3934
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 227 134 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
18 november 2016
Trådstartare
#4281
farbrorbozze skrev:
Superfint :-)

Supertack big_smile


10 164 Inlägg
18 november 2016
#4282
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
Snyggt och prydligt smile

Haha ja jag kan höja luftfjädringen så kan du få inspektera om du vill det (är jag inte nöjd så kan jag ju sänka istället wink

En fördel med luftfjädring smile

Vist är det så plus att i Sverige är vägarna grymt urusla är ojämnt knöligt och potthåll och är det inte det så är det kullersten och fartgupp vart man än åker iprincip så skönt kunna åka bekvämt utan att slå sönder sig själv och bilen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
18 november 2016
Trådstartare
#4283
Nu skall pinjongmuttern spännas 175 Nm. Och då förstår ni ju att när man vrider pinjonmuttern kommer den att vrida pinjonaxeln, som i sin tur vrider kronhjulet och i förlängningen bakhjulen.

Hade axeln varit monterat på bilen hade det gått att spänna pinjongmutter med hjälp av bilens egen tyngd. Både kronhjul och pinjongaxel hade varit låsta.

Nu finns inte den möjligheten sad

Och att försöka låsa båda drivaxlarna på något sätt känns inte så lockande sad

Får bli att göra ett specialverktyg som låser pinjongaxeln.

Fixar till en gaffel som passar på pinjong-yoken. En gaffel med 1,5 meters skaft. Så får farsan hålla mot medan jag spänner muttern till rätt moment smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9cefc701802e2374904f0f468aee1855.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6b022ec4ce81189154fd05de42f902ba.jpg


5 071 Inlägg
18 november 2016
Trådstartare
#4284
Djo skrev:
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
Snyggt och prydligt smile

Haha ja jag kan höja luftfjädringen så kan du få inspektera om du vill det (är jag inte nöjd så kan jag ju sänka istället wink

En fördel med luftfjädring smile

Vist är det så plus att i Sverige är vägarna grymt urusla är ojämnt knöligt och potthåll och är det inte det så är det kullersten och fartgupp vart man än åker iprincip så skönt kunna åka bekvämt utan att slå sönder sig själv och bilen smile

Dessutom ser det väldigt bra ut med låga bilar smile


5 071 Inlägg
18 november 2016
Trådstartare
#4285
Pinjongskyddet också på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-932611593df8180270f02b408afbe071.jpg

Tyvärr blev färgen de nylackade bultskallarna förstör sad sad sad sad

men kanske det går att bättra på pensel roll


1 011 Inlägg
18 november 2016
#4286
Nöden är uppfinningarnas moder och vete fasen om inte du  är en av dess fäder smile

10 164 Inlägg
18 november 2016
#4287
Med en fin pensel kan du få till dom där bult skalarna igen med rätt metod kommer det inte se penslat ut smile

Jo vist är det så snyggt med lågt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 november 2016
#4288
Att dra en lackad bult är alltid svårt. Bättre att måla dem efteråt. Men borde inte vara några problem om du bättrar till det med pensel smile


5 071 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#4289
turbo57 skrev:
Nöden är uppfinningarnas moder och vete fasen om inte du  är en av dess fäder smile

Ha ha ha  big_smile  Långt däirfrån hmm


5 071 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#4290
Djo skrev:
Med en fin pensel kan du få till dom där bult skalarna igen med rätt metod kommer det inte se penslat ut smile

Jo vist är det så snyggt med lågt smile

Marcus_89 skrev:
Att dra en lackad bult är alltid svårt. Bättre att måla dem efteråt. Men borde inte vara några problem om du bättrar till det med pensel smile

Det är stört omöjligt att inte förstöra färgen på lackade skruvar och bultar när man skruvar fast dem sad

Tyvärr. Därför har jag skickat så många det gått på passivering, eller skaffat nya. Även där det orginal skulle varit lackade...


5 071 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#4291
Då var det att hänga dit bladfjädrarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-05cedde65d5fb9cbcc8d6e33411a3ca7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-98039762ad8f3312be6b685788cca730.jpg

Man kan vända hängslena både så de pekar uppåt och så de pekar nedåt. Dessa ska peka uppåt. Jag får det fel på en sida och får börja om igen sad


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-adcb5ec683ec045b88647959100251ee.jpg


915 Inlägg
19 november 2016
#4292
Du gjør det vanskelig for oss andre å bli fornøyd med bilene våre , for et høyklass bygge smile


5 071 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
#4293
jarleb skrev:
Du gjør det vanskelig for oss andre å bli fornøyd med bilene våre , for et høyklass bygge smile

Din bil (och många andra läsare också) har eller håller på med utomordentligt fina bilar/renoveringar.

Man får lyfta på hatten att man är i riktigt gott sällskap med en massa proffs smile

Men tack för de värmande orden big_smile big_smile big_smile


5 071 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
#4294
Nu skall snart bakaxeln komma på plats.

Jag virar lite plast runt yoken ifall den skulle skrapa i garagegolvet under monterings-skedet
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ec4d540988f6a20b262d82b6f9573f64.jpg


När bakaxeln är på plats märker jag att jag har klåpat igen yikes

Som ni kanske minns så använde jag millimeters-bult i bladfjäderpaketet

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-82dffbeee5b42d27d06f0a1cda3f6811.jpg


och eftersom den var aningen klenare än motsvarande tumsbult så valde jag att montera en bricka före muttern.

Det resulterade i att bakaxeln inte börjar ligga mot fjäderpaketet som tänkt, utan endast brickan ligger mot  yikes yikes yikes yikes yikes

Så jag får riva paketen och ta bort brickan...

Då blir det som det ska smile

Hålen i fjäderpaketens fästen har också förstorats lite, så bultsskallen ryms
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1d7bcb5bf37c6e11ba154fbad8260fea.jpg

Hålet i mitten på dessa "plattor" är det enda som centrerar bakaxeln på plats


5 071 Inlägg
22 november 2016
Trådstartare
#4295
Jag har bakaxeln på liggvagnen och skjuter in den under bilen. Sen är det bara att lyfta den på bladfjäderpaketen
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-56a5d2afce928e4a7a89db28614db053.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e7b8e5bf11aa5907140e8b53ee458827.jpg

De passiverade U-klämmorna kommer på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3c2a2e0786619b65f32e7d3752be62b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e880b12f0363a36a930aff33df1114fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-13b0d2aac2a65b97a5f31807a4c0503d.jpg

Kopparpasta på gängorna gör att de inte rostar fast första sommaren tongue


10 164 Inlägg
22 november 2016
#4296
Snyggt smile

Ett tips jag fick av en jag käner som har bilverkstad är att ha på tunnflytande rostskydd på bultar/muttrar då rostar det inte fast smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
23 november 2016
Trådstartare
#4297
Följande som skall monteras är stötdämparna

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6120c237cf831075c08f239314636930.jpg


Stötdämparna skall alltid tryckas ihop några gånger före de monteras.
Sen är det bara att meka dit dem smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-51851661d598c5d2168c857d0d6c6800.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1143d28a9a84e1eab61f5e84d855b2ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f00be85d4c89b80392cbad82e49a08b4.jpg

Nu är bakaxel och fjädring klara big_smile big_smile big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3b08f1d516f355620aa9c389f4b17138.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f317a1d3bb2049a69d55b4075d7d3aee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-633c55bf6316e0678b35c2fcee355a96.jpg


10 164 Inlägg
23 november 2016
#4298
Riktigt snyggt med dom röda stötdämparna smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 164 Inlägg
23 november 2016
#4299
Var det verkligen original med röda stötdämpare? wink Ser riktigt snyggt ut, bra jobbat! smile

"Life´s too short to drive a boring car"

2 030 Inlägg
24 november 2016
#4300
Riktigt snyggt!!!!!! roll

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.


Sök