3789
Sök

"ljudbygge" i Nissan s14.

s0l0m0n
6 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Tänkte göra ett litet ljudbygge i bilen bara för att ha någon form av ljud. Jag vill inte fylla bilen med högtalare utan bara lite diskret ljudbygge med rent och fint ljud och bara lite bas för känslans skull.

Funderade på bara 1 6,5" kitsystem i fram, av bra kvalité. Sedan placera 2st 6.5" basar i hatthyllan, med påbyggd låda undertill hatthyllan.

kitsystemet kommer troligtvis bli: Focal polyglas V165 VB eller B2 Audio ES6.1
basarna jag funderar på är: Kicker Comp VT eller DLS Reference RW6

Det är just basarnas placering jag är osäker på. Visst, dem är bara 6.5" men vill ju ändå att det ska låta bra. Men en liten låda påbyggd under hatthyllan borde väl fungera?

Eller jag kanske är helt ute och cyklar i mitt tänk om att bara ha 6.5" på basarna? Är just för smidighetens skull som jag tittar på dessa. Har även funderat på 8" men då blir placering i hatthyllan svår att få till tror jag.

Kom gärna med lite råd till en som är rookie på billjud.

ha det cool

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2011
Låt dig inte luras av storleken på basarna! Jag kör själv för tillfället en låda med dubbla 6,5" basar i min bil och protad låda, ingen har trott mig hittills när jag påstått att det är bara dom som spelar. Men DLS RW6 nära på kräver portad låda om dom ska kunna spela någon form av sub. Så om du kan få upp både basar och port genom hatthyllan så kommer det funka kanon med en låda under.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

s0l0m0n
6 oktober 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Låt dig inte luras av storleken på basarna! Jag kör själv för tillfället en låda med dubbla 6,5" basar i min bil och protad låda, ingen har trott mig hittills när jag påstått att det är bara dom som spelar. Men DLS RW6 nära på kräver portad låda om dom ska kunna spela någon form av sub. Så om du kan få upp både basar och port genom hatthyllan så kommer det funka kanon med en låda under.

Ok ok smile Jag har själv aldrig hört på 6.5" basar. Blir det bra tryck i dem alltså?

Originalhögtalarna i hatthyllan är just 6.5", därför tyckte jag att basar i samma storlek skulle vara kanon smile Lite tråkigt om jag ska behöva såga hål i originalhatthyllan för att få upp en port, men iof så är nog inte en hatthylla till S14 så svårt att hitta om jag skulle vilja ha original igen.

Kollade lite på dina bilder och det gav mig också en tanke, att använda originalhålen med galler över som portar, sen basarna under hatthyllan. Det kanske skulle kunna gå att bygga bra på något sätt smile

Tack för tipsen smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2011
Jag har aldrig hört några 6,5" basar som spelar mängder med djupbas, då är det klart bättre med en sjyst 12" eller liknande. Men när det gäller rapp bas så är dom små underbara! Och dom spelar trots allt rätt så djupt bara dom sitter i rätt låda och får nog med effekt. Om du sätter portarna upp i originalhålen så måste du tänka på att basarna ändå ska kunna spela in i kupén på något vis, eller så får du bygga en bandpasslåda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

s0l0m0n
6 oktober 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Jag har aldrig hört några 6,5" basar som spelar mängder med djupbas, då är det klart bättre med en sjyst 12" eller liknande. Men när det gäller rapp bas så är dom små underbara! Och dom spelar trots allt rätt så djupt bara dom sitter i rätt låda och får nog med effekt. Om du sätter portarna upp i originalhålen så måste du tänka på att basarna ändå ska kunna spela in i kupén på något vis, eller så får du bygga en bandpasslåda.

En bandpasslåda skulle faktiskt funka, har ett utrymme under hatthyllan som det går att göra en bra låda vid. Inte så att det går att använda till något annat ändå smile

Nej, någon djupbas förstår jag att det inte blir och det är inte det heller jag är ute efter. Är mer som utfyllnad så att säga.

376 Inlägg
6 oktober 2011
Du kan få riktigt bra drag i 6.5".
Men vill du spela jättehögt, så får du nog offra lite djup. annars pallar de inte riktigt.

Sök