp 60 och driva det med Mac Audio Fearless T. vad säger ni om det?


Sök