3753
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 227 235 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
3 oktober 2016
Trådstartare
#4181
Jag demonterar bakbromsarna (tyvärr har jag inga bilder på det, men det är ingen rocket science) och slipar axel plåtren utomhus.

Som ni ser så börjar det bli höst i luften

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-26253e82bd400a777a66508f2c045c9f.jpg

Bromsköldar, trummor och andra smådelar tvättas före de skickas på pulverlack. Som ni ser är de bara ytrostade och kräver ingen svetsning big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2efeb5ed4d576a637625e89eaa69fac9.jpg

Även drivaxlarna tas ur
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-367040cc93128be3c0f82c706c990a5c.jpg

Ett litet oljeläckage kunde skönjas medan axeln fortfarande satt i bilen. Det är lokaliserat till oljetätningen under yoken. Därför måste pinjongmutter, och yoke demonteras före man kommer åt tätningen

Men först avlägsnas kardanskyddet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3c28b0318be69aad1d7adf5b612bc6dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cbdd6adfa507a59eaabae759287cda1e.jpg


Jag slipar även diffklumpen plåtren nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9599610cf924ebe743cb55a3e2d71c70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ed52bb46c172ab42e1fde1f1def4b60f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4c2514f728bfc4302f15b0484a4ac687.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fd9cd329016421a5b7ce6a39d81e75f0.jpg


10 164 Inlägg
3 oktober 2016
#4182
trevligt när grejerna är såpass fräscha ändå smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
6 oktober 2016
Trådstartare
#4184
Djo skrev:
trevligt när grejerna är såpass fräscha ändå smile

Slipper ju sätta tid och pengar på att leta bättre begagnade då smile


5 071 Inlägg
6 oktober 2016
Trådstartare
#4185
Draken skrev:
Så ska det se ut ..
Kommer att bli skitbra!

Tusen tack big_smile


5 071 Inlägg
6 oktober 2016
Trådstartare
#4186
Efter att yoken tagits bort kan jag börja jobba med oljetätningen.
Enda sättet att få bort den gamla är att slå sönder den. Lite krånglit, men det går till sist smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fb2cc897f8fe8c8b8d96199c616b0922.jpg



Under steffan sitter en oljering, ett extra skydd för att hindra olja för att börja läcka ut framåt ur diffen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2e388367411d02b9c155276773295926.jpg



Så.... nu är både steffa och oljering avlägsnade
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b19226d5f5417549066da1dbe866029e.jpg


1 166 Inlägg
6 oktober 2016
#4187
Fint jobb tänk på att yoken och lagrena ska förspännas med moment

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.

5 071 Inlägg
8 oktober 2016
Trådstartare
#4188
volvo_142racing skrev:
Fint jobb tänk på att yoken och lagrena ska förspännas med moment

Jåå, har läst i servicemanualen, kollat lite youtube videor och haft kontakt med Ford-experterna i USA. Nu tror jag att jag har det på klart smile


5 071 Inlägg
8 oktober 2016
Trådstartare
#4189
Vissa Ford diffklumpar är rödlackade från fabrik och det är må jag säga är mycket snyggt. Och nu råkade sig så att min WAR-klimp också lämnade fabriken i röd tappning smile

Nog skulle det vara enkelt att bara dra på en svart blank lack på hela bakaxeln nu och montera den nya steffan tongue

Men håll med om, gott folk, att en röd diff skulle se så mycket läckrare ut. Och tänk om man kunde få fräscha bultar och skruvar åt den.

Jag vet..... det är förknippat med massor med jobb, men "what the heck" jag tror vi kör på det lol

Jag lossar alla skruvar och lyfter ur klimpen ur axeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1a5ab8b5d31bb6dc38fc5312031beedb.jpg
Här ser man klart och tydligt klimpen varit lackad röd

och banjon är slipad och klar för lackering


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cb1f7dc4593e03029cf483b5958d05ca.jpg

Jag sätter i en drivaxel och monterar den på en fälg, så är det lätt att jobba med den big_smile


10 164 Inlägg
8 oktober 2016
#4190
Kommer bli riktigt snyggt det där big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#4191
Djo skrev:
Kommer bli riktigt snyggt det där big_smile

Jag ska försöka smile


5 071 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#4192
Jag fundedare länge hur det lättast skulle gå att måla bakaxeln och kom fram till följande.

Det idealiska skulle ju vara att få den att stå på högkant. Och det skulle ju fungera om man sköt i drivaxeln och skruvade den på plats. Sen var det bara att använda M19 bult och bulta i en fälg.

Står helt stadigt och stabilt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b0ef3dcb9282cfd288c7e6d372c8d09f.jpg

Hittade denna svetsning på bakaxelröret  yikesyikesyikesyikesyikesyikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-567a06602f55d89400bda3dd59101399.jpg


Är det från tillverkningen eller är det från något haveri?????


Vettemannen
9 oktober 2016
#4193
Svetsningen ser onekligen ut att vara gjord i efterhand.

/Benny

672 Inlägg
9 oktober 2016
#4194
M19 ????? 🤔

"Väx inte upp! det är en fälla"

Vettemannen
9 oktober 2016
#4195
Power-krille skrev:
M19 ????? 🤔

Han kanske tänkte fel, det var nog 19 mm-skalle och M12 skruv/bult eller liknande.

/Benny

672 Inlägg
9 oktober 2016
#4196
Vettemannen skrev:
Power-krille skrev:
M19 ????? 🤔

Han kanske tänkte fel, det var nog 19 mm-skalle och M12 skruv/bult eller liknande.

/Benny

Ja det fatta ja väll.... Skulle bara dryga mig lite!  Det blir kalasfint detta grundliga jobb!

"Väx inte upp! det är en fälla"

10 164 Inlägg
9 oktober 2016
#4197
Hm udda svets men känns ju konstigt om den skulle ha spruckit där och blivit ifylld men om det ska vara så hm känns ju också lite udda.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
10 oktober 2016
Trådstartare
#4199
Vettemannen skrev:
Svetsningen ser onekligen ut att vara gjord i efterhand.

/Benny

Det är min tanke också hmm


5 071 Inlägg
10 oktober 2016
Trådstartare
#4200
Djo skrev:
Hm udda svets men känns ju konstigt om den skulle ha spruckit där och blivit ifylld men om det ska vara så hm känns ju också lite udda.

Precis min fundering med hmm och så ser ju inte axeln ut från reservdelsbilen. Men har det skitit sig vid tillverkningen eller har det varit ett haveri. Konstigt att axeln skulle spricka där, som sagt...



Sök