Det som är tråkigt att hålla på med bilar ibland. Man har ställt in sig på en viss lösning och som kanske inte kostar allt för mycket, men sen visar det sig att det inte blir så bra. Då får man satsa på den dyra lösningen istället och allt blir perfekt Har varit ute för det så många gånger ^^
Det lönar sig aldrig att vara dumsnål Det får man äta upp i slutändan. Lika bra att skaffa det man behöver genast och inte ta några omvägar
Trevligt med gamla 50-talare....sålde ju min Limited 58 för 5 år sen o söker nåt nytt...kravet är låg tillverkat....fått nys på lite olika bilar ,,cabbar från slutet 50 tal....får se om de blir nåt köp...
Javisst är det Varför inte satsa på en Meteor cab från 1959. 505 tillverkade och knappt några kvar
Hoppas du hittar vad du söker
Leta runt på e-bay o hemma,sen nämnde en polare nån gammal jänk som stod 1 mil hemifrån,de måste ju kollas upp ,de blev en 63 Galaxie cab,i mkt gott bruksskick,s å de blev som du ville en FORD..hehe
Trevligt med gamla 50-talare....sålde ju min Limited 58 för 5 år sen o söker nåt nytt...kravet är låg tillverkat....fått nys på lite olika bilar ,,cabbar från slutet 50 tal....får se om de blir nåt köp...
Javisst är det Varför inte satsa på en Meteor cab från 1959. 505 tillverkade och knappt några kvar
Hoppas du hittar vad du söker
Leta runt på e-bay o hemma,sen nämnde en polare nån gammal jänk som stod 1 mil hemifrån,de måste ju kollas upp ,de blev en 63 Galaxie cab,i mkt gott bruksskick,s å de blev som du ville en FORD..hehe
YEEEEE HAAAAA
En Ford på våran gård är aldrig fel.
Dessutom är sextiotreorna jäkligt snygga. Men otroligt läckra inredningar
Mellan spiralfjädrarna och ramen skall det finnas ett gummiskydd.
Detta passar inte heller Innerdiametern är för liten Ramen sticker ner i fjädern cirka 10 centimeter och gummit skall ligga mellan fjäder och ram. Nu är dock innerdiametern på gummit för liten och gummit är för styft för satt bändas över ramen. Och dessa gummin är de enda jag hittar till salu
En M20 gängstång mer en stor bricka (ca 7-8 mm tjock) som är lika stor som ytterdiametern på fjädern och en lite mindre bricka som passar innerdiametern på fjädern för att gänstången in ska glida i sidled. Man fixerar undre brickan med två muttrar, en på var sida i 2a eller 3e varvet nerifrån. Gängstången ska sticka upp i stötdämparhålet i ramen. På med en stor och kraftig bricka på översidan. Sen är det bara att börja dra. Tar lite tid men man har kontroll på läget hela tiden vilket är rätt skönt när man håller på med framfjädrar. Hoppas du fattar hur jag menar. Ska ha lite bilder nånstans. Får väl försöka hitta dom annars. Lycka till Magnus
Vi använde Biltema gäng stång m-20 med bricka på en Olds 77 i somras för framfjädern,skiten hoppa isär för gängorna i stången gav upp...de va inte kul,,så ska man testa gängstång så köp en av bra kvalite..inte biltemas....
Vi använde Biltema gäng stång m-20 med bricka på en Olds 77 i somras för framfjädern,skiten hoppa isär för gängorna i stången gav upp...de va inte kul,,så ska man testa gängstång så köp en av bra kvalite..inte biltemas....
Fyfan då är det bra trycka i grejerna innan dom gängorna ger sig.
kanske man kan använda en vantskruv istället ? Dom ska ju palla 16 ton och mer därtill.
Jag har pressat ihop dem på bänken med biltemas fjäderspännare. Sen satt 3 st spännremmar på varje fjäder. Monterat å sen släppt spännena. Funkat bra. Har även kört med gängstång, men de var ett evighetsgöra..
En M20 gängstång mer en stor bricka (ca 7-8 mm tjock) som är lika stor som ytterdiametern på fjädern och en lite mindre bricka som passar innerdiametern på fjädern för att gänstången in ska glida i sidled. Man fixerar undre brickan med två muttrar, en på var sida i 2a eller 3e varvet nerifrån. Gängstången ska sticka upp i stötdämparhålet i ramen. På med en stor och kraftig bricka på översidan. Sen är det bara att börja dra. Tar lite tid men man har kontroll på läget hela tiden vilket är rätt skönt när man håller på med framfjädrar. Hoppas du fattar hur jag menar. Ska ha lite bilder nånstans. Får väl försöka hitta dom annars. Lycka till Magnus
Jag vet exakt vad du menar, jag har tänkt lite i samma banor. Kollade på en youtube video när de bytte framfjädrar på en ´57:a Cheva och det var exakt så de gjorde.
Så alla som var inne på metoden med gäng-stången var på rätt spår
Jag har pressat ihop dem på bänken med biltemas fjäderspännare. Sen satt 3 st spännremmar på varje fjäder. Monterat å sen släppt spännena. Funkat bra. Har även kört med gängstång, men de var ett evighetsgöra..
Det funkar säkert också. Gängs-stången är ju inte precis raketfart
Jag har pressat ihop dem på bänken med biltemas fjäderspännare. Sen satt 3 st spännremmar på varje fjäder. Monterat å sen släppt spännena. Funkat bra. Har även kört med gängstång, men de var ett evighetsgöra..
Det funkar säkert också. Gängs-stången är ju inte precis raketfart
Gängstång funkar fint , jag svetsade en mutter = då kunde jag köra mutterknack Mvh Johansen
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
9 december 2016
#4338
Johansen skrev:
JohnWayne skrev:
Kingkill33 skrev:
Jag har pressat ihop dem på bänken med biltemas fjäderspännare. Sen satt 3 st spännremmar på varje fjäder. Monterat å sen släppt spännena. Funkat bra. Har även kört med gängstång, men de var ett evighetsgöra..
Det funkar säkert också. Gängs-stången är ju inte precis raketfart
Gängstång funkar fint , jag svetsade en mutter = då kunde jag köra mutterknack Mvh Johansen
Gängstång har ofta mycke lägre hållfasthet än vanlig bult som har 8:8 , finns fina fjäderspännare till sånt här. Min lokale "speedshop" Eklunds Bilservice säljer såna men vet inte vart han tar dom ifrån. Eventuellt Hansen Racing ?
Jag har pressat ihop dem på bänken med biltemas fjäderspännare. Sen satt 3 st spännremmar på varje fjäder. Monterat å sen släppt spännena. Funkat bra. Har även kört med gängstång, men de var ett evighetsgöra..
Det funkar säkert också. Gängs-stången är ju inte precis raketfart
Gängstång funkar fint , jag svetsade en mutter = då kunde jag köra mutterknack Mvh Johansen