1784
Sök

Volvo v70 XC -00 Kupéfläkten går men det kommer ingen luft!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Hejsan som rubriken lyder så har jag ett problem men kupéfläkten. Jag ska försöka förklara så bra jag kan.

Om jag startar fläkten som vanligt så kommer det luft ur munstyckena på intrumentpanelen men efter cirka 20-30 sec så börjar fläkten brumma väldigt mycket och det kommer ingen luft.

Men! om jag trycker på återcirkulations knappen så slutar det brumma och det kommer luft igen, när jag har tryck på den knappen så kan jag trycka så att det kommer luft från utsidan igen och det kommer fortfarande luft. Men återigen efter ca 20-30 sec så kommer det ingen luft igen. Och man måste göra om allt ovanstående igen.

Hoppas nån vart klok på det jag skrev, annars så är ni välkommna att fråga mig om ni inte förstår så ska jag försöka förklara bättre.

Tack på förhand för hjälpen!

477 Inlägg
17 oktober 2011
kolla/byt kupéfiltret... säkert helt igentäppt smile
Senast redigerat av blink_pj (17 oktober 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Cupra_
17 oktober 2011
Säger som ovanstående, låter som kupéfiltret är täppt. Tar en stund att byta men inget avancerat och man kan göra det själv med få verktyg.

Själv har jag problemet att det blåser luft överallt men inte vid fötterna även om jag ställer reglaget på det.. Troligtvis nåt spjäll som strular tror jag..

Hobby Fotograf
650 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Ja skulle kunna vara det men jag tänkte eftersom att det kommer bra med luft i ca 30 sec för att sedan inte komma nån luft? Men får kolla upp det!

477 Inlägg
17 oktober 2011
ProXem skrev:
Ja skulle kunna vara det men jag tänkte eftersom att det kommer bra med luft i ca 30 sec för att sedan inte komma nån luft? Men får kolla upp det!

återcirkulationen går inte genom kupéfiltret då den inte tar in ny luft utifrån... efter du vridit om till vanlig fläkt igen, blåser det säkert på en liten stund med den luft som finns kvar från återcirkulationen

kan ju naturligt vis vara något annat som är galet... typ att pjället täpper för eller nått annat konstigt... aldrig vart med om detta problem förut mer än att det har blåst svagt!
ryck ur filtret, se till att det inte finns några löv som kan fastna i fläkten o börja låta. Dra igång fläkten utan filter i och se om det blir når fart i flödet då

kupé filter rekommenderas att bytas typ vart 2:a år så om du ändå tar ur filtret så är det väll inte fel att vara beredd att stoppa i ett nytt cool

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Hej! Provade nu att rycka bort filtret och nu funkar det igen! Men kupéfiltret var helt dyngsurt med vatten!

Men tack så mycket för svaren!

Mvh Joakim

477 Inlägg
17 oktober 2011
ProXem skrev:
Hej! Provade nu att rycka bort filtret och nu funkar det igen! Men kupéfiltret var helt dyngsurt med vatten!

Mvh Joakim

va skönt att då fick flås i den igen... dock oroar jag mig lite över att du skriver att det var helt dyngsurt!

ska vara torrt och dammigt tongue

kolla så inte har nån läcka i värmepaketet eller att det e stopp i dräneringsslangen från AC kondens!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
blink_pj skrev:
ProXem skrev:

Mvh Joakim

va skönt att då fick flås i den igen... dock oroar jag mig lite över att du skriver att det var helt dyngsurt!

ska vara torrt och dammigt tongue

kolla så inte har nån läcka i värmepaketet eller att det e stopp i dräneringsslangen från AC kondens!

Okej, hmm jag körde ner i en ganska stor vattenpöl igår när jag skulle till en kompis, kan det vara en bidragande faktor kanske? (åkte genom skogen och det var lerigt) "pölen" va så djup så det stänkte upp jätte mycket på framrutan.

Mvh Joakim

477 Inlägg
18 oktober 2011
har den dragit nån kylvätska? känt på passagrar golvet om det blivit blött där?

är filtret "klibbigt", ser det ut att kunna vara dränkt i glykol eller bara "vanligt" vatten

Hobby Fotograf
650 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
Hmm nej nivån i behållaren är normal så det är det nog inte, och filtret var bara blött inte klibbigt!

Cupra_
18 oktober 2011
Det kan ju vara så simpelt att du börjar få stopp i dina dräneringsrör som ska leda bort vattnet från rutan.  När du då fick massor med vatten över bilen kan det ju ha runnit in till "avdelningen" där filtret sitter då sitter väldigt öppet egentligen..

Kan ju ha fel, men kan vara värt att kolla upp. De på min -97:a var det tvärstopp i..

Sök