Peugeot nybilsgaranti och felkoder?

merc200dalarna
22 maj · 22 Inlägg

Hej.
Snart går nybilsgarantin ut, och jag har besiktat och drog ut en 'e-diagnos' med felkoder.

Hur ska jag göra med dem emot Peugeot och nybilsgarantin?
Någon med bättre kunskaper om detta?

Jag har ju redan felkoderna, daterade och utskrivna från besiktningen, men vad säger garantin?
Behöver jag acceptera att min bil har felkoder?
Kan jag be Peugeotverkstaden kolla dem under garantin?
Jag har ju inga fel på bilen som jag märker av.....nu....

Vad är en bra approach om jag pratar med verkstaden?

panda666
22 maj · 4 261 Inlägg

Vad är det för felkoder? motorlampa? klart du ska ringa peugot om du har garanti kvar, annars får du stå för det själv.

xXSammy
23 maj · 6 594 Inlägg

När bilen upptäcker ett/flera fel under ett antal körcyklar (eller vid nuvarande) så sparar den felkoder och vissa bilar tar inte bort dessa själv även om felet inte händer igen

Det kan vara så att en komponent inte fungerade 7 gånger under 900 för körcyklar.. utan att det märktes av något fel.

Förutsättning för att kunna få något på garanti är att kunna bevisa att felet finns, en felkod som registrerades för 280 dagar sedan men senast aktiv för 278 dagar sedan går inte reklamera

Möjligen om du känner den auktoriserade verkstaden och alltid lämnat in bilen/bilarna hos dem så kanske de kan vara villiga för en förebyggande reparation men också bra att veta;
Garanti på delarna gäller bara under bilens garantitid

Don't fix it if it works

Senast redigerat av xXSammy (23 maj )

De/Dem
jaka54
23 maj · 5 875 Inlägg

Om du har felkoder så är det väl bara att åka till närmsta peugeotverkstad och be dem ta bort felkoderna ...om nu bilen funkar trots felkoderna?! Och det är ju gratis eftersom du har garanti.
Vad har har du felkoder på??

Jesper328 Diagnostekniker
23 maj · 2 422 Inlägg

Förekommer nästan alltid felkoder i moderna bilar.
Så länge du ej har några varningslampor tända eller något fel på bilen så behöver du inte bry dig ett smack.

Sen så har du ju en Peugeot så fler felkoder (och fel) kommer det att bli. big_smile

Up the RA
merc200dalarna
25 maj · 22 Inlägg

panda666 skrev:
Vad är det för felkoder? motorlampa? klart du ska ringa peugot om du har garanti kvar, annars får du stå för det själv.

Det är i princip bara 2 koder som jag ogillar, "bakre elmotor" och "hybridsystem"

xXSammy skrev:
När bilen upptäcker ett/flera fel under ett antal körcyklar (eller vid nuvarande) så sparar den felkoder och vissa bilar tar inte bort dessa själv även om felet inte händer igen

Det kan vara så att en komponent inte fungerade 7 gånger under 900 för körcyklar.. utan att det märktes av något fel.

Förutsättning för att kunna få något på garanti är att kunna bevisa att felet finns, en felkod som registrerades för 280 dagar sedan men senast aktiv för 278 dagar sedan går inte reklamera

Möjligen om du känner den auktoriserade verkstaden och alltid lämnat in bilen/bilarna hos dem så kanske de kan vara villiga för en förebyggande reparation men också bra att veta;
Garanti på delarna gäller bara under bilens garantitid

Don't fix it if it works

Men en felkod som registrerades under garanti, och uppkommer igen, med medföljande problem, borde väl vara en möjlig reklamation?

jaka54 skrev:
Om du har felkoder så är det väl bara att åka till närmsta peugeotverkstad och be dem ta bort felkoderna ...om nu bilen funkar trots felkoderna?! Och det är ju gratis eftersom du har garanti.
Vad har har du felkoder på??

Det är bara garantin som går ut, så jag tog en felkodsdiagnos på första besiktningen, 100:- som gav mig en fingervisning...

Jesper328 skrev:
Förekommer nästan alltid felkoder i moderna bilar.
Så länge du ej har några varningslampor tända eller något fel på bilen så behöver du inte bry dig ett smack.

Sen så har du ju en Peugeot så fler felkoder (och fel) kommer det att bli. big_smile

Jodå, jag förstår felkoder och datorstyrning i grova drag. Men ville förekomma Peugeot lite så att jag vet mer om garanti o.s.v.
Ja, ja, men Peugeot, som Volvo, eller BMW, har tillverkat bilar i 100 år, har man tur så lär den funka i paritet med alla andra.
Jag är bara nöjd att jag lyckades nå 4x4 och eldrift i 56km (nu sommartid) och till ett pris som var väldigt nära halva nyköpspriset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang