Prisförslag avgassystem

Mysmatte
23 maj · 6 Inlägg

Hej,

Jag vet inte om detta är rätt forum men jag testar.
Jag hade min (15-år) gamla Subaru forester hos mecken för att utreda ett missljud i avgassystemet (låter mycket när man gasar).
Som svar fick jag att främre delen av avgassystemet var kaput från grenröret och en bit bak. För detta fick jag en offert på drygt 40 tkr + arbetstid.
Är detta rimligt?

Vh
M

Utmarks-Loke
23 maj · 5 905 Inlägg

Det låter extremt dyrt men säkert räknas den dyra katalysatorn med och om det är en diesel även partikelfilter. Grejar man hemma kan man förmodligen behålla de båda och bara byta rören men det kan kräva en del svetsjobb och liknande, som en verkstad kanske inte har lust att göra och ge garanti för.

jaka54
23 maj · 5 875 Inlägg

Gå in på Skruvat.se och Autodoc och kolla avd ett avgassystem kostar.
Vilken motor har du? Diesel eller Bensin?

Senast redigerat av jaka54 (23 maj )

Mysmatte
23 maj · 6 Inlägg

Tack för feedback, Det är en bensin 2.0 awd (sh5).

Hemmamek
23 maj · 228 Inlägg

Får man ju en hyfsad bil för...
Skulle verkligen inte tatt det erbjudandet. Hör med andra, icke märkesvärkstäder. Troligen är det att de är lata och vill byta hela till ett nytt färdigt inklusive dämpare och katt. som folk redan sagt, istället för att gräva fram svetsen.

Klagar besiktningen eller är det bara för komforten det är problem?

Mysmatte
23 maj · 6 Inlägg

Bilmecken påstår att det är direkt livsfara att åka med och att allt kan lossna, alternativt fatta eld mot tanken(?).
Jag vet inte men låter väldigt dramatiskt, blir väl att ta bilen till en annan för ett oberoende utlåtande.

Utmarks-Loke
23 maj · 5 905 Inlägg

Tramsigt, låt någon annan mekaniker titta på det

Jesper328 Diagnostekniker
23 maj · 2 422 Inlägg

Va i helvete?

Up the RA
Muskelbil
23 maj · 546 Inlägg

Mysmatte skrev:
Bilmecken påstår att det är direkt livsfara att åka med och att allt kan lossna, alternativt fatta eld mot tanken(?).
Jag vet inte men låter väldigt dramatiskt, blir väl att ta bilen till en annan för ett oberoende utlåtande.

Ja åk till en annan verkstad
Var detta en subaru verkstad ??
Vad är trasigt och ska bytas?
Kattar och främre rör?
Vad står i offerten??

Mysmatte
23 maj · 6 Inlägg

Det är en ”vanlig” verkstad, inte Subaruexperter.
I offerten står det ”avgassystem främre del”  40 650 kr.

jaka54
23 maj · 5 875 Inlägg

Ta reda på vad "avgassystem främrte del" betyder! Är det bara ett eller två rör eller är det också kat:ar?

Utmarks-Loke
23 maj · 5 905 Inlägg

jaka54 skrev:
Ta reda på vad "avgassystem främrte del" betyder! Är det bara ett eller två rör eller är det också kat:ar?

Är det enbart rören som kostar 40k måste de vara gjorda av guld och det är väldigt sällsynt med avgassystem av guld så du kan förutsätta att katalysatorn ingår.

Mysmatte
23 maj · 6 Inlägg

Avgassystemets främre del från grenrör till mellanrör samt koppling från mellanrör till bakre dämpare av är det som ska åtgärdas verkar det som.

Mew
23 maj · 2 204 Inlägg

Åk till en annan verkstad. En som har en svets. Det där är ju.. roll

jaka54
24 maj · 5 875 Inlägg

Hittade det här efter en snabb sökning på 2,0lit 2008 Forester.
www.eurobildelar.se/reservdelskatalog/a … /forester.

Senast redigerat av jaka54 (24 maj )

Brådhis * Voff voff *
24 maj · 10 328 Inlägg

Låter inte bara dyrt, utan extremt dyrt. Åk till någon firma som sysslar med just avgasrör och be om en till offert.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
24 maj · 5 905 Inlägg

Låter ungefär som när min syster var hos Brandt Bil idag med sin Dacia och fick prisförslag på 8000kr för oljebyte... De menade dessutom att det var 50% för mycket olja i motorn för att det läckt ner diesel för att hon kör mest korta turer och att bilen var livsfarlig att köra. Jag drog upp oljestickan och konstaterade att nivån var strax under max, det vill säga precis där den skall vara. Man kan inte lite på alla bilverkstäder.

Mysmatte
24 maj · 6 Inlägg

Allt låter märkligt, jag meddelar hur det gått efter att jag låtit en annan verkstad titta på den.

Mossan1
25 maj · 2 930 Inlägg

Nu ska man komma ihåg att Subaru har Boxermotor, och därför två avgassystem. I alla fall en bit.

Men för 40kkr kan många mekar göra extremt mycket "hemslöjd" som håller otroligt länge.  Fästen tex går att göra egna superseriöst med klammor runt röret

jaka54
25 maj · 5 875 Inlägg

"Rainman ray"  i Florida meckar med en Subaru Forester 2,5lit och som läcker olja från transkåpan (stor och lång kåpa) och här kan man se att avgassystemet är lite mer komplicerat än på "vanliga" bilar eftersom det är en boxermotor . https://www.youtube.com/watch?v=05R61NAwy54

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang