Nu till alla er som renoverar eller kommer att renovera en Ford FE Big block motor.
Till FE-Motorerna hör följande: 332, 352, 390, 390HP, 406, 427 och 428.
Därtill kommer en mängd truck, kraftverks och mobile homes-block
Den absolut allra viktigaste delen i en FE-motor är denna
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d5aa203c33a6a554b4aeeb41a85a9f73.jpg]()
Axeln som driver oljepumpen.
Det är FE-motorns svagaste del. En ny ligger närmare i bild.
Den sitter sammankopplad med strömfördelaren
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ef6a15ea82b8842b9e7b9f94839190a7.jpg]()
och är formad som en blyertspenna och har samma diameter som en blyertspenna, så det är inga kraftiga grejer.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f3f317d185e155e0b9d8e918dde7bd29.jpg]()
Inget slitage syns, men den kommer att bytas mot en axel i härdat stål (samma som raceputtarna använder

)
här syns hur den driver oljepumpen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0c2329184df933b04de3121551df0c8c.jpg]()
och så här ser det ut i motorn
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fa8700dcc68e8d42c9e32c8581cc14e4.jpg]()
Den går rätt igenom blocket och brickan på änden är livsviktig.
Lämnar man bort den, och lyfter upp strömfördelaren, kommer axeln att följa med upp

Och då är det inte så lätt att få tillbaks på rätt ställe igen. Lättaste är att demonterar oljetråg och pump och sätta in den bakvägen.
Men hur kul är det med motorn i bilen
