Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 128 527 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
dadde
9 oktober 2017 · 2 164 Inlägg

Min Pontiac som är 10 år äldre har säkringsbox original tongue

"Life´s too short to drive a boring car"
Marcus_89 Biltokig elektriker
9 oktober 2017 · 3 352 Inlägg

Vilka förbrukare har du? smile

Djo
9 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

Min PV från 1957 har säkringar orginal 6st faktiskt wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
putte38
10 oktober 2017 · 102 Inlägg

Min Cadillac från 1964 har säkringarna i denna årdning. Kan få en idé hur du vill bygga upp ett schema.
Tail-stp 25A
body FD 25A
wipers 25A
turn sig 14A
inst BU 9A
ACC 7,5A
horn power 25A
Heater windows ac 25A
ant14a
radio 7,5A.
Men rekommenderar att du inte sätter fönsterhissarna, AC och kupefläkten på samma säkring som Cadillac har gjort. :-)

Bob-Miller
11 oktober 2017 · 1 308 Inlägg

Här kan du titta o få ideer,eller kanske köpa ett färdigt system..

JohnWayne
15 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

dadde skrev:
Min Pontiac som är 10 år äldre har säkringsbox original tongue

Verkar som Pontiac tillverkade bättre bilar än Ford..... Huh!!!!! mad

JohnWayne
15 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Vilka förbrukare har du? smile

Lysen
Blinkers
Tuta
instrument
Kupébelsyning
Torkare
Fläkt
Tankgivare
Backningljus

och så tillkommer säkert en stereo, men såna har jag faktiskt fixat förr så den kan jag smile

JohnWayne
15 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:
Min PV från 1957 har säkringar orginal 6st faktiskt wink

Ford borde tagit mall av Volvo tongue

JohnWayne
15 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

putte38 skrev:
Min Cadillac från 1964 har säkringarna i denna årdning. Kan få en idé hur du vill bygga upp ett schema.
Tail-stp 25A
body FD 25A
wipers 25A
turn sig 14A
inst BU 9A
ACC 7,5A
horn power 25A
Heater windows ac 25A
ant14a
radio 7,5A.
Men rekommenderar att du inte sätter fönsterhissarna, AC och kupefläkten på samma säkring som Cadillac har gjort. :-)

Tusen tack smile Kommer att kopiera upp och ta med ut i verkstan big_smile

JohnWayne
15 oktober 2017 · 5 071 Inlägg

En annan sak jag kollade närmare på var brytaren åt lamporna

Ser ut så
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d2bdb047bd5fca7d6fc6338c50e959c7.jpg

och tittar man på baksidan av den ser man faktiskt.... ja just det smile två små glassäkringar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-65239c4363b68faeb5004270ed4b05c1.jpg


och nu undrar ju ni vad dom gör där ???????

Jåå, all ström till fram och baklampor går igenom brytaren yikes yikes yikes
därav dessa två säkringar, ifall om.......

Ett problem med denna lösning är att brytarna brukar brinna sönder sad
Borde man inte fixa ett relä i stället?

lill_sunqen
15 oktober 2017 · 203 Inlägg

JohnWayne skrev:
En annan sak jag kollade närmare på var brytaren åt lamporna

Ser ut så
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d2bdb047bd5fca7d6fc6338c50e959c7.jpg

och tittar man på baksidan av den ser man faktiskt.... ja just det smile två små glassäkringar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-65239c4363b68faeb5004270ed4b05c1.jpg


och nu undrar ju ni vad dom gör där ???????

Jåå, all ström till fram och baklampor går igenom brytaren yikes yikes yikes
därav dessa två säkringar, ifall om.......

Ett problem med denna lösning är att brytarna brukar brinna sönder sad
Borde man inte fixa ett relä i stället?

Jag kopplade relä till mina framljus på min jänkare vart mycket bättre lyse och så känns det betydligt säkrare smile

Opel Rekord "Gammle dieseln" (1977)
Bob-Miller
15 oktober 2017 · 1 308 Inlägg

JohnWayne skrev:

Bob-Miller skrev:
Här kan du titta o få ideer,eller kanske köpa ett färdigt system..

Det syns ingen länk sad

http://www.painlessperformance.com/webcatalog/ford

turbo57
15 oktober 2017 · 1 011 Inlägg

Är du inte slaviskt bunden till att ha original, skulle jag rekommendera relä till hel och halvljus smile

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
16 oktober 2017 · 6 473 Inlägg

Relä framme vid framljusen (ett till hel & ett till halvljus), styrt av orginalkabeln brukar jag sätta, och med plusmatning driekt från batteri (givetvis med en säkring) brukar funka finfint, bättre lyse & mindre risk kontakten brinner.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Bob-Miller
16 oktober 2017 · 1 308 Inlägg

Biltema har ju färdiga såna satser,o grannen har kört me de poå sina usa bilar i alla år,så de funkar fint..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000033888/

-m
16 oktober 2017 · 172 Inlägg

Det är mycket  en fråga om kabelarea och kabellängd. Om du ska säkra med 20A bör du ha 2,5mm2. För 10A räcker det med 1,5 mm2. Det spelar inte så stor roll var reläerna är. Det viktiga är att ledarna till lamporna är ordentliga.

Znixer
17 oktober 2017 · 145 Inlägg

Här har du säkringsdosan från min -58 Olds, lite mer överskådlig än ett elschema tycker jag. smile

https://i.imgur.com/5mtk5Yc.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang