Småfix och iordningdonande av Audi A4 B5 1.8T Avant - 1997 - aka Kermit

Smådonande och inte allt för stora modifieringar är det som gäller. Funktion framför utseende, men för den sakens skull inte sagt "funktion utan utseende".
  • 12 Följare
  • 56 187 Visningar
  • Projektet avslutat 4 november 2012
Audi_powah
3 november 2011 · 1 515 Inlägg

Slave_joe skrev:

Audi_powah skrev:
Har en komplett Audi a4 B7 Front ifall du skall bygga om till B7 smile
- Har även, Kjolarna,rear diffusor, främre sport stolarna och RNS-E Navi.

Kan få allt för ett RIKTIGT bra pris ifall du är intreserad smile

ey, vad är det för stolar? riktigt intressead av dom ifall nu inte trådskaparen är det wink skicka Pm!

- Det är Orginal sportstolarna ifrån Audi, alla som sitter ifrån ProSport packetet, Bara och svettsa fast andra bältes "hållare" på stolen, sen är det en liten Riva på förarsätet som jag sytt fast lite fult, kan göras bättre. Men 1500:- och de är dina wink - Airbag sitter fortfarande i och funkar. Bara att komma och hämta cool

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
it_mutt Avstängd
5 november 2011 · 10 388 Inlägg

Ja då har det äntligen hänt lite roligare saker. Men...nu ska man ju inte inbilla sig att saker och ting ska börja gå lättare, nej nej. Dags att montera devil eyes:en.

Problem 1; att få på de förbannade motorerna på DE:en. Satt inga original, och då jag tänkt måntera ett ALS, så är det ett måste. Ett förbannat bök, men med lite klurighet så gick det iaf, och till slut satt de på plats;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-63863403f4803ad9fa03789d4f58de9b.jpg


När det så äntligen var klart, så var detta vad jag hade att roa mig med. Då man "egentligen" inte får ha DE:na tända samtidigt som halvljuset, så sätter jag ett brytande relä här. Det fungerar som så att när jag slår på halvljuset, så slocknar DE:na. Mest bara för att inte ens ge MÖJLIGHETEN till någon att ge mig böter för det wink . Utöver det så ligger även det två 55w xenonkit på bordet. Dessa blir till helljuset, då det redan sitter 35w (eftermonterade) i halvljuset;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-51171129a53e786221b11f6c3bbc7ab2.jpg


Och nej, klart det inte ska flyta på. Vet inte om det är för att det är 55w, eller bara för att jävlas, men 55w-lampan går inte i sockeln. Nåja, inget lite filande inte löste. MEN, irriterande var det. Lyckligtvis bestämde jag mig för att sätta i lampan INNAN jag monterade det, hade jag inte gjort det, hade jag väl säkerligen förstört lampan;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-4ac0233a0facd7b9970898317dae2314.jpg


Kabelröran på baksidan är INTE snygg på något vis, och då har inte helljuslamporna blivit ditsatta än;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-55ad94b4b1416d471c8d3b6ba94a9a77.jpg


Ja, så det är vad jag roat mig med i två dagar, är ni snälla kommer det en bild på resultatet, monterat på bilen, imorgon smile

Och som vanligt är det mobilbilder, så ni får försöka överleva bildernas kvalité.

Senast redigerat av it_mutt (5 november 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tagz0o Tankare
5 november 2011 · 185 Inlägg

om de inte går att laga med silvertejp är de riktigt trasigt ! Men jävligt kul med update !

Det heter starkare och inte högre! PUCKON
Audi A5 (2009)
it_mutt Avstängd
5 november 2011 · 10 388 Inlägg

Haha! tongue

Mnja, visste inte var jag skulle göra av ballasterna (iom att där är 4 totalt), och kom på att det där var ett ypperligt ställe att sätta dom på. Och vad bättre att hålla fast dom än silvertejp? tongue

Så; när du inte vet var du ska göra av ballasterna - tejpa fast dom var som helst bara! tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
6 november 2011 · 10 388 Inlägg

Så. Då kommer bilderna.

DE:na är ju lagom lika face lift-lamporna som jag hade innan och sticker inte ut allt för mycket. Det gillas smile  ;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-83132eae81774ba57f34d9fb0fe21850.jpg


Men ... lite snyggare tända är dom allt;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-93895cdfa91793e37ab3713e6cd13d75.jpg


Tycker iaf jag. Men, jag har gjort någon väldigt liten ändring på bilden. Vad? wink   ;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-2cdf8a2c08da49697df1521190d407e9.jpg


Nu är alltså hel och halvljus konverterat till xenon. 35w på halv, 55w på hel. Inte gjort någon riktig ljusinställning än, då jag inte tycker det är lönt innan ALS:en monteras. Har dock gjort en grov inställning.

Såhär var ljuset med facelift-lamporna och 55w halogen;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-e04c691bd9da28ef4f6729ef12c8e6e4.jpg


Och såhär är det med 35w xenon;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-3c4691eb42bd3092833d213828322156.jpg

Självfallet har kameran samma inställningar vid båda bilderna. Och ja, jag är medveten om att lamporna idag stå "för lågt".

Helljuset då? Mjodå, halogen + 4x55w extraljus;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-26de554966b4d2e9080c170210fe533a.jpg


Och med xenon (35+35+55+55 + 4x55w halogen...även om dom inte syns tongue ) ;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-de224873729fa0c975da619b57d6b0b2.jpg

Så det är vad som hänt. Nästa steg är tvätt o vaxning inför vintern, sen kommer det lite mindre pill. ALS:en ska installeras så jag kan ställa in ljusena ordentligt. Ska bytas värmeelement, och antagligen kommer ratten och färddatorn att åka in samtidigt.

Men ja, vem säger att det blir som jag tänkt mig... wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Almqvisst
6 november 2011 · 274 Inlägg

jäklar vilken skillnad! blir riktigt sugen på å fixa xenon själv (:

it_mutt Avstängd
7 november 2011 · 10 388 Inlägg

Almqvisst skrev:
jäklar vilken skillnad! blir riktigt sugen på å fixa xenon själv (:

Ja, det är helt galen skillnad. Var ute en sväng igår kväll och körde, kunde inte ens hitta var extraljusena skulle lysa tongue Nu kör ju visserligen inte jag speedstarter-ballaster, men jag ser det inte som något större problem. Har ballasterna väl fått tända upp ordentligt en gång, så går det snabbt när man slår på helljuset igen efter möte smile

Men ja, då rekommenderar jag lampbyte för din del också, mest för att det blir så galet mycket stickljus (och arga medtrafikanter tongue) med H4/bi-xenon-lampor

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Larven_90 Auditok
7 november 2011 · 60 Inlägg

Ser bra ut me nya lycktorna! Riktigt stor skillnad på ljuset med xenon, o det är ju ett plus big_smile!

Tagz0o Tankare
8 november 2011 · 185 Inlägg

JÄÄVLAR !

Jag ska fan xenonkonvertera så fort jag får tummen ur arslet !

Det heter starkare och inte högre! PUCKON
Audi A5 (2009)
it_mutt Avstängd
8 november 2011 · 10 388 Inlägg

Tagz0o skrev:
JÄÄVLAR !

Jag ska fan xenonkonvertera så fort jag får tummen ur arslet !

Ja, med tanke på att det inte kostar så många kronor och (uppenbarligen) gör enorm skillnad, plus att det tar minimalt med tid, så är det en grymt trevlig investering big_smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tagz0o Tankare
9 november 2011 · 185 Inlägg

var fick du tag på dina ?

Det heter starkare och inte högre! PUCKON
Audi A5 (2009)
kricka_
9 november 2011 · 168 Inlägg

Skulle också montera xenon igen i min, hade i mina orginal lyktor i halvljuset (konverterat) men sen när jag bytte till dtl lyktorna så var det ju H1 i dom istället för h7 så köpte nya lampor och visade sig att dom inte passade och orkade inte börja ta bort lyktorna för att montera xenon igen. Hade 35w kitt.
(Kommer inte åt att skruva loss lamp sockeln när lyktan är på plats)

Lite ot: Sen är det ju halvkul att man måste lossa fronten och dra fram den lite så man får ur lyktorna.

Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
it_mutt Avstängd
9 november 2011 · 10 388 Inlägg

Tagz0o skrev:
var fick du tag på dina ?

Halvljuset fick jag "på köpet" när jag köpte Devil Eye:sen. Helljuset köpte jag på e-bukten. Tror jag gav strax under 300:- inkl. frakt





kricka_ skrev:
Skulle också montera xenon igen i min, hade i mina orginal lyktor i halvljuset (konverterat) men sen när jag bytte till dtl lyktorna så var det ju H1 i dom istället för h7 så köpte nya lampor och visade sig att dom inte passade och orkade inte börja ta bort lyktorna för att montera xenon igen. Hade 35w kitt.
(Kommer inte åt att skruva loss lamp sockeln när lyktan är på plats)

Lite ot: Sen är det ju halvkul att man måste lossa fronten och dra fram den lite så man får ur lyktorna.

På vilken? Inte på A4:an? Har inga problem alls att komma åt o byta lampor på min. Förarsidan är där galet mycket plats, passagerarsidan får man visserligen plocka bort luftkanal och så, och där är ju inte riktigt lika mycket plats pga luftfiltret, men visst går det smile

Senast redigerat av it_mutt (9 november 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kricka_
9 november 2011 · 168 Inlägg

it_mutt skrev:

Tagz0o skrev:
var fick du tag på dina ?

Halvljuset fick jag "på köpet" när jag köpte Devil Eye:sen. Helljuset köpte jag på e-bukten. Tror jag gav strax under 300:- inkl. frakt





kricka_ skrev:
Skulle också montera xenon igen i min, hade i mina orginal lyktor i halvljuset (konverterat) men sen när jag bytte till dtl lyktorna så var det ju H1 i dom istället för h7 så köpte nya lampor och visade sig att dom inte passade och orkade inte börja ta bort lyktorna för att montera xenon igen. Hade 35w kitt.
(Kommer inte åt att skruva loss lamp sockeln när lyktan är på plats)

Lite ot: Sen är det ju halvkul att man måste lossa fronten och dra fram den lite så man får ur lyktorna.

På vilken? Inte på A4:an? Har inga problem alls att komma åt o byta lampor på min. Förarsidan är där galet mycket plats, passagerarsidan får man visserligen plocka bort luftkanal och så, och där är ju inte riktigt lika mycket plats pga luftfiltret, men visst går det smile

Menade i min v40. Alltså kommer inte åt att ta bort lamp socklarna så jag kan borra upp hålet lite för att få i en xenonlampa så blev vanliga halogen igen. Hade xenon i min orginallyktor där det gick xenonlamporna passade fint!
Sen när jag köpte de lyktorna var det ju h1 så köpte nya lampor och testade passade ej och tänkte att jag plockar ut lampsockeln som sitter med två skruvar och filar upp hålet men kom inte ens in med mejseln i hålet för att kunna ta bort skruvarna och få ut sockeln.

Och på v40 så måste man lossa fronten lite för att kunna ta ur hela lyktan. Enda chansen att lyckas skruva loss lampsocklarna är att ta ur lyktan.
Själva glödlampan är riktigt simpel att byta med bra om plats. smile


Vart beställde du lyktorna när du fick med gratis xenon? smile

Senast redigerat av kricka_ (9 november 2011)

Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Tagz0o Tankare
10 november 2011 · 185 Inlägg

Letat lite på nätet.  Får man verkligen lov, och nu menar jag inte farbror polis utan snarare, bilprovningen.

Eller det finns sätt att komma runt detta ?

Det heter starkare och inte högre! PUCKON
Audi A5 (2009)
it_mutt Avstängd
10 november 2011 · 10 388 Inlägg

Tagz0o skrev:
Letat lite på nätet.  Får man verkligen lov, och nu menar jag inte farbror polis utan snarare, bilprovningen.

Eller det finns sätt att komma runt detta ?

Mnjaäe, man får...och inte tongue

Ska man vara petig, så ska man montera ALS (Automatic Leveling System), eller som vi så fint säger på svenska; nivåreglering. Som synes i min "to do"-lista så ska detta monteras....MEN.

Det räcker inte, ska man vara riktigt laglig duktig och vara säker på att det blir tumme upp vid besiktning, så ska man även regbesiktiga bilen för det. Detta tänker inte jag göra, då, allt...verkligen A L L T måste vara E-märkt och ha certifikat och pryttlar.

Så jag kommer, trotts den eftermonterade nivåregleringen, helt enkelt plocka ut lampan och sätta i en vanlig H1:a när jag besiktigar.

Så varför ska jag sätta ALS? Ja, mest för att jag kom över den helt ny för inga pengar (ok, jo, några pengar, men väldigt få sådana; 143:- + frakt) och verkligen inte vill blända folk när jag kör runt.

Alternativet är ju att göra så som jag har det nu, att ställa ner ljuset lite (inte en kotte som blinkat åt mig än) och ja, även om det är nedställt, så har jag betydligt bättre ljus nu, än med halogen. Men samtidigt, kan jag ha det "rättställt" och därigenom få ÄNNU bättre ljus, så varför inte smile

Men det var det långa svaret.

Det korta är; nej, inte utan regbesiktning och ALS samt E-godkända pryttlar rakt igenom.

Och det är väl därför som t.o.m de som säljer ALS:erna säger; plocka ut lampan o besiktiga med vanlig halogen i...det sparar dig pengar och gråa hår tongue

Helljuset får du ju däremot "göra vad du vill med", så där är det ju bara att konvertera

- - och bilen går bra? - -

Ja det gör den, även om oljekylaren, självfallet, visat sig vara kass. En ny är beställd nyss, och kommer väl hem nästa vecka. 600:- som jag hellre hade lagt på...ptja...bensin till gräsklipparen...annat bös till bilen...vad som helst faktiskt, förutom en ny oljekylare tongue

Senast redigerat av it_mutt (10 november 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
10 november 2011 · 10 388 Inlägg

kricka_ skrev:
Menade i min v40. Alltså kommer inte åt att ta bort lamp socklarna så jag kan borra upp hålet lite för att få i en xenonlampa så blev vanliga halogen igen. Hade xenon i min orginallyktor där det gick xenonlamporna passade fint!
Sen när jag köpte de lyktorna var det ju h1 så köpte nya lampor och testade passade ej och tänkte att jag plockar ut lampsockeln som sitter med två skruvar och filar upp hålet men kom inte ens in med mejseln i hålet för att kunna ta bort skruvarna och få ut sockeln.

Och på v40 så måste man lossa fronten lite för att kunna ta ur hela lyktan. Enda chansen att lyckas skruva loss lampsocklarna är att ta ur lyktan.
Själva glödlampan är riktigt simpel att byta med bra om plats. smile


Vart beställde du lyktorna när du fick med gratis xenon? smile

Aha, ja lite samma problem som jag hade med helljuset då, ja DÅ är jag med igen smile


Mnja jag köpte dom inte nya, köpte dom av en här på gorg...hans audi rullar bara sommartid, har sen ny rullat runt 7000mil...så ja, utan att ta i; dom var i förbannat bra skick smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
19 november 2011 · 10 388 Inlägg

Som update; det har inte hänt ett skit, MEN imorgon ska oljekylaren äntligen bytas. Kommer dock inte några bilder på det, för SÅ intressant är det inte.

Eller iofs...faen vet, det kanske kommer bilder iaf tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Larven_90 Auditok
19 november 2011 · 60 Inlägg

De hoppas jag att det kommer bilder, de är alltid kul med bilder;) Ride on!!!!!!!!!!

Almqvisst
20 november 2011 · 274 Inlägg

håller med (: alltid kul med bilder big_smile!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang