2694
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 227 269 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
21 september 2016
Trådstartare
#4161
För att få lite ordning på detta får vi gå till grunden med problemet.

Jag monterar oljesumpen på oljepumpen och mäter från oljetrågets anliggningsyta mot blocket

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ed29ce353beb5661df568d06552fd0f9.jpg

143 millimter

så tar jag bort sumpen och monterar oljetråget


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-dbb6373cd72a00b903c874ccadb0f618.jpg

143 millimeter

Enligt rekommendation skall sumpen sitta en halv tum från trågets botten, alltså 12,7 millimeter. Röret skall alltså kortas cirka en halv tum, lätt uträknat tongue

Sumpen kapas av från röret

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0c268e934447c0f5637b4e074984aa79.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-955d424f105d6bff5e74ba2d5e699632.jpg


Jag kapar cirka en halv tum ( 1/2") och tejpar ihop silen med röret och provmonterar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4fefd65d23d9769bf3c338835b98a433.jpg

ser helt ok ut

Jag tar oljesumpen till jobbet där en av de skickligare svetsarna får i uppdrag att Tig:a ihop bitarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8d8c4669d04ecbe475f0f6f2d03c5db2.jpg


5 071 Inlägg
22 september 2016
Trådstartare
#4162
Nu till alla er som renoverar eller kommer att renovera en Ford FE Big block motor.

Till FE-Motorerna hör följande: 332, 352, 390, 390HP, 406, 427 och 428.

Därtill kommer en mängd truck, kraftverks och mobile homes-block


Den absolut allra viktigaste delen i en FE-motor är denna



https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d5aa203c33a6a554b4aeeb41a85a9f73.jpg

Axeln som driver oljepumpen.

Det är FE-motorns svagaste del. En ny ligger närmare i bild.

Den sitter sammankopplad med strömfördelaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ef6a15ea82b8842b9e7b9f94839190a7.jpg


och är formad som en blyertspenna och har samma diameter som en blyertspenna, så det är inga kraftiga grejer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f3f317d185e155e0b9d8e918dde7bd29.jpg


Inget slitage syns, men den kommer att bytas mot en axel i härdat stål (samma som raceputtarna använder big_smile )

här syns hur den driver oljepumpen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0c2329184df933b04de3121551df0c8c.jpg


och så här ser det ut i motorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fa8700dcc68e8d42c9e32c8581cc14e4.jpg


Den går rätt igenom blocket och brickan på änden är livsviktig.

Lämnar man bort den, och lyfter upp strömfördelaren, kommer axeln att följa med upp roll

Och då är det inte så lätt att få tillbaks på rätt ställe igen. Lättaste är att demonterar oljetråg och pump och sätta in den bakvägen.

Men hur kul är det med motorn i bilen  roll roll roll roll


5 071 Inlägg
23 september 2016
Trådstartare
#4163
Här ser man att packningen på den gamla pumpen är lite skadad, så vi byter givetvis den också

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-32c18eb13611d0479bdc877a0c44f323.jpg

Ytan där pumpen skall monters på blocket rengörs

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f94f0a4e229583093f7a9c6f1bca9668.jpg

ny packning sätts på plats. Här använder jag inget packningslim

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cf56ca82d536c64776d03888732c4c99.jpg


Men före pumpen monteras skall brickan på pumpens drivaxel ställas på rätt ställe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-be330c35ad7854c6422a2b44b798d51c.jpg

Monteras brickan för högt upp på axeln kommer axeln att ligga an mot pumpen = slitage.

Monteras brickan för lågt kommer det att bli glapp mellan axel och pump.  Här säger experterna att ett glapp på 2 - 3 millileter är det bästa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f3f317d185e155e0b9d8e918dde7bd29.jpg


Så jag försöker så gott det går.

Får försöka några gånger innan det blir bra. Att få spelet bra är lätt. Det är när man spänner fast pumpen det vill ändra neutral

Men jag får det efter några försök.

Här ser man den nya pumpen och axeln som sticker ner ur den

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-63dc1ab5cd8f14c3d1e21c51e77072f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-acf34c443a79190264a060d842e909f4.jpg

och så här ser det ut inne i blocket
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ba2882225dc1e0a0c14864be33453d75.jpg


brickan på axeln ligger mot blocket nu, men kom ihåg att motorn är upp och ner i motorstativet. När motor kommer på rätt köl blir det ett 2 - 3 mm spel här smile


3 151 Inlägg
23 september 2016
#4164
Roligt när det är så väldokumenterat och bra förklarat! Fint jobbat...

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
24 september 2016
#4165
Ett tips om du inte redan har gjort det är att använda gänglåsning till bultarna till oljepumpen. Som en säkerhetsåtgärd smile Inte kul om de skakar loss lite och den börjar suga upp oljan dåligt smile Ser riktigt bra ut som vanligt smile


5 071 Inlägg
26 september 2016
Trådstartare
#4166
Mervolic skrev:
Roligt när det är så väldokumenterat och bra förklarat! Fint jobbat...

Tackar big_smile

Jag försöker mitt bästa men att att förklara saker för andra har aldrig varit min bästa sida sad


5 071 Inlägg
26 september 2016
Trådstartare
#4167
Marcus_89 skrev:
Ett tips om du inte redan har gjort det är att använda gänglåsning till bultarna till oljepumpen. Som en säkerhetsåtgärd smile Inte kul om de skakar loss lite och den börjar suga upp oljan dåligt smile Ser riktigt bra ut som vanligt smile

Tackar big_smile

Det tänkte jag faktiskt inte på och nu är den monterad sad

Men som en liten tröst så spände jag bultarna med rätt moment tongue


5 071 Inlägg
26 september 2016
Trådstartare
#4168
Vi börjar närma oss slutet på motorsmörjningen.

Oljepump och sil är monterade

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-67946817520b4355fab33c72aef2b3a7.jpg

Eftersom motorn stått utan olja i några år nu ska den smörjas in rejält före tråget skruvas fast.

Några kannor motorolja får göra susen. Försöker få ner oljan i cylindrarna och på kammen.

Farsan drar runt motorn medan jag oljar

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a3a1c0f695f17849940deac680d57e8f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-11b4869678026e7e44299a1c6e359805.jpg


Packningen limmas på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ddd594142df208255813ff663adf6ad9.jpg


och tråget limmas

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-efbf93d320d17231dcff5441b36d939a.jpg


Tråget sätts på plats och skruvarna som varit på passivering monteras och spänns i moment.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-be510f6e1bedc697c9c4a383b56c30b9.jpg

Kamkåpan är bara löst monterad för att ge stöd för oljetrågspackningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fcd3fec2dc1e3e27e74e9a084bb18d34.jpg


581 Inlägg
26 september 2016
#4169
Snyggt blir det! smile

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389

10 164 Inlägg
27 september 2016
#4170
Stiligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

204 Inlägg
27 september 2016
#4171
Det är sådana här trådar som om 5-10 år fortfarande kommer att hjälpa folk när dom har bekymmer i garagen! Fortsätt med fina bilder och bra beskrivningar smile

5 071 Inlägg
27 september 2016
Trådstartare
#4172
Martee skrev:
Snyggt blir det! smile

Tackar big_smile


5 071 Inlägg
27 september 2016
Trådstartare
#4174
eatorb skrev:
Det är sådana här trådar som om 5-10 år fortfarande kommer att hjälpa folk när dom har bekymmer i garagen! Fortsätt med fina bilder och bra beskrivningar smile

Tusen tack big_smile
Det var en väldigt uppmuntrande kommentar big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile

Om någon enda en har haft endast lite hjälp av min tråd har jag lyckats big_smile


5 071 Inlägg
2 oktober 2016
Trådstartare
#4175
Motor och växellåda är lackerade och börjar bli klara. Dags att gå längre bak i drivlinan.
Bakaxeln har jag inte ögnat på så mycket ännu men den pockar på uppmärksamhet.

Efter tvätt och skurning med avfettning kan vi börja titta lita närmare på axeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-efb75aeba0b5909fa8f208bb1791ce38.jpg



Den lilla skylten på bakaxelklimpen som visar vilken bakaxelutväxling det är, sitter fortfarande kvar smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-dd9faa74ef189ed3a368bcd8624e5d52.jpg


och kollar vi på huset kan vi se att det är en WAR-axel. Låter lite farligt i mina öron roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b06e9dc0e7ab16222920b38e40d3e693.jpg


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
2 oktober 2016
#4176
Kommer bli fin med lite färg smile


10 164 Inlägg
2 oktober 2016
#4177
Trevligt med dessa små brickor kvar smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 030 Inlägg
3 oktober 2016
#4178
kan tänka mig att sådana brickor oftast är bortrostade. Så det är ju fint att se att den sitter kvar och mest är lite skitig smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

5 071 Inlägg
3 oktober 2016
Trådstartare
#4179
Marcus_89 skrev:
Kommer bli fin med lite färg smile

Förhoppningsvis big_smile


5 071 Inlägg
3 oktober 2016
Trådstartare
#4180
Djo skrev:
Trevligt med dessa små brickor kvar smile

BlueScreeen skrev:
kan tänka mig att sådana brickor oftast är bortrostade. Så det är ju fint att se att den sitter kvar och mest är lite skitig smile

Jååvisst smile

Det är trevligare att se vad bilen sålts med för utrustning och det ser proffsigare ut när bilen är klar,  att ha dessa korrekt monterade smile



Sök