4090
Sök

Volvo 740 kastbyte av motor

Fri fart för ett fritt folk!
14 659 Inlägg
19 oktober 2011
#21
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:
Bensinskallen skrev:
Nepp. Jag hade t.ex. isär en b230K ( med t-kam, inga t-kammar i 240 annars ), och den hade inget fördelarspår.

sitter ju t-kam i 240 turbo

Göre? Trodde de var a-kam i alla wink

i min 245turbo satt det K-kam roll

A-kam är väll en blompinne som kanske står stadigare i jorden än M-kammen och T-kammen men inte mycket stadigare lol

Kör fort så hinner inget hända...

749 Inlägg
19 oktober 2011
#22
henkepe skrev:
LH 2.2 tror jag det är i 740 och LH2.4 i 240 , men jag tar med alla boxar

Varför byta boxar, byt bara ut komponenterna i bränsle / tändsystemet som skiljer och använd det som sitter i 740.


9 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#23
Sitter A-kam i toppen , så jag gissar att den kommer från en b230et då dom har 531 med a-kam orginal, men tror isåfall att jag köper en sotningssats och kastar över toppen om de va fördelar spår i den?

+ är det samma bakaxel i 240gl -88 och 740 gl -88 ?


1 319 Inlägg
20 oktober 2011
#24
Nej. 740ns bakaxel är lite längre. Sen är jag inte säker på om lh 2.2 har hastighetsmätargivare i bakaxeln.

_----------'

612 Inlägg
21 oktober 2011
#25
Skiljer 11cm i längd på bakaxlarna till 240 vs. 740, tydligen är det olika fästen på dom, och medan 740 tydligen bara har 1031-axlar (kraftigast innehåll) finns 240 med 1031, 1030 och en lättare variant av 1030 gjord av aluminium - den är dock ovanlig och fanns nog inte i produktion 1988. Sedan finns det ett gäng olika utväxlingar som skiljer beroende på årtal, motor, växellåda, ett gäng olika hastighetsmätargivare på dom axlar som har såna...

9 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#26
hah!, varför jag tyckte de va så dyrt med packningar va ju för att jag kollade på Mekonomen (1,4kkr)... På vparts kostade de 420kr , man får då skämmas..



Sök