Jag vet inte om detta är rätt forum men jag testar. Jag hade min (15-år) gamla Subaru forester hos mecken för att utreda ett missljud i avgassystemet (låter mycket när man gasar). Som svar fick jag att främre delen av avgassystemet var kaput från grenröret och en bit bak. För detta fick jag en offert på drygt 40 tkr + arbetstid. Är detta rimligt?
Det låter extremt dyrt men säkert räknas den dyra katalysatorn med och om det är en diesel även partikelfilter. Grejar man hemma kan man förmodligen behålla de båda och bara byta rören men det kan kräva en del svetsjobb och liknande, som en verkstad kanske inte har lust att göra och ge garanti för.
Får man ju en hyfsad bil för... Skulle verkligen inte tatt det erbjudandet. Hör med andra, icke märkesvärkstäder. Troligen är det att de är lata och vill byta hela till ett nytt färdigt inklusive dämpare och katt. som folk redan sagt, istället för att gräva fram svetsen.
Klagar besiktningen eller är det bara för komforten det är problem?
Bilmecken påstår att det är direkt livsfara att åka med och att allt kan lossna, alternativt fatta eld mot tanken(?). Jag vet inte men låter väldigt dramatiskt, blir väl att ta bilen till en annan för ett oberoende utlåtande.
Bilmecken påstår att det är direkt livsfara att åka med och att allt kan lossna, alternativt fatta eld mot tanken(?). Jag vet inte men låter väldigt dramatiskt, blir väl att ta bilen till en annan för ett oberoende utlåtande.
Ja åk till en annan verkstad Var detta en subaru verkstad ?? Vad är trasigt och ska bytas? Kattar och främre rör? Vad står i offerten??
Ta reda på vad "avgassystem främrte del" betyder! Är det bara ett eller två rör eller är det också kat:ar?
Är det enbart rören som kostar 40k måste de vara gjorda av guld och det är väldigt sällsynt med avgassystem av guld så du kan förutsätta att katalysatorn ingår.
Låter ungefär som när min syster var hos Brandt Bil idag med sin Dacia och fick prisförslag på 8000kr för oljebyte... De menade dessutom att det var 50% för mycket olja i motorn för att det läckt ner diesel för att hon kör mest korta turer och att bilen var livsfarlig att köra. Jag drog upp oljestickan och konstaterade att nivån var strax under max, det vill säga precis där den skall vara. Man kan inte lite på alla bilverkstäder.
Nu ska man komma ihåg att Subaru har Boxermotor, och därför två avgassystem. I alla fall en bit.
Men för 40kkr kan många mekar göra extremt mycket "hemslöjd" som håller otroligt länge. Fästen tex går att göra egna superseriöst med klammor runt röret
"Rainman ray" i Florida meckar med en Subaru Forester 2,5lit och som läcker olja från transkåpan (stor och lång kåpa) och här kan man se att avgassystemet är lite mer komplicerat än på "vanliga" bilar eftersom det är en boxermotor . https://www.youtube.com/watch?v=05R61NAwy54