Småfix och iordningdonande av Audi A4 B5 1.8T Avant - 1997 - aka Kermit

Smådonande och inte allt för stora modifieringar är det som gäller. Funktion framför utseende, men för den sakens skull inte sagt "funktion utan utseende".
  • 12 Följare
  • 56 034 Visningar
  • Projektet avslutat 4 november 2012
it_mutt Avstängd
10 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Så, när tanken var att äntligen sätta fart och börja "piffa upp" Kermit, så blev det givetvis inte så. Och varför inte? Topplockspackningen gav upp, underbara mil hemifrån, så därav att det helt enkelt börja med den biten.

Målet med "uppiffningen" är helt enkelt att få en bil som jag tycker är snygg, men utan att minimalt tumma på funktionerna. Exempelvis skulle jag inte drömma om att slänga ut reservhjulet, för, ja, då kommer jag garanterat köra punka tongue

Så, vad är planerna? Jo, följande;

( []=planerat, [-]=inköpt men inte monterat, [x]=klart )

Utvändigt;

[- ] Sänkning (35/35) - Montering till våren i samband med att framvagnen ska bytas ut
[X] Devileyes
[X] Dimljus
[  ] LED-bakljus
[- ] LED-skyltbelysning
[X] Xenonkonvertering av hel samt halvljus
[X]  Nivåreglering för xenon
[X] Byte av grill
[X]  Byte av skärmblinkers
[X] 17" Fälgar (Rial Monza...behöver en till om någon har en liggande wink )
[  ] Dubbelhajfena - Hajfena med både gpsantenn och radioantenn

Invändigt;

[X]  Rattbyte
[(-)]Byte av mittkonsoll (delvis inhandlad)
[  ] Dubbeldinstereo
[X] Isättning av dörrhögtalare bak
[  ] Subben ska "försvinna"
[  ] Instrumentbräda med färddator
[  ] Toning med modellanpassad film
[X] Ambilight som på A6 (och även faceliftmodellen tror jag)
[X] Facelift ventilationsgaller
[X] Laddtrycksmätare

Maskinellt;

[  ] Steg 2
[X] Stora servicen (kamrem, olja, vattenpump, spännare, drivremmar)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Så, där har vi planerna, och här har vi utgångsmaterialet

https://www1.garaget.org/archive/161/160301/245535/245535-2527472.jpg

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Så, steg ett skulle kunna vara något trevligt, men nejdå. Som sagt tackade bilen för sig 30 mil från min säng. Så, nu rivs det topp, planas och donas. Och givetvis, rättas till vad som orsakade det hela; en elfläkt som tyckte det var bra att inte snurra. Och mina mekarkunskaper? Pjta, jar kan byta däck, bromsbelägg och tanka...inte ALLT för stora helt enkelt wink

Såhär ska INTE olja se ut när det kommer ut ur motorn, tro f*n bilen gav upp =/  Och jo, det ÄR olja och inte en hundolycka eller ljus chokladpudding;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-e4f7726cec1f328033a8604bc1bdbc0b.jpg[/url]

Det är verkligen trångt i bilarna idag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-c5a90e5ed74dc6d35f5c1c7fc094155e.jpg


Men, serviceläget är ju en räddare;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-42b9270241ab4c0bcfb429b76a4b7e44.jpg


Ja, jag är ingen skruvare, men långsamt närmar det sig. Att man sen behöver specialhylsor och annat trams är bara irriterande. Nåja, en svarv kan jag använda iaf... ;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-952e4922f4aa51ffc4ffedc62888dd29.jpg

...och efter att långhylsor blivit nedsvarvade, så, äntligen! Även om det inte ska se ut så;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-e68258f76376b9891f24fe5984033f78.jpg

Toppen ute;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-4b844806ae43f9135c56691680e320ae.jpg

Lite renare iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-3ab411111d3247ba61b2299776bad7a9.jpg

Imorgon plockas det sista ner. Och även här behöver man snickra ihop verktyg, eller köpa alldeles för dyrt. Så det blir att tillverka. Och detta för att trycka ner och hålla kedjespännaren på plats. Och sen är det bara planingen kvar...sen gör vi om allt, på andra hållet (då kan ni scrolla nerifrån och upp wink tongue )

Senast redigerat av it_mutt (1 juli 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tagz0o Tankare
11 oktober 2011 · 185 Inlägg

Kul å se en till B5 tråd smile 

Va va de som gick åt fanders med toppen ? va de en packning som brast eller ?

Det heter starkare och inte högre! PUCKON
Audi A5 (2009)
it_mutt Avstängd
11 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Tagz0o skrev:
Kul å se en till B5 tråd smile 

Va va de som gick åt fanders med toppen ? va de en packning som brast eller ?

Ja jag tyckte det var dags nu när alla andra är så duktiga.

Nej, det verkar inte så, vad jag kunnat se är topplockspackningen hel. Det enda jag kan tänka mig är att elfläkten aldrig gått igång (helt enkelt av den anledningen att jag nu i efterhand aldrig kan minnas att jag hört den). Så, min gissning är; bilkö a 1h i/utanför södertälje o tempen steg strax över 90, toppen slog sig något, och därefter har olja o vatten börjat blandas.

Det kunde varit värre, jag kom ju iaf 30 av de 60 milen hem igen innan bilen gav upp.

Men, ja, det är ju min tanke iaf att det gått till så, iom att jag inte kan hitta några trasigheter i packningen alls. Får väl höra vad "planaren" säger när jag hämtar den, hur illa det var. Sen är det bara att innerligt hoppas att toppen inte spruckit.

Med en lite trevligare notis så dök mer delar upp till mittkonsollen idag...wiho! big_smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tagz0o Tankare
12 oktober 2011 · 185 Inlägg

Härligt ju ! Vad är de du ska göra med mittkonsollen ? byta till en ny eller bara uppgradera ?

Det heter starkare och inte högre! PUCKON
Audi A5 (2009)
it_mutt Avstängd
12 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Mnja, jag ska byta till den nya, dvs faceliftmodellen. Och det blir en dubbeldin, så jag kan ha gps:en i stereon, ingång till backkamera osv osv. HATAR att ha massa skit hängandes i rutan (som just gps). Var inne på att bygga om den gamla till dubbeldin, men, jag orkar inte tongue
Även om det skulle bli mer "unikt".

Och en av anledningarna, utöver gps-biten, är faktiskt att få en mugghållare som går att använda som just...ja...mugghållare tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
17 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Liten update då. Även om det kanske inte är någon vidare rolig sådan. Bilen ihopskruvad, blir oljebyte imorgon och sen ett aldrig sinande sköljande av kylsystemet. Men imorgon, ja då SKA bilen igång big_smile

Apropå inget alls...

Vet ni vad denna är värd;
http://static1.tme.eu/katalog_pics/f/2/4/f2445ca0afa504a9042735353e74872d/0299040.txn.jpg

4:- på valfri mack!

Nej, alltså...vad den är VÄRD, inte vad den kostar...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
18 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Och då en lite...hmm...BETYDLIGT trevligare update;

He's Alive!

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-f8032b317e4c460c0c0942970078c875.jpg

Så nu blir det att försöka rensa ur kylsystemet ordentligt. Och ja just...Devil Eyes:en ska på också big_smile

Senast redigerat av it_mutt (18 oktober 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi_powah
18 oktober 2011 · 1 515 Inlägg

Har en RNS-E Navigator enhet liggandes här hemma ifall du är intresserad?
- tänkte bara då jag såg att du planerar på att skaffa en dubbeldin stereo smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
it_mutt Avstängd
18 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Audi_powah skrev:
Har en RNS-E Navigator enhet liggandes här hemma ifall du är intresserad?
- tänkte bara då jag såg att du planerar på att skaffa en dubbeldin stereo smile

Kan eventuellt vara intressant beroende på pris. Dra iväg ett pm big_smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi_powah
18 oktober 2011 · 1 515 Inlägg

it_mutt skrev:

Audi_powah skrev:
Har en RNS-E Navigator enhet liggandes här hemma ifall du är intresserad?
- tänkte bara då jag såg att du planerar på att skaffa en dubbeldin stereo smile

Kan eventuellt vara intressant beroende på pris. Dra iväg ett pm big_smile

Du har PM! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Almqvisst
28 oktober 2011 · 274 Inlägg

har du gjort nå rattbyte än (: ? funderar på å göra de i min a4a (: hur blir det med krockkudden osv (: följer denna tråd (: !

Catovic
28 oktober 2011 · 405 Inlägg

goo tråd big_smile !!

Audi A4 B8 "Marshmallow" (2009)
it_mutt Avstängd
31 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Almqvisst skrev:
har du gjort nå rattbyte än (: ? funderar på å göra de i min a4a (: hur blir det med krockkudden osv (: följer denna tråd (: !

Har ju inte blivit så...givetvis tongue

Har ju då en 97:a och jag tänkte i all min dumhet att "nåja, det bör ju inte vara några problem med en ratt från en 98:a, faceliften kom ju 99"...BLÖRK! Självklart ändrade man splines redan 98 tongue

Så för min del blir det antingen att byta rattlänkaget, alternativt "bara" den man ställer in ratten i höjd/djupled med. Inget stort projekt, men det är väl själva f*n att det ska envisas med att bråka.

Gällande krockkudden ska det inte vara några problem, och vad jag kunnat se utifrån sprängskisser ska det inte heller vara något problem med tändningslåset heller. Så det BÖR åtminstone bara vara att trycka dit.

Alternativet är ju då att skaffa en S4/RS4-ratt, men, då får man allt som oftast punga ut en 1500-2500:-


Kan tillägga att jag f.ö. gett upp kylarrensningen o inhandlat en ny kylare. Jag orkar inte kladda längre. Så den ska dit imorgon alt. tisdag. Och sen ska iaf devil eyes:en på. Men just nu har det gått fruktanslöst segt

Senast redigerat av it_mutt (31 oktober 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Almqvisst
31 oktober 2011 · 274 Inlägg

it_mutt skrev:

Almqvisst skrev:
har du gjort nå rattbyte än (: ? funderar på å göra de i min a4a (: hur blir det med krockkudden osv (: följer denna tråd (: !

Har ju inte blivit så...givetvis tongue

Har ju då en 97:a och jag tänkte i all min dumhet att "nåja, det bör ju inte vara några problem med en ratt från en 98:a, faceliften kom ju 99"...BLÖRK! Självklart ändrade man splines redan 98 tongue

Så för min del blir det antingen att byta rattlänkaget, alternativt "bara" den man ställer in ratten i höjd/djupled med. Inget stort projekt, men det är väl själva f*n att det ska envisas med att bråka.

Gällande krockkudden ska det inte vara några problem, och vad jag kunnat se utifrån sprängskisser ska det inte heller vara något problem med tändningslåset heller. Så det BÖR åtminstone bara vara att trycka dit.

Alternativet är ju då att skaffa en S4/RS4-ratt, men, då får man allt som oftast punga ut en 1500-2500:-


Kan tillägga att jag f.ö. gett upp kylarrensningen o inhandlat en ny kylare. Jag orkar inte kladda längre. Så den ska dit imorgon alt. tisdag. Och sen ska iaf devil eyes:en på. Men just nu har det gått fruktanslöst segt

Ja de är när de går bra en längre tid som man kan börja oroa sig (; men skulle kunna betala de för en ratt om den är riktigt fin. man verkar iaf ska satsa på en med samma årsmodell (: ska göra en tråd om min a4 också hade ja tänkt (:

it_mutt Avstängd
31 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Almqvisst skrev:

it_mutt skrev:

Almqvisst skrev:
har du gjort nå rattbyte än (: ? funderar på å göra de i min a4a (: hur blir det med krockkudden osv (: följer denna tråd (: !

Har ju inte blivit så...givetvis tongue

Har ju då en 97:a och jag tänkte i all min dumhet att "nåja, det bör ju inte vara några problem med en ratt från en 98:a, faceliften kom ju 99"...BLÖRK! Självklart ändrade man splines redan 98 tongue

Så för min del blir det antingen att byta rattlänkaget, alternativt "bara" den man ställer in ratten i höjd/djupled med. Inget stort projekt, men det är väl själva f*n att det ska envisas med att bråka.

Gällande krockkudden ska det inte vara några problem, och vad jag kunnat se utifrån sprängskisser ska det inte heller vara något problem med tändningslåset heller. Så det BÖR åtminstone bara vara att trycka dit.

Alternativet är ju då att skaffa en S4/RS4-ratt, men, då får man allt som oftast punga ut en 1500-2500:-


Kan tillägga att jag f.ö. gett upp kylarrensningen o inhandlat en ny kylare. Jag orkar inte kladda längre. Så den ska dit imorgon alt. tisdag. Och sen ska iaf devil eyes:en på. Men just nu har det gått fruktanslöst segt

Ja de är när de går bra en längre tid som man kan börja oroa sig (; men skulle kunna betala de för en ratt om den är riktigt fin. man verkar iaf ska satsa på en med samma årsmodell (: ska göra en tråd om min a4 också hade ja tänkt (:

Det är ju lite så, när det gått åt fanders länge kan det ju snart bara bli bättre tongue

Ja, det är ju helt klart smidigast. Jag fick tag i min "vanliga" ratt rent löjligt billigt, så därför blir det att konvertera rattlänkaget, mest för att detta bara kostar 4-500:- ,  vilket gör att jag fortfarande har "allt" bra mycket billigare än en (R)S4-ratt. Men ja, absolut, den 3-ekrade är ju ÄNNU snyggare.

Tänk bara på att om du ska få en ratt skickad till dig, så får man inte skicka den "egentligen" (med tanke på att det faktiskt är sprängämne i airbagen) så, men det är ju hur "ärlig" den som eventuellt skickar den vill vara i "varudeklarationen" wink tongue

Klart du ska, det tycker jag absolut big_smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Almqvisst
31 oktober 2011 · 274 Inlägg

it_mutt skrev:

Almqvisst skrev:

it_mutt skrev:

Har ju inte blivit så...givetvis tongue

Har ju då en 97:a och jag tänkte i all min dumhet att "nåja, det bör ju inte vara några problem med en ratt från en 98:a, faceliften kom ju 99"...BLÖRK! Självklart ändrade man splines redan 98 tongue

Så för min del blir det antingen att byta rattlänkaget, alternativt "bara" den man ställer in ratten i höjd/djupled med. Inget stort projekt, men det är väl själva f*n att det ska envisas med att bråka.

Gällande krockkudden ska det inte vara några problem, och vad jag kunnat se utifrån sprängskisser ska det inte heller vara något problem med tändningslåset heller. Så det BÖR åtminstone bara vara att trycka dit.

Alternativet är ju då att skaffa en S4/RS4-ratt, men, då får man allt som oftast punga ut en 1500-2500:-


Kan tillägga att jag f.ö. gett upp kylarrensningen o inhandlat en ny kylare. Jag orkar inte kladda längre. Så den ska dit imorgon alt. tisdag. Och sen ska iaf devil eyes:en på. Men just nu har det gått fruktanslöst segt

Ja de är när de går bra en längre tid som man kan börja oroa sig (; men skulle kunna betala de för en ratt om den är riktigt fin. man verkar iaf ska satsa på en med samma årsmodell (: ska göra en tråd om min a4 också hade ja tänkt (:

Det är ju lite så, när det gått åt fanders länge kan det ju snart bara bli bättre tongue

Ja, det är ju helt klart smidigast. Jag fick tag i min "vanliga" ratt rent löjligt billigt, så därför blir det att konvertera rattlänkaget, mest för att detta bara kostar 4-500:- ,  vilket gör att jag fortfarande har "allt" bra mycket billigare än en (R)S4-ratt. Men ja, absolut, den 3-ekrade är ju ÄNNU snyggare.

Tänk bara på att om du ska få en ratt skickad till dig, så får man inte skicka den "egentligen" (med tanke på att det faktiskt är sprängämne i airbagen) så, men det är ju hur "ärlig" den som eventuellt skickar den vill vara i "varudeklarationen" wink tongue

Klart du ska, det tycker jag absolut big_smile

de är inte illa när de är så billigt!

ja just de är ju sant (: men får försöka hitta en i närheten som man kan åka och hämta själv då (:

it_mutt Avstängd
1 november 2011 · 10 388 Inlägg

Nej billigt är gott big_smile

Å andra sidan så lever nu, som den kallats de senaste vekorna, "det gröna aset" tongue

Så nu rullar den igen. Den må vara en "lägre klass" o allt vad det nu är i förhållande till A6:an som jag kört de senaste veckorna...men det är alltid underbart att sätta sig i "sin bil".

Imorgon blir det devil eyes-donande...och ditsättande av xenon..bilder kommer smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Almqvisst
2 november 2011 · 274 Inlägg

it_mutt skrev:
Nej billigt är gott big_smile

Å andra sidan så lever nu, som den kallats de senaste vekorna, "det gröna aset" tongue

Så nu rullar den igen. Den må vara en "lägre klass" o allt vad det nu är i förhållande till A6:an som jag kört de senaste veckorna...men det är alltid underbart att sätta sig i "sin bil".

Imorgon blir det devil eyes-donande...och ditsättande av xenon..bilder kommer smile

blir finfint det (: själv så har jag planerat turbobyte. nytt avgassystem och eventuellt nytt spjällhus (:

Audi_powah
2 november 2011 · 1 515 Inlägg

Har en komplett Audi a4 B7 Front ifall du skall bygga om till B7 smile
- Har även, Kjolarna,rear diffusor, främre sport stolarna och RNS-E Navi.

Kan få allt för ett RIKTIGT bra pris ifall du är intreserad smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Gizmojohan
3 november 2011 · 3 295 Inlägg

Audi_powah skrev:
Har en komplett Audi a4 B7 Front ifall du skall bygga om till B7 smile
- Har även, Kjolarna,rear diffusor, främre sport stolarna och RNS-E Navi.

Kan få allt för ett RIKTIGT bra pris ifall du är intreserad smile

ey, vad är det för stolar? riktigt intressead av dom ifall nu inte trådskaparen är det wink skicka Pm!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang