Hur gör du hålen i packningarna,skaffa hål pipor,de mkt enkelt då o blir helt perfekt..snyggt jobbat som vanligt..va på bilträff idag o då kom en Edsel 60 coupe,då tänkte ja på dig o din 59...
De stora hålen skar jag bara ut med mattkniv. Kanske inte bästa resultat men det duger. En använd 308 gevärshylsa fixade skruvhålen
Men tack för tipset.
Har aldrig sett en Edsel ´60 live. Väldigt ovanliga, Och kanske inte väldens snyggaste akter
I byn har vi ett mink och rävmats-fryseri med kapacitet att frysa ner stora fiskblock. Jag får låna fryseriet för att kyla mina drivaxlar. Sedan värmer jag upp hjullagren i ugnen hemma. 50 grader i 45 minuter. Fryseriet har också en stor press som jag får låna.
Tusen tack Nyko Frys
Efter några dagar i kylen är drivaxlarna redo Jag pressar i de varma lagren på de kalla drivaxlarna. Fastän det är en rejäl press går lagren ordentligt tröga att få dit Därefter pressas låsringarna på plats
Men det blir bra till slut. Jag kommer också ihåg att ändplåtarna skall sättas på före lagren
Nu stöter jag dock på ett problem när höger drivaxel skall monteras. Den vänstra är bara att skjuta in, no problems, men den högra tar fast 2 centimeter före anliggningsytorna skall gå ihop
Misstänker först att det är nåt skumt med diffen, men eftersom man ser rätt igenom hela bakaxeln och diffen ut på andra sidan kan det inte vara nåt hinder där
Jag knackar försiktigt på drivaxelns ände men inget händer. Det slutar med att jag slår rejäla slag med STORA hammarn, men drivaxeln rör sig inte inåt ens en millimeter
Jag tar till ett knep som inte är att rekommendera. Eftersom drivaxeln går så pass långt in så bultarna som håller den räcks igenom ändplattorna, så spänner jag in axeln med hjälpa av muttrarna
som ni ser på denna bild
det verkar inte ställa till några problem och axeln går snällt in i axelröret. När den är i bottenläge, snurrar axeln lätt och allt verkar att fungera som det ska. Jag spänner bultarna till angivet moment.
Axeln och bromssköld på plats
Antagligen kärvade lagret lite när det skulle in i bakaxelröret, kan inte se någon annan orsak.
Nu är båda axlarna på plats och diffen verkar fungera som den ska