Diesel D24, Sota olagligt ?

AlexanderLidberg
20 oktober 2011 · 2 Inlägg

Tjenare, Blev under gårdagen stannade av polisen, pga att min bil sotade.
De följde efter mig in på en parkering och stannade och bad mig att gasa så de fick kolla på avgasutsläppen,
De frågade va felet var på den, Jag sa att jag hade skruvat på pumpen, och det var ju inte jätte populärt.
De sa att jag fixar de direkt när jag kommer hem, och de åkte sedan iväg igen.
Jag tänkte självklart, ää de är lugnt de ser la inte mig igen tongue
Sen idag kommer samma poliser när jag stod på parkeringen med en kompis och pratade med mig igen,
"Har du fixat pumpen än?" Jag svarade ärligt och sa att jag inte gjort detta pga att jag jobbat hela dagen, och då sa de att ser vi dig en gång till så blir du bötfälld.


Någon mer som blivit stoppad av poliserna pga detta ?

Expoze
20 oktober 2011 · 2 024 Inlägg

Är väl ändå rätt självklart att man inte får ställa på pumpen.
Du frångår ju både effekt och utsläpp som bilen är typad för, precis som att trimma eller plocka bort katalysator och annat sånt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Panzar_Audi
20 oktober 2011 · 820 Inlägg

Hört många som blivit stoppade för detta, men nästa gång så säg att du ska lämna in den på verkstad eller nån sån skit så slipper du att dom blir förbannade, jävla miljöhysteri, har dom inget bättre för sig?

Om man säger
Rquired Allmänt envis
20 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Jag antar att du med "sota" menar att bilen svartryker? Klart det inte är ok, den svarta röken uppstår knappast ur intet och består av ämnen din bil inte är tänkt att släppa ut. Åtminstone inte i den mängd den gör.

Jag tycker du skall åtgärda detta omedelbart, nog är det sorgligt att åka omkring med ett mörkt moln efter sig? Om inget annat tycker den stackare som ligger bakom dig och får skiten över bilen och in i kupén att så är fallet.

Tänker du envisas hoppas jag polisen är ihärdig och ger dig böter tills du förstår varför det är fel eller plånboken säger ifrån. Jag ber om ursäkt om jag är kort i tonen, men jag är trött på dessa sothoror. Led in avgaserna i kupén istället om det nu är så fräckt med svart rök. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Panzar_Audi
20 oktober 2011 · 820 Inlägg

Äh sluta gnäll nu, om du nu stör dig på att det sotar kan du la lägga dig på längre avstånd.

Det var klockrent med min gamla V70, den sota bara om man gav fullt typ och la sig någon jävel i röven så var det bara att trycka lite så la dom sig på mer avstånd, som med en porsche en gång, han ska alltid envisas med att ligga nära(haft han bakom mig flera gånger) och han fick panik när det börja komma sot på hans fina porsche, rätt åt han.

Om man säger
Putteliten
20 oktober 2011 · 9 075 Inlägg

Kommer du åka och besikta bilen med pumpen så pass påställd? Om inte annat så gör det så får du se vad dom säger om utsläppen, går det igenom så visa värdena för polisen om du skulle råka ut för dom igen.

Panzar_Audi
20 oktober 2011 · 820 Inlägg

Ja just det som Putteliten säger så glöm inte av att skruva ner den inför besiktning, annars skenar det.

Om man säger
Rquired Allmänt envis
20 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Äh sluta gnäll nu, om du nu stör dig på att det sotar kan du la lägga dig på längre avstånd.

Det var klockrent med min gamla V70, den sota bara om man gav fullt typ och la sig någon jävel i röven så var det bara att trycka lite så la dom sig på mer avstånd, som med en porsche en gång, han ska alltid envisas med att ligga nära(haft han bakom mig flera gånger) och han fick panik när det börja komma sot på hans fina porsche, rätt åt han.

Dieselavgaser är inte direkt någon flyktig gas utan ligger gärna kvar bakom bilen, skall jag behöva hålla tredubbelt avstånd eller mer för att du inte har vett nog att köra med en laglig, frisk bil? Nej jag håller hellre tummarna för att en polis ser dig/er och bötfäller lite vett i er. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Putteliten
20 oktober 2011 · 9 075 Inlägg

Om du skruvar ner pumpen innan besiktning så vet du ju egentligen att det inte är lagligt att sota så pass....

snurbo_diesel Egen företagare
20 oktober 2011 · 864 Inlägg

Man kan ha pumpen rätt bra påställd på bes också. så länge motorn är i bra skick och förbränner all diesel så kan det ryka rätt mycket och ändå vara godkänd.
940in min rök uta bra fan men hade 0,1 i utsläpp på bes och jag ställde inte ner pumpen nått.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Panzar_Audi
20 oktober 2011 · 820 Inlägg

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:
Äh sluta gnäll nu, om du nu stör dig på att det sotar kan du la lägga dig på längre avstånd.

Det var klockrent med min gamla V70, den sota bara om man gav fullt typ och la sig någon jävel i röven så var det bara att trycka lite så la dom sig på mer avstånd, som med en porsche en gång, han ska alltid envisas med att ligga nära(haft han bakom mig flera gånger) och han fick panik när det börja komma sot på hans fina porsche, rätt åt han.

Dieselavgaser är inte direkt någon flyktig gas utan ligger gärna kvar bakom bilen, skall jag behöva hålla tredubbelt avstånd eller mer för att du inte har vett nog att köra med en laglig, frisk bil? Nej jag håller hellre tummarna för att en polis ser dig/er och bötfäller lite vett i er. smile

Haha nu brann det allt i fingrarna för å skriva ett svar va?
Om polisen gör sitt jobb(vilket dom inte gör särskilt bra nu) så fokuserar dom nog snarare mer på, tja jag vet inte, lösa brott som kräver prioritet men men skitsamma det är en helt annan diskussion.

Om man säger
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
20 oktober 2011 · 1 948 Inlägg

Är det inte så att om skiten sotar så behövs med luft i förbränningen? alltså mer laddtryck? om du nu inte har skruvat en gammal sugdiesel. Det är ju relativt meningslöst då de jävla asen inte går nått ändå smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Panzar_Audi
20 oktober 2011 · 820 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Är det inte så att om skiten sotar så behövs med luft i förbränningen? alltså mer laddtryck? om du nu inte har skruvat en gammal sugdiesel. Det är ju relativt meningslöst då de jävla asen inte går nått ändå smile

Ja sugdiesel är inget att hurra över alls och precis som du säger så är det i princip meningslöst, men därimot på en turbodiesel så kan man skruva rätt bra, gör en jävla skillnad faktiskt, på min gamle 765:a så blev den märkbart piggare och drog inte mer om man körde som folk, det är ju däri det ligger, kör man som folk så sotar det ju inget sålänge man inte skickar på och det är ju när man t.ex kör om man behöver effekten.

Om man säger
Rquired Allmänt envis
20 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:
Äh sluta gnäll nu, om du nu stör dig på att det sotar kan du la lägga dig på längre avstånd.

Det var klockrent med min gamla V70, den sota bara om man gav fullt typ och la sig någon jävel i röven så var det bara att trycka lite så la dom sig på mer avstånd, som med en porsche en gång, han ska alltid envisas med att ligga nära(haft han bakom mig flera gånger) och han fick panik när det börja komma sot på hans fina porsche, rätt åt han.

Dieselavgaser är inte direkt någon flyktig gas utan ligger gärna kvar bakom bilen, skall jag behöva hålla tredubbelt avstånd eller mer för att du inte har vett nog att köra med en laglig, frisk bil? Nej jag håller hellre tummarna för att en polis ser dig/er och bötfäller lite vett i er. smile

Haha nu brann det allt i fingrarna för å skriva ett svar va?
Om polisen gör sitt jobb(vilket dom inte gör särskilt bra nu) så fokuserar dom nog snarare mer på, tja jag vet inte, lösa brott som kräver prioritet men men skitsamma det är en helt annan diskussion.

Jag vet inte vad du menar med att det brinner i fingrarna? Jag har inte särskilt bråttom, men sitter jag framför datorn så varför skall jag vänta med att skriva ett svar? Klart polisen borde ha bättre saker för sig än att bötfälla defekta dieselbilar, tyvärr upplever jag att svensk polis har knepiga prioriteringar och skall de ändå jaga trafikanter kan de lika gärna jaga sotande dieselbilar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
20 oktober 2011 · 1 948 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

AcesHigh666 skrev:
Är det inte så att om skiten sotar så behövs med luft i förbränningen? alltså mer laddtryck? om du nu inte har skruvat en gammal sugdiesel. Det är ju relativt meningslöst då de jävla asen inte går nått ändå smile

Ja sugdiesel är inget att hurra över alls och precis som du säger så är det i princip meningslöst, men därimot på en turbodiesel så kan man skruva rätt bra, gör en jävla skillnad faktiskt, på min gamle 765:a så blev den märkbart piggare och drog inte mer om man körde som folk, det är ju däri det ligger, kör man som folk så sotar det ju inget sålänge man inte skickar på och det är ju när man t.ex kör om man behöver effekten.

Nej helt klart men turbodieslar har man ju sett att det kan göra en jävla skillnad på. Men då får man ju kombinera det med mer laddtryck också smile och då verkar det som att det inte behöver sota så mycket. Farsans KCR trimmade VW puffade bara till lite baktill om man gav den fullt skaft.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
eferm
20 oktober 2011 · 245 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:
Äh sluta gnäll nu, om du nu stör dig på att det sotar kan du la lägga dig på längre avstånd.

Det var klockrent med min gamla V70, den sota bara om man gav fullt typ och la sig någon jävel i röven så var det bara att trycka lite så la dom sig på mer avstånd, som med en porsche en gång, han ska alltid envisas med att ligga nära(haft han bakom mig flera gånger) och han fick panik när det börja komma sot på hans fina porsche, rätt åt han.

Dieselavgaser är inte direkt någon flyktig gas utan ligger gärna kvar bakom bilen, skall jag behöva hålla tredubbelt avstånd eller mer för att du inte har vett nog att köra med en laglig, frisk bil? Nej jag håller hellre tummarna för att en polis ser dig/er och bötfäller lite vett i er. smile

Haha nu brann det allt i fingrarna för å skriva ett svar va?
Om polisen gör sitt jobb(vilket dom inte gör särskilt bra nu) så fokuserar dom nog snarare mer på, tja jag vet inte, lösa brott som kräver prioritet men men skitsamma det är en helt annan diskussion.

sen finns det ju dom som "ska" vara trafikpoliser, inte fängsla knarkare. det är inte så att dom väljer helt själva. jag tycker inte dom verkade särskillt besvärliga när dom ger flera varningar innan det bli påföljd? men det bästa kanske är om man får göra som man vill.

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
Panzar_Audi
21 oktober 2011 · 820 Inlägg

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:

Rquired skrev:

Dieselavgaser är inte direkt någon flyktig gas utan ligger gärna kvar bakom bilen, skall jag behöva hålla tredubbelt avstånd eller mer för att du inte har vett nog att köra med en laglig, frisk bil? Nej jag håller hellre tummarna för att en polis ser dig/er och bötfäller lite vett i er. smile

Haha nu brann det allt i fingrarna för å skriva ett svar va?
Om polisen gör sitt jobb(vilket dom inte gör särskilt bra nu) så fokuserar dom nog snarare mer på, tja jag vet inte, lösa brott som kräver prioritet men men skitsamma det är en helt annan diskussion.

Jag vet inte vad du menar med att det brinner i fingrarna? Jag har inte särskilt bråttom, men sitter jag framför datorn så varför skall jag vänta med att skriva ett svar? Klart polisen borde ha bättre saker för sig än att bötfälla defekta dieselbilar, tyvärr upplever jag att svensk polis har knepiga prioriteringar och skall de ändå jaga trafikanter kan de lika gärna jaga sotande dieselbilar.

Jag skrev det med glimten i ögat, ber om ursäkt om för att jag inte var tydligare med det.
Men skitsamma, vi tycker olika.

Sen så vet jag att det finns trafikpoliser som har bilar osv som sitt område, men är det inte bättre om dom letar efter folk som kör mot rött? Kör på fyllan? Kör som svin? Det är bara min synpunkt, om man slår ut det så finns det nog inte så många sothoror som kan tro.

Om man säger
Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2011 · 10 277 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Sen så vet jag att det finns trafikpoliser som har bilar osv som sitt område, men är det inte bättre om dom letar efter folk som kör mot rött? Kör på fyllan? Kör som svin? Det är bara min synpunkt, om man slår ut det så finns det nog inte så många sothoror som kan tro.

Fast dom som kör mot rött tycker att polisen ska fånga inbrottstjuvar, och inbrottstjuvarna tycker att polisen ska fånga våldtäktsmän, och våldtäktsmännen tycker att polisen ska fånga mördare, och mördare är så störda att dom nog inte tycker att polisen ska fånga nå´n alls...

Alltså... Det är nog ändå bra att polisen tar folk för alla olika sorters brott...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rquired Allmänt envis
21 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

Rquired skrev:

Panzar_Audi skrev:

Haha nu brann det allt i fingrarna för å skriva ett svar va?
Om polisen gör sitt jobb(vilket dom inte gör särskilt bra nu) så fokuserar dom nog snarare mer på, tja jag vet inte, lösa brott som kräver prioritet men men skitsamma det är en helt annan diskussion.

Jag vet inte vad du menar med att det brinner i fingrarna? Jag har inte särskilt bråttom, men sitter jag framför datorn så varför skall jag vänta med att skriva ett svar? Klart polisen borde ha bättre saker för sig än att bötfälla defekta dieselbilar, tyvärr upplever jag att svensk polis har knepiga prioriteringar och skall de ändå jaga trafikanter kan de lika gärna jaga sotande dieselbilar.

Jag skrev det med glimten i ögat, ber om ursäkt om för att jag inte var tydligare med det.
Men skitsamma, vi tycker olika.

Sen så vet jag att det finns trafikpoliser som har bilar osv som sitt område, men är det inte bättre om dom letar efter folk som kör mot rött? Kör på fyllan? Kör som svin? Det är bara min synpunkt, om man slår ut det så finns det nog inte så många sothoror som kan tro.

Ber även jag om ursäkt, ibland kan det vara svårt att tolka folk via forum! Jag håller med dig angående det sista utan skriver mer av princip, bryter man mot lagen bör man få ett motsvarande straff men om polisen stoppar en misstänkt rattfyllerist eller vårdslös förare istället för den diesel som rökt in min bil så ser jag absolut inget fel med det. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Pavva
21 oktober 2011 · 1 215 Inlägg

ni som gnäller att man ska ligga på mer avstånd: Ju längre avstånd desto bättre!

Jag brukar iaf hålla mig tre plogpinnar bakom framförvarande bil om inte mer.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang