4756
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 227 222 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
10 oktober 2016
Trådstartare
#4201
Jag maskar in axeln före grundning
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f04cb582b8615738a87fddef6f2a4fb5.jpg

och drar på epoxy, as usual smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-64eef63dcb7109418b5f1c66d54dc9bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-293e118e2c585d5bcafa377059e92f98.jpg




Även diffen är maskad, och jag har byggt en liten trumma av plankbitar som diffen får ligga i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8dab945cdab84cb3168b6e0bce9aae01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-55bc495331d60f4f87b86749759af2a3.jpg


10 164 Inlägg
10 oktober 2016
#4202
Kommer bli snyggt med färg sen big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
11 oktober 2016
Trådstartare
#4203
Djo skrev:
Kommer bli snyggt med färg sen big_smile

Jag tror det blir värt mödan big_smile


5 071 Inlägg
11 oktober 2016
Trådstartare
#4204
Banjon lacka i PPG:s RAL 9002 blanksvart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1e98e0bd7af0ad80a542b66aee8f9c44.jpg


Klämmorna som håller knutkorset är bara polerade med stålborste men har fått nya muttrar och brickor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0b9e698c5e322078dd0a0abe36852972.jpg

Och yoken har varit en släng till pulverlackeraren
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b843c4f65d831e40e763b3edc729f78d.jpg


10 164 Inlägg
11 oktober 2016
#4205
Stiligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 011 Inlägg
11 oktober 2016
#4206
Helt underbart smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
2 030 Inlägg
12 oktober 2016
#4208
Riktigt stiligt blir det minst sagt! roll

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

5 071 Inlägg
5 071 Inlägg
14 oktober 2016
Trådstartare
#4210
turbo57 skrev:
Helt underbart smile

Tackarrrrrrrr smile


5 071 Inlägg
14 oktober 2016
Trådstartare
#4211
Marcus_89 skrev:
Läckert smile

Tusen tack smile


5 071 Inlägg
14 oktober 2016
Trådstartare
#4212
BlueScreeen skrev:
Riktigt stiligt blir det minst sagt! roll

Man tackar smile


5 071 Inlägg
14 oktober 2016
Trådstartare
#4213
Oljeskyddsplåten under steffan var lite vågig och fick riktas
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2007706d3b42e7ede20a2cafa99a4e83.jpg

Då var det bara att dra på packningslim på steffan

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d59ebf2e5f9d54196af0c3ddc4e6f2f4.jpg

hitta ett bra verktyg att kunna slå på för att kunna hamra den på plats



https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4f7159a2c9bad2146437e9c852dabfa6.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0efcd57890962d8d3d01a740b9e6278b.jpg

så, nu var den på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-64b1e08ac7c68be20b817218938e886e.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
5 071 Inlägg
15 oktober 2016
Trådstartare
#4215
farbrorbozze skrev:
ojojoj vad snyggt det blir smile

Tackar Fabbon smile


5 071 Inlägg
15 oktober 2016
Trådstartare
#4216
Jag monterar yoken men spänner inte fast. När man spänner fast yoken spännar man ju också pinjong-lagret. Och med nytt lager skall det spännas i moment för att få rätt förspänning på lagret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0ce99b1c889149e773e125c6a438b34d.jpg


Alltså det funkar som ett koniskt hjullager smile  En liten förspänning skall finnas.

Nu har ju jag inte bytt lager så förspänningen har inte ändrats men yoke-muttern skall ju ändå spännas rätt så kraftigt för att inte lossa.

I Fords servicemanual kan man läsa 1,5 Newton meter rollrollroll

Vad i helskotta menas?????


10 164 Inlägg
15 oktober 2016
#4217
Snyggt det blir !! smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

672 Inlägg
15 oktober 2016
#4218
JohnWayne skrev:
Jag monterar yoken men spänner inte fast. När man spänner fast yoken spännar man ju också pinjong-lagret. Och med nytt lager skall det spännas i moment för att få rätt förspänning på lagret.

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0ce99b1c889149e773e125c6a438b34d.jpg


Alltså det funkar som ett koniskt hjullager smile  En liten förspänning skall finnas.

Nu har ju jag inte bytt lager så förspänningen har inte ändrats men yoke-muttern skall ju ändå spännas rätt så kraftigt för att inte lossa.

I Fords servicemanual kan man läsa 1,5 Newton meter rollrollroll

Vad i helskotta menas?????

Sitter det en hylsa mellan piniong lagren? En sk kompressions-hylsa då verkar det för dåligt med 1,5 nm! Annars kan det nog vara så... Piniongen på gamla Ford traktorer skulle man dra åt med handkraft, det fanns moment men handkraft räckte! Och så var det en speciell låsning så att muttern absolut inte kunde gänga upp sig

"Väx inte upp! det är en fälla"

222 Inlägg
16 oktober 2016
#4219
Tror dom menar att du ska spänna åt lagrena/pinjong muttern så mycket att det krävs 1,5nm för att rotera pinjongen, och sitter det en distans hylsa mellan lagren så ska du upp i många nm (upp till 470nm var det på min cheva axel) innan den börjar deformeras smile
Senast redigerat av Cheva_Micke (16 oktober 2016)


5 071 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#4220
Efter avslutad konsultation med Ford-experterna så kan jag säga att Cheva_Micke hade helt rätt.

Det löjligt låga moment-talet är trögheten i själva lagret. När man vrider yoken ska den gå med 1,5 Newtonmeters motstånd.

Det finns också en kompression-hylsa som ska pressas ihop ifall man byter lager, men jag kommer ju att använda gamla lagret.

Då gäller 150 Nm och gänglåsning, allt enligt Ford-experterna smile



Sök