Jag demonterar bakbromsarna (tyvärr har jag inga bilder på det, men det är ingen rocket science) och slipar axel plåtren utomhus.
Som ni ser så börjar det bli höst i luften
Bromsköldar, trummor och andra smådelar tvättas före de skickas på pulverlack. Som ni ser är de bara ytrostade och kräver ingen svetsning
Även drivaxlarna tas ur
Ett litet oljeläckage kunde skönjas medan axeln fortfarande satt i bilen. Det är lokaliserat till oljetätningen under yoken. Därför måste pinjongmutter, och yoke demonteras före man kommer åt tätningen
Efter att yoken tagits bort kan jag börja jobba med oljetätningen. Enda sättet att få bort den gamla är att slå sönder den. Lite krånglit, men det går till sist
Under steffan sitter en oljering, ett extra skydd för att hindra olja för att börja läcka ut framåt ur diffen.
Vissa Ford diffklumpar är rödlackade från fabrik och det är må jag säga är mycket snyggt. Och nu råkade sig så att min WAR-klimp också lämnade fabriken i röd tappning
Nog skulle det vara enkelt att bara dra på en svart blank lack på hela bakaxeln nu och montera den nya steffan
Men håll med om, gott folk, att en röd diff skulle se så mycket läckrare ut. Och tänk om man kunde få fräscha bultar och skruvar åt den.
Jag vet..... det är förknippat med massor med jobb, men "what the heck" jag tror vi kör på det
Jag lossar alla skruvar och lyfter ur klimpen ur axeln
Här ser man klart och tydligt klimpen varit lackad röd
och banjon är slipad och klar för lackering
Jag sätter i en drivaxel och monterar den på en fälg, så är det lätt att jobba med den
Jag fundedare länge hur det lättast skulle gå att måla bakaxeln och kom fram till följande.
Det idealiska skulle ju vara att få den att stå på högkant. Och det skulle ju fungera om man sköt i drivaxeln och skruvade den på plats. Sen var det bara att använda M19 bult och bulta i en fälg.
Står helt stadigt och stabilt.
Hittade denna svetsning på bakaxelröret
Är det från tillverkningen eller är det från något haveri?????
Hm udda svets men känns ju konstigt om den skulle ha spruckit där och blivit ifylld men om det ska vara så hm känns ju också lite udda.
Precis min fundering med och så ser ju inte axeln ut från reservdelsbilen. Men har det skitit sig vid tillverkningen eller har det varit ett haveri. Konstigt att axeln skulle spricka där, som sagt...