2659
Sök

Köpråd: Långmilare?

2 Inlägg
24 maj
Trådstartare
#1
Det är dags för mig att leta efter en ny andrabil och jag kör ganska kort per år, 6-700 mil så funderar om man ska leta efter en av nyare årsmodel men en långmilare. Trevligt att köra något modernare.
Tänkte fråga er vilket märke/modell man skulle rikta in dig på med tanke på driftssäkerhet.
Vill gärna ha en större bil. Har nu en Ford S-max, behöver nödvändigtvis inte vara lika stor men ska vara en kombi.
Verkar vara väldigt svårt att hitta större kombibilar som bensin så det får väl vara ok med diesel också.
Tänkte kanske lägga mig runt 120tusen. Men beroende på om det finns något bra kanske lite lite till.

5 949 Inlägg
24 maj
#2
För 120 000 finns det en hel massa kombibilar i bensinutförande. Volvo ,Audi A6, BMW, Mercedes , Honda ,Toyota osv.
Som de här t.ex.

https://www.blocket.se/annons/1001430439


https://www.blocket.se/annons/1400820094
Senast redigerat av jaka54 (24 maj )


Diagnostekniker
2 507 Inlägg
24 maj
#3
Finns många bra bilar i den prisklassen, t.ex en C-klass Merca diesel 2012-2014 är en riktig kanonbil.

Med risk för att vara lite partisk då jag jobbar med Toyota så får jag ändå rekommendera en… Toyota!

Up the RA

677 Inlägg
24 maj
#4
jaka54 skrev:
För 120 000 finns det en hel massa kombibilar i bensinutförande. Volvo ,Audi A6, BMW, Mercedes , Honda ,Toyota osv.
Som de här t.ex.

https://www.blocket.se/annons/1001430439


https://www.blocket.se/annons/1400820094
Du tänker att hen ska köpa en audi för 50000kr och andvända de 70000kr som blir över till att reparera audin för under första året som ägare???

677 Inlägg
24 maj
#5
Som Jesper skriver en Toyota
Jag föreslår en Verso eller Avensis om du behöver utrymme och bensinmotor
Auris är en utmärkt något mindre bil som finns med det pålitliga hybridsystemet

5 949 Inlägg
24 maj
#6
Men kom ihåg, dieselbilar mår bäst av att köras långa turer, de sotar igen om man bara kör småsvängar.

2 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#7
En Verso verkar ju som ett trevligt alternativ. Gillar verkligen att det är 3 separata säten i baksätet.
Hur är automatlådan på dessa?
Iprincip enda orsaken att jag byter bort min s-max är att jag är väldigt nervös för att automatlådan ska rasa vilken dag som helst, powershift...

677 Inlägg
25 maj
#8
Robin007 skrev:
En Verso verkar ju som ett trevligt alternativ. Gillar verkligen att det är 3 separata säten i baksätet.
Hur är automatlådan på dessa?
Iprincip enda orsaken att jag byter bort min s-max är att jag är väldigt nervös för att automatlådan ska rasa vilken dag som helst, powershift...
Verso har en CVT låda
Den är krångelfri och snålare än en manuell växellåda.
Delar teknik med Auris och Avensis

Tidigare Corolla Verso hade en MMT som är en automatiskt växlande Manuel låda
En Inte riktigt bra låda

5 949 Inlägg
25 maj
#9
CVT-lådor är annars kända för att gå sönder. Speciellt i USA då, men det är ju vanligare med automatlådor där.

3 024 Inlägg
25 maj
#10
Utmarks-Loke skrev:
CVT-lådor är annars kända för att gå sönder. Speciellt i USA då, men det är ju vanligare med automatlådor där.
Stor skillnad på CVT och CVT.

Toyotas fungerar bra, men det är Nissan/Renault som dragit ordet CVT i smutsen med undermåliga CVT-lådor.
Detta idag äldre modeller.

E-CVT som hybrider har är något helt annat, tex.

677 Inlägg
25 maj
#11
Utmarks-Loke skrev:
CVT-lådor är annars kända för att gå sönder. Speciellt i USA då, men det är ju vanligare med automatlådor där.
Dubbelkopplingslådor är kända för att gå sönder i folkvagnar men håller bra i kia och hyundai

Ford orion hade en cvt som gick sönder fort prrecis Som Nissans och audis gör
men Toyotas och Hondas håller mycket bra
Olika tillverkare håller Olika kvalitet


Sök