Småfix och iordningdonande av Audi A4 B5 1.8T Avant - 1997 - aka Kermit

Smådonande och inte allt för stora modifieringar är det som gäller. Funktion framför utseende, men för den sakens skull inte sagt "funktion utan utseende".
  • 12 Följare
  • 56 085 Visningar
  • Projektet avslutat 4 november 2012
it_mutt Avstängd
10 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Så, när tanken var att äntligen sätta fart och börja "piffa upp" Kermit, så blev det givetvis inte så. Och varför inte? Topplockspackningen gav upp, underbara mil hemifrån, så därav att det helt enkelt börja med den biten.

Målet med "uppiffningen" är helt enkelt att få en bil som jag tycker är snygg, men utan att minimalt tumma på funktionerna. Exempelvis skulle jag inte drömma om att slänga ut reservhjulet, för, ja, då kommer jag garanterat köra punka tongue

Så, vad är planerna? Jo, följande;

( []=planerat, [-]=inköpt men inte monterat, [x]=klart )

Utvändigt;

[- ] Sänkning (35/35) - Montering till våren i samband med att framvagnen ska bytas ut
[X] Devileyes
[X] Dimljus
[  ] LED-bakljus
[- ] LED-skyltbelysning
[X] Xenonkonvertering av hel samt halvljus
[X]  Nivåreglering för xenon
[X] Byte av grill
[X]  Byte av skärmblinkers
[X] 17" Fälgar (Rial Monza...behöver en till om någon har en liggande wink )
[  ] Dubbelhajfena - Hajfena med både gpsantenn och radioantenn

Invändigt;

[X]  Rattbyte
[(-)]Byte av mittkonsoll (delvis inhandlad)
[  ] Dubbeldinstereo
[X] Isättning av dörrhögtalare bak
[  ] Subben ska "försvinna"
[  ] Instrumentbräda med färddator
[  ] Toning med modellanpassad film
[X] Ambilight som på A6 (och även faceliftmodellen tror jag)
[X] Facelift ventilationsgaller
[X] Laddtrycksmätare

Maskinellt;

[  ] Steg 2
[X] Stora servicen (kamrem, olja, vattenpump, spännare, drivremmar)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Så, där har vi planerna, och här har vi utgångsmaterialet

https://www1.garaget.org/archive/161/160301/245535/245535-2527472.jpg

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Så, steg ett skulle kunna vara något trevligt, men nejdå. Som sagt tackade bilen för sig 30 mil från min säng. Så, nu rivs det topp, planas och donas. Och givetvis, rättas till vad som orsakade det hela; en elfläkt som tyckte det var bra att inte snurra. Och mina mekarkunskaper? Pjta, jar kan byta däck, bromsbelägg och tanka...inte ALLT för stora helt enkelt wink

Såhär ska INTE olja se ut när det kommer ut ur motorn, tro f*n bilen gav upp =/  Och jo, det ÄR olja och inte en hundolycka eller ljus chokladpudding;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-e4f7726cec1f328033a8604bc1bdbc0b.jpg[/url]

Det är verkligen trångt i bilarna idag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-c5a90e5ed74dc6d35f5c1c7fc094155e.jpg


Men, serviceläget är ju en räddare;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-42b9270241ab4c0bcfb429b76a4b7e44.jpg


Ja, jag är ingen skruvare, men långsamt närmar det sig. Att man sen behöver specialhylsor och annat trams är bara irriterande. Nåja, en svarv kan jag använda iaf... ;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-952e4922f4aa51ffc4ffedc62888dd29.jpg

...och efter att långhylsor blivit nedsvarvade, så, äntligen! Även om det inte ska se ut så;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-e68258f76376b9891f24fe5984033f78.jpg

Toppen ute;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-4b844806ae43f9135c56691680e320ae.jpg

Lite renare iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-3ab411111d3247ba61b2299776bad7a9.jpg

Imorgon plockas det sista ner. Och även här behöver man snickra ihop verktyg, eller köpa alldeles för dyrt. Så det blir att tillverka. Och detta för att trycka ner och hålla kedjespännaren på plats. Och sen är det bara planingen kvar...sen gör vi om allt, på andra hållet (då kan ni scrolla nerifrån och upp wink tongue )

Senast redigerat av it_mutt (1 juli 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
11 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Tagz0o skrev:
Kul å se en till B5 tråd smile 

Va va de som gick åt fanders med toppen ? va de en packning som brast eller ?

Ja jag tyckte det var dags nu när alla andra är så duktiga.

Nej, det verkar inte så, vad jag kunnat se är topplockspackningen hel. Det enda jag kan tänka mig är att elfläkten aldrig gått igång (helt enkelt av den anledningen att jag nu i efterhand aldrig kan minnas att jag hört den). Så, min gissning är; bilkö a 1h i/utanför södertälje o tempen steg strax över 90, toppen slog sig något, och därefter har olja o vatten börjat blandas.

Det kunde varit värre, jag kom ju iaf 30 av de 60 milen hem igen innan bilen gav upp.

Men, ja, det är ju min tanke iaf att det gått till så, iom att jag inte kan hitta några trasigheter i packningen alls. Får väl höra vad "planaren" säger när jag hämtar den, hur illa det var. Sen är det bara att innerligt hoppas att toppen inte spruckit.

Med en lite trevligare notis så dök mer delar upp till mittkonsollen idag...wiho! big_smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
12 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Mnja, jag ska byta till den nya, dvs faceliftmodellen. Och det blir en dubbeldin, så jag kan ha gps:en i stereon, ingång till backkamera osv osv. HATAR att ha massa skit hängandes i rutan (som just gps). Var inne på att bygga om den gamla till dubbeldin, men, jag orkar inte tongue
Även om det skulle bli mer "unikt".

Och en av anledningarna, utöver gps-biten, är faktiskt att få en mugghållare som går att använda som just...ja...mugghållare tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
17 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Liten update då. Även om det kanske inte är någon vidare rolig sådan. Bilen ihopskruvad, blir oljebyte imorgon och sen ett aldrig sinande sköljande av kylsystemet. Men imorgon, ja då SKA bilen igång big_smile

Apropå inget alls...

Vet ni vad denna är värd;
http://static1.tme.eu/katalog_pics/f/2/4/f2445ca0afa504a9042735353e74872d/0299040.txn.jpg

4:- på valfri mack!

Nej, alltså...vad den är VÄRD, inte vad den kostar...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
18 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Och då en lite...hmm...BETYDLIGT trevligare update;

He's Alive!

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-f8032b317e4c460c0c0942970078c875.jpg

Så nu blir det att försöka rensa ur kylsystemet ordentligt. Och ja just...Devil Eyes:en ska på också big_smile

Senast redigerat av it_mutt (18 oktober 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
18 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Audi_powah skrev:
Har en RNS-E Navigator enhet liggandes här hemma ifall du är intresserad?
- tänkte bara då jag såg att du planerar på att skaffa en dubbeldin stereo smile

Kan eventuellt vara intressant beroende på pris. Dra iväg ett pm big_smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
31 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Almqvisst skrev:
har du gjort nå rattbyte än (: ? funderar på å göra de i min a4a (: hur blir det med krockkudden osv (: följer denna tråd (: !

Har ju inte blivit så...givetvis tongue

Har ju då en 97:a och jag tänkte i all min dumhet att "nåja, det bör ju inte vara några problem med en ratt från en 98:a, faceliften kom ju 99"...BLÖRK! Självklart ändrade man splines redan 98 tongue

Så för min del blir det antingen att byta rattlänkaget, alternativt "bara" den man ställer in ratten i höjd/djupled med. Inget stort projekt, men det är väl själva f*n att det ska envisas med att bråka.

Gällande krockkudden ska det inte vara några problem, och vad jag kunnat se utifrån sprängskisser ska det inte heller vara något problem med tändningslåset heller. Så det BÖR åtminstone bara vara att trycka dit.

Alternativet är ju då att skaffa en S4/RS4-ratt, men, då får man allt som oftast punga ut en 1500-2500:-


Kan tillägga att jag f.ö. gett upp kylarrensningen o inhandlat en ny kylare. Jag orkar inte kladda längre. Så den ska dit imorgon alt. tisdag. Och sen ska iaf devil eyes:en på. Men just nu har det gått fruktanslöst segt

Senast redigerat av it_mutt (31 oktober 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
31 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Almqvisst skrev:

it_mutt skrev:

Almqvisst skrev:
har du gjort nå rattbyte än (: ? funderar på å göra de i min a4a (: hur blir det med krockkudden osv (: följer denna tråd (: !

Har ju inte blivit så...givetvis tongue

Har ju då en 97:a och jag tänkte i all min dumhet att "nåja, det bör ju inte vara några problem med en ratt från en 98:a, faceliften kom ju 99"...BLÖRK! Självklart ändrade man splines redan 98 tongue

Så för min del blir det antingen att byta rattlänkaget, alternativt "bara" den man ställer in ratten i höjd/djupled med. Inget stort projekt, men det är väl själva f*n att det ska envisas med att bråka.

Gällande krockkudden ska det inte vara några problem, och vad jag kunnat se utifrån sprängskisser ska det inte heller vara något problem med tändningslåset heller. Så det BÖR åtminstone bara vara att trycka dit.

Alternativet är ju då att skaffa en S4/RS4-ratt, men, då får man allt som oftast punga ut en 1500-2500:-


Kan tillägga att jag f.ö. gett upp kylarrensningen o inhandlat en ny kylare. Jag orkar inte kladda längre. Så den ska dit imorgon alt. tisdag. Och sen ska iaf devil eyes:en på. Men just nu har det gått fruktanslöst segt

Ja de är när de går bra en längre tid som man kan börja oroa sig (; men skulle kunna betala de för en ratt om den är riktigt fin. man verkar iaf ska satsa på en med samma årsmodell (: ska göra en tråd om min a4 också hade ja tänkt (:

Det är ju lite så, när det gått åt fanders länge kan det ju snart bara bli bättre tongue

Ja, det är ju helt klart smidigast. Jag fick tag i min "vanliga" ratt rent löjligt billigt, så därför blir det att konvertera rattlänkaget, mest för att detta bara kostar 4-500:- ,  vilket gör att jag fortfarande har "allt" bra mycket billigare än en (R)S4-ratt. Men ja, absolut, den 3-ekrade är ju ÄNNU snyggare.

Tänk bara på att om du ska få en ratt skickad till dig, så får man inte skicka den "egentligen" (med tanke på att det faktiskt är sprängämne i airbagen) så, men det är ju hur "ärlig" den som eventuellt skickar den vill vara i "varudeklarationen" wink tongue

Klart du ska, det tycker jag absolut big_smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
1 november 2011 · 10 388 Inlägg

Nej billigt är gott big_smile

Å andra sidan så lever nu, som den kallats de senaste vekorna, "det gröna aset" tongue

Så nu rullar den igen. Den må vara en "lägre klass" o allt vad det nu är i förhållande till A6:an som jag kört de senaste veckorna...men det är alltid underbart att sätta sig i "sin bil".

Imorgon blir det devil eyes-donande...och ditsättande av xenon..bilder kommer smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
5 november 2011 · 10 388 Inlägg

Ja då har det äntligen hänt lite roligare saker. Men...nu ska man ju inte inbilla sig att saker och ting ska börja gå lättare, nej nej. Dags att montera devil eyes:en.

Problem 1; att få på de förbannade motorerna på DE:en. Satt inga original, och då jag tänkt måntera ett ALS, så är det ett måste. Ett förbannat bök, men med lite klurighet så gick det iaf, och till slut satt de på plats;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-63863403f4803ad9fa03789d4f58de9b.jpg


När det så äntligen var klart, så var detta vad jag hade att roa mig med. Då man "egentligen" inte får ha DE:na tända samtidigt som halvljuset, så sätter jag ett brytande relä här. Det fungerar som så att när jag slår på halvljuset, så slocknar DE:na. Mest bara för att inte ens ge MÖJLIGHETEN till någon att ge mig böter för det wink . Utöver det så ligger även det två 55w xenonkit på bordet. Dessa blir till helljuset, då det redan sitter 35w (eftermonterade) i halvljuset;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-51171129a53e786221b11f6c3bbc7ab2.jpg


Och nej, klart det inte ska flyta på. Vet inte om det är för att det är 55w, eller bara för att jävlas, men 55w-lampan går inte i sockeln. Nåja, inget lite filande inte löste. MEN, irriterande var det. Lyckligtvis bestämde jag mig för att sätta i lampan INNAN jag monterade det, hade jag inte gjort det, hade jag väl säkerligen förstört lampan;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-4ac0233a0facd7b9970898317dae2314.jpg


Kabelröran på baksidan är INTE snygg på något vis, och då har inte helljuslamporna blivit ditsatta än;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-55ad94b4b1416d471c8d3b6ba94a9a77.jpg


Ja, så det är vad jag roat mig med i två dagar, är ni snälla kommer det en bild på resultatet, monterat på bilen, imorgon smile

Och som vanligt är det mobilbilder, så ni får försöka överleva bildernas kvalité.

Senast redigerat av it_mutt (5 november 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
5 november 2011 · 10 388 Inlägg

Haha! tongue

Mnja, visste inte var jag skulle göra av ballasterna (iom att där är 4 totalt), och kom på att det där var ett ypperligt ställe att sätta dom på. Och vad bättre att hålla fast dom än silvertejp? tongue

Så; när du inte vet var du ska göra av ballasterna - tejpa fast dom var som helst bara! tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
6 november 2011 · 10 388 Inlägg

Så. Då kommer bilderna.

DE:na är ju lagom lika face lift-lamporna som jag hade innan och sticker inte ut allt för mycket. Det gillas smile  ;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-83132eae81774ba57f34d9fb0fe21850.jpg


Men ... lite snyggare tända är dom allt;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-93895cdfa91793e37ab3713e6cd13d75.jpg


Tycker iaf jag. Men, jag har gjort någon väldigt liten ändring på bilden. Vad? wink   ;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-2cdf8a2c08da49697df1521190d407e9.jpg


Nu är alltså hel och halvljus konverterat till xenon. 35w på halv, 55w på hel. Inte gjort någon riktig ljusinställning än, då jag inte tycker det är lönt innan ALS:en monteras. Har dock gjort en grov inställning.

Såhär var ljuset med facelift-lamporna och 55w halogen;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-e04c691bd9da28ef4f6729ef12c8e6e4.jpg


Och såhär är det med 35w xenon;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-3c4691eb42bd3092833d213828322156.jpg

Självfallet har kameran samma inställningar vid båda bilderna. Och ja, jag är medveten om att lamporna idag stå "för lågt".

Helljuset då? Mjodå, halogen + 4x55w extraljus;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-26de554966b4d2e9080c170210fe533a.jpg


Och med xenon (35+35+55+55 + 4x55w halogen...även om dom inte syns tongue ) ;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-de224873729fa0c975da619b57d6b0b2.jpg

Så det är vad som hänt. Nästa steg är tvätt o vaxning inför vintern, sen kommer det lite mindre pill. ALS:en ska installeras så jag kan ställa in ljusena ordentligt. Ska bytas värmeelement, och antagligen kommer ratten och färddatorn att åka in samtidigt.

Men ja, vem säger att det blir som jag tänkt mig... wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
7 november 2011 · 10 388 Inlägg

Almqvisst skrev:
jäklar vilken skillnad! blir riktigt sugen på å fixa xenon själv (:

Ja, det är helt galen skillnad. Var ute en sväng igår kväll och körde, kunde inte ens hitta var extraljusena skulle lysa tongue Nu kör ju visserligen inte jag speedstarter-ballaster, men jag ser det inte som något större problem. Har ballasterna väl fått tända upp ordentligt en gång, så går det snabbt när man slår på helljuset igen efter möte smile

Men ja, då rekommenderar jag lampbyte för din del också, mest för att det blir så galet mycket stickljus (och arga medtrafikanter tongue) med H4/bi-xenon-lampor

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
8 november 2011 · 10 388 Inlägg

Tagz0o skrev:
JÄÄVLAR !

Jag ska fan xenonkonvertera så fort jag får tummen ur arslet !

Ja, med tanke på att det inte kostar så många kronor och (uppenbarligen) gör enorm skillnad, plus att det tar minimalt med tid, så är det en grymt trevlig investering big_smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
9 november 2011 · 10 388 Inlägg

Tagz0o skrev:
var fick du tag på dina ?

Halvljuset fick jag "på köpet" när jag köpte Devil Eye:sen. Helljuset köpte jag på e-bukten. Tror jag gav strax under 300:- inkl. frakt





kricka_ skrev:
Skulle också montera xenon igen i min, hade i mina orginal lyktor i halvljuset (konverterat) men sen när jag bytte till dtl lyktorna så var det ju H1 i dom istället för h7 så köpte nya lampor och visade sig att dom inte passade och orkade inte börja ta bort lyktorna för att montera xenon igen. Hade 35w kitt.
(Kommer inte åt att skruva loss lamp sockeln när lyktan är på plats)

Lite ot: Sen är det ju halvkul att man måste lossa fronten och dra fram den lite så man får ur lyktorna.

På vilken? Inte på A4:an? Har inga problem alls att komma åt o byta lampor på min. Förarsidan är där galet mycket plats, passagerarsidan får man visserligen plocka bort luftkanal och så, och där är ju inte riktigt lika mycket plats pga luftfiltret, men visst går det smile

Senast redigerat av it_mutt (9 november 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
10 november 2011 · 10 388 Inlägg

Tagz0o skrev:
Letat lite på nätet.  Får man verkligen lov, och nu menar jag inte farbror polis utan snarare, bilprovningen.

Eller det finns sätt att komma runt detta ?

Mnjaäe, man får...och inte tongue

Ska man vara petig, så ska man montera ALS (Automatic Leveling System), eller som vi så fint säger på svenska; nivåreglering. Som synes i min "to do"-lista så ska detta monteras....MEN.

Det räcker inte, ska man vara riktigt laglig duktig och vara säker på att det blir tumme upp vid besiktning, så ska man även regbesiktiga bilen för det. Detta tänker inte jag göra, då, allt...verkligen A L L T måste vara E-märkt och ha certifikat och pryttlar.

Så jag kommer, trotts den eftermonterade nivåregleringen, helt enkelt plocka ut lampan och sätta i en vanlig H1:a när jag besiktigar.

Så varför ska jag sätta ALS? Ja, mest för att jag kom över den helt ny för inga pengar (ok, jo, några pengar, men väldigt få sådana; 143:- + frakt) och verkligen inte vill blända folk när jag kör runt.

Alternativet är ju att göra så som jag har det nu, att ställa ner ljuset lite (inte en kotte som blinkat åt mig än) och ja, även om det är nedställt, så har jag betydligt bättre ljus nu, än med halogen. Men samtidigt, kan jag ha det "rättställt" och därigenom få ÄNNU bättre ljus, så varför inte smile

Men det var det långa svaret.

Det korta är; nej, inte utan regbesiktning och ALS samt E-godkända pryttlar rakt igenom.

Och det är väl därför som t.o.m de som säljer ALS:erna säger; plocka ut lampan o besiktiga med vanlig halogen i...det sparar dig pengar och gråa hår tongue

Helljuset får du ju däremot "göra vad du vill med", så där är det ju bara att konvertera

- - och bilen går bra? - -

Ja det gör den, även om oljekylaren, självfallet, visat sig vara kass. En ny är beställd nyss, och kommer väl hem nästa vecka. 600:- som jag hellre hade lagt på...ptja...bensin till gräsklipparen...annat bös till bilen...vad som helst faktiskt, förutom en ny oljekylare tongue

Senast redigerat av it_mutt (10 november 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
10 november 2011 · 10 388 Inlägg

kricka_ skrev:
Menade i min v40. Alltså kommer inte åt att ta bort lamp socklarna så jag kan borra upp hålet lite för att få i en xenonlampa så blev vanliga halogen igen. Hade xenon i min orginallyktor där det gick xenonlamporna passade fint!
Sen när jag köpte de lyktorna var det ju h1 så köpte nya lampor och testade passade ej och tänkte att jag plockar ut lampsockeln som sitter med två skruvar och filar upp hålet men kom inte ens in med mejseln i hålet för att kunna ta bort skruvarna och få ut sockeln.

Och på v40 så måste man lossa fronten lite för att kunna ta ur hela lyktan. Enda chansen att lyckas skruva loss lampsocklarna är att ta ur lyktan.
Själva glödlampan är riktigt simpel att byta med bra om plats. smile


Vart beställde du lyktorna när du fick med gratis xenon? smile

Aha, ja lite samma problem som jag hade med helljuset då, ja DÅ är jag med igen smile


Mnja jag köpte dom inte nya, köpte dom av en här på gorg...hans audi rullar bara sommartid, har sen ny rullat runt 7000mil...så ja, utan att ta i; dom var i förbannat bra skick smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
19 november 2011 · 10 388 Inlägg

Som update; det har inte hänt ett skit, MEN imorgon ska oljekylaren äntligen bytas. Kommer dock inte några bilder på det, för SÅ intressant är det inte.

Eller iofs...faen vet, det kanske kommer bilder iaf tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
20 november 2011 · 10 388 Inlägg

Ja, o dom kommer inte idag. För schenker behagar fortfarande inte ha löst sina problem med sin registrering. Lagom frustrerande att ha skaer som bokstavligt talat "ligger och väntar", men som man inte kommer åt...nåja...imorgon...imorgon...imorgon tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
22 november 2011 · 10 388 Inlägg

Så ja. Idag byttes då slutligen oljekylaren. Detta skulle göras i vilket fall som, men efter en runda på 8-10mil i helgen som gjorde att det blev väldigt lite olja kvar i Kermit, blev det lite högre prio på det.

O som vanligt är det mobilbilder, o det får ni leva med

Här nere finns det jag ska åt...jo...faktiskt. Man skymtar ett blått oljefilter där nere...nästan;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-ecf29214be327f0fc3d2f22e92431c56.jpg


I vanlig ordning är jag dum i huvudet och envis som få. Men efter 30-45minuter gav jag upp o slängde bort även spolarvätsketanken (expansionskärlet åkte direkt) och titta; så mycket plats;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-e9bc61e8f1c7487c1b36d8f8805e4684.jpg


Ny möter gammal....

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-914c2ed55fb724fc20c35cef950a2e43.jpg


Jag är ganska så övertygad om att detta inte är ett bra tecken wink   

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-e8a06f88a23f7a9afb0df1736504b314.jpg


Men visst, antagligen den som suttit där sen fabrik, men, man kan nog konstatera att efter 14 år var det nog dags att byta. Speciellt med tanke på hur ena slangen dessutom såg ut invändigt;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-17b15b20a69c1519da9964f8e7aa799e.jpg


Det lilla vattnet som var kvar i oljekylaren...borde inte se ut såhär;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-00e5d36f7578c11e7f736e3891e16687.jpg


Har man inte plåster, så bygger man ett;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-16483c26fe769ce7f9212353bedfa681.jpg


Slutligen på med lite "permatex"...alldeles ypperligt, och sen är det bara att göra om allt i omvänd ordning. Burken köpte väl min far när han började skruva någon gång i mitten på 1500-talet eller så wink   ;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-28ef2fd2d0724c2872541b3cad431dc1.jpg


Så här i efterhand har tanken slagit mig att det kanske inte var fläktsäkringen, eller snarare bristen på denna, som helt o hållet ställde till det. Det är inte alls omöjligt att det börjat med att oljan kommit ut i vattnet vid oljekylaren, som sen i sin tur satt sig i kylare o slangar. Därefter har bilen blivit varm och kokat, detta då kanske som ett delresultat av att fläkten inte fungerade. Hur eller hur, så hade antagligen oavsett vad, oljan slutligen satt igen kylaren helt och totalt, och det hade varit oundvikligt iaf.

Men, det är ju bara en tanke.

Nu hoppas jag att jag slipper göra mer "pisstråkigt skruvande". Det är visserligen ett nödvändigt ont, men SÅ tråkigt (i min värld)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang