Behöver hjälp med val av polermedel

DandanRacing
22 oktober 2011 · 55 Inlägg

Jill skrev:

Felplacerad skrev:
Jag skulle nog kört på Svart kork. Svart = Fin rubb / Gul = Extrafin rubb...
Gul känns ju lite som att det gäller på nästan nylackerade bilar. Medans Svart är för fina lacker..

Nu fick man en liten lektion i 3M också cool

Måste bara korrigera.
Gul är medium och skapar hologram, måste efterpolera med oscilerande och mö.blå som är fin.
Svart är medium/grov, och måste efterpoleras i två steg om du inte ska ha monster hologram när bilen kommer ut i solen smile

Hittade en sida där de har någon sorts Avverkning/finish skala på 3m medlena. Men vilka priser de tar!
http://www.auto-gruppen.se/webshop/ad_s … medel.html

Hittade lite mer info på google efter att ha sökt på lite andra ord jämfört med innan.
Verkar som andra oxå rekomenderar gul + mörkblå för de inte så slitna lackerna.. så det får bli en gulflaska framöver.

Hologram, det är det blåa som syns i starkt soljus?

Jill du verkar kunna en del om 3M produkterna, duger det med grön, gul och mörkblå eller borde jag skaffa någon mer flaska?

Vad rekomenderar ni att man använder för att torka av imellan medlena? Tjocka kvalitets microdukar har jag men något medel för att få fram de "dolda" reporna skulle ju vara bra att ha.

//Andreas

Volvo 245 (1993)
Constantine
22 oktober 2011 · 679 Inlägg

Jill skrev:

Larpa skrev:
Tror att du oxå är duktig Jill.. inget snack om saken men du kan hitta medel och tillvägagångs sätt som ger dig ännu bättre resultat på enklare sätt.. Och jag har aldrig sagt att det finns ett medel som tar från 500korn till 3000.. Men det finns ett medel som tar vilka repor som helst och som man kan köra hologramfritt.. ÄVEN då du tvättat dom... Försöker lägga in en länk på Johans bil som till stota delar bara körde med grovrubbing på mornarna för att ta bort besöksrepor.. Iofs inget solljus men dock monterljus och inga hologram syntes där..

http://www.google.se/imgres?q=charger%2 … &ty=80

Det där går inte ihop. Så länge inte ditt medel är helt fillerbaserat.

Bilden säger mig tyvärr ingenting.
Detta däremot är sånt som imponerar;
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p … amp;t=4518

De där var ett riktigt imponerande med Q7an! använde han 3Ms medel?

DandanRacing
22 oktober 2011 · 55 Inlägg

Constantine skrev:

Jill skrev:
Detta däremot är sånt som imponerar;
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p … amp;t=4518

De där var ett riktigt imponerande med Q7an! använde han 3Ms medel?

Står i inlägget vad han använder.. tror det ej är 3M verkar vara något polskt märke?


//Andreas

Volvo 245 (1993)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
22 oktober 2011 · 4 418 Inlägg

DandanRacing skrev:

Jill skrev:

Felplacerad skrev:
Jag skulle nog kört på Svart kork. Svart = Fin rubb / Gul = Extrafin rubb...
Gul känns ju lite som att det gäller på nästan nylackerade bilar. Medans Svart är för fina lacker..

Nu fick man en liten lektion i 3M också cool

Måste bara korrigera.
Gul är medium och skapar hologram, måste efterpolera med oscilerande och mö.blå som är fin.
Svart är medium/grov, och måste efterpoleras i två steg om du inte ska ha monster hologram när bilen kommer ut i solen smile

Hittade en sida där de har någon sorts Avverkning/finish skala på 3m medlena. Men vilka priser de tar!
http://www.auto-gruppen.se/webshop/ad_s … medel.html

Hittade lite mer info på google efter att ha sökt på lite andra ord jämfört med innan.
Verkar som andra oxå rekomenderar gul + mörkblå för de inte så slitna lackerna.. så det får bli en gulflaska framöver.

Hologram, det är det blåa som syns i starkt soljus?

Jill du verkar kunna en del om 3M produkterna, duger det med grön, gul och mörkblå eller borde jag skaffa någon mer flaska?

Vad rekomenderar ni att man använder för att torka av imellan medlena? Tjocka kvalitets microdukar har jag men något medel för att få fram de "dolda" reporna skulle ju vara bra att ha.

//Andreas

Med Grön, Gul och Mö.blå så kommer du att klippa i princip alla repor som går att få bort.

Grön är väldigt grov i mina ögon och jag brukar tvätta bilen för att bli av med allt damm efter den så att det inte kommer ner i trissan under polering med Gul.

Däremot Gul kan du torka av med microfiber innan mörkblå. Ha gärna lite sprit i microfibertrasan när du torkar av.

Hologram ser ut som en massa solar/cirklar på lacken och syns bäst i solsken.

Wonderboy_
22 oktober 2011 · 555 Inlägg

Jill skrev:

Larpa skrev:
Kan tillägga att du inte bör ha högre värme än 70gr celsius i en modern lack för att undvika eventuella färgskiftningar.. Och i solen så borde ju då reporna försvinna lika lätt som av polervärme.. Om vi pratar om ickeskadliga temperaturer.. Och tänk att ställa in en bil i lackboxen å se reporna försvinna.. De vore nåt det! smile Det faller på sin egen orimlighet. Men för att förstå att det är rent hokus så pröva gärna med en varmluftspistol som sagt.. Eller gasolbrännare.. det går INTE.. wink

värme och friktion ... friktion och värme ... värme och friktion...

wink

Har tidigare jobbat med bilrekond och det Jill säger är stöttepelaren i hur man gör en jävligt repig bil snygg.

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org
Larpa Bilvårdsexperten.se
22 oktober 2011 · 374 Inlägg

Kan bero mkt på fel rykten och gamla sanningar som inte ens är sanningar längre.. Men framförallt för att dom inte blivit visade produkterna av en fackman.. Finns ingen som jag demat produkterna för som inte kör med Neguiars idag.. smile Men jag kommer förbi så fort jag har vägarna förbi hos er! smile Trevlig helg!

DandanRacing
23 oktober 2011 · 55 Inlägg

Jill skrev:

DandanRacing skrev:

Jill skrev:

Måste bara korrigera.
Gul är medium och skapar hologram, måste efterpolera med oscilerande och mö.blå som är fin.
Svart är medium/grov, och måste efterpoleras i två steg om du inte ska ha monster hologram när bilen kommer ut i solen smile

Hittade en sida där de har någon sorts Avverkning/finish skala på 3m medlena. Men vilka priser de tar!
http://www.auto-gruppen.se/webshop/ad_s … medel.html

Hittade lite mer info på google efter att ha sökt på lite andra ord jämfört med innan.
Verkar som andra oxå rekomenderar gul + mörkblå för de inte så slitna lackerna.. så det får bli en gulflaska framöver.

Hologram, det är det blåa som syns i starkt soljus?

Jill du verkar kunna en del om 3M produkterna, duger det med grön, gul och mörkblå eller borde jag skaffa någon mer flaska?

Vad rekomenderar ni att man använder för att torka av imellan medlena? Tjocka kvalitets microdukar har jag men något medel för att få fram de "dolda" reporna skulle ju vara bra att ha.

//Andreas

Med Grön, Gul och Mö.blå så kommer du att klippa i princip alla repor som går att få bort.

Grön är väldigt grov i mina ögon och jag brukar tvätta bilen för att bli av med allt damm efter den så att det inte kommer ner i trissan under polering med Gul.

Däremot Gul kan du torka av med microfiber innan mörkblå. Ha gärna lite sprit i microfibertrasan när du torkar av.

Hologram ser ut som en massa solar/cirklar på lacken och syns bäst i solsken.

Tack för hjälpen!

Med sprit menar du t-röd?

//Andreas

Volvo 245 (1993)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
23 oktober 2011 · 4 418 Inlägg

DandanRacing skrev:

Jill skrev:

DandanRacing skrev:

Hittade en sida där de har någon sorts Avverkning/finish skala på 3m medlena. Men vilka priser de tar!
http://www.auto-gruppen.se/webshop/ad_s … medel.html

Hittade lite mer info på google efter att ha sökt på lite andra ord jämfört med innan.
Verkar som andra oxå rekomenderar gul + mörkblå för de inte så slitna lackerna.. så det får bli en gulflaska framöver.

Hologram, det är det blåa som syns i starkt soljus?

Jill du verkar kunna en del om 3M produkterna, duger det med grön, gul och mörkblå eller borde jag skaffa någon mer flaska?

Vad rekomenderar ni att man använder för att torka av imellan medlena? Tjocka kvalitets microdukar har jag men något medel för att få fram de "dolda" reporna skulle ju vara bra att ha.

//Andreas

Med Grön, Gul och Mö.blå så kommer du att klippa i princip alla repor som går att få bort.

Grön är väldigt grov i mina ögon och jag brukar tvätta bilen för att bli av med allt damm efter den så att det inte kommer ner i trissan under polering med Gul.

Däremot Gul kan du torka av med microfiber innan mörkblå. Ha gärna lite sprit i microfibertrasan när du torkar av.

Hologram ser ut som en massa solar/cirklar på lacken och syns bäst i solsken.

Tack för hjälpen!

Med sprit menar du t-röd?

//Andreas

här har du bra sprit för lacken;
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=318

Freddeponken
23 oktober 2011 · 663 Inlägg

stop nu! Enligt herr the polishman beskriver att man inte smälter ihop en repa...värme som larpa säger är korrekt, en billack smälter man inte ihop när man polerar, enligt The polishman Tommy så blir en lack inte så varm med en polermaskin utan soljus etc är betydligt varmare....repor får man bort av polering (avverkning), inte av värme som smälter ihop klarlacken.

Och en sak till...3Ms medel ska man inte köra helt torra...lämna en kvar en oljig yta när ni är färdiga med poleringen, därefter torka bort det överflödiga med final touch och mikrofiberduk.

ust ja hur mycket värme etc bygger man upp med en ocilerande eller dubbeltrissig maskin? Vet folk som endast jobbar med dessa fackmannamässigt. det stämmer inte...eller!

Något mer herrskapet vill ha hjälp med? haha

Senast redigerat av Freddeponken (23 oktober 2011)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
23 oktober 2011 · 4 418 Inlägg

Freddeponken skrev:
stop nu! Enligt herr the polishman beskriver att man inte smälter ihop en repa...värme som larpa säger är korrekt, en billack smälter man inte ihop när man polerar, enligt The polishman Tommy så blir en lack inte så varm med en polermaskin utan soljus etc är betydligt varmare....repor får man bort av polering (avverkning), inte av värme som smälter ihop klarlacken.

Och en sak till...3Ms medel ska man inte köra helt torra...lämna en kvar en oljig yta när ni är färdiga med poleringen, därefter torka bort det överflödiga med final touch och mikrofiberduk.

ust ja hur mycket värme etc bygger man upp med en ocilerande eller dubbeltrissig maskin? Vet folk som endast jobbar med dessa fackmannamässigt. det stämmer inte...eller!

Något mer herrskapet vill ha hjälp med? haha

Finns olika tillvägagångssätt.
Vi som är yrkespolerare använder oss av värme och friktion i de flesta fall för att få ett effektivt och hållbart resultat.

Men som vi sett i många trådar här, så går det även att med en biltema maskin och diverse medel att få ett fint resultat de med, men det tar för det mesta en väldans tid istället.

Freddeponken
23 oktober 2011 · 663 Inlägg

Jill skrev:

Freddeponken skrev:
stop nu! Enligt herr the polishman beskriver att man inte smälter ihop en repa...värme som larpa säger är korrekt, en billack smälter man inte ihop när man polerar, enligt The polishman Tommy så blir en lack inte så varm med en polermaskin utan soljus etc är betydligt varmare....repor får man bort av polering (avverkning), inte av värme som smälter ihop klarlacken.

Och en sak till...3Ms medel ska man inte köra helt torra...lämna en kvar en oljig yta när ni är färdiga med poleringen, därefter torka bort det överflödiga med final touch och mikrofiberduk.

ust ja hur mycket värme etc bygger man upp med en ocilerande eller dubbeltrissig maskin? Vet folk som endast jobbar med dessa fackmannamässigt. det stämmer inte...eller!

Något mer herrskapet vill ha hjälp med? haha

Finns olika tillvägagångssätt.
Vi som är yrkespolerare använder oss av värme och friktion i de flesta fall för att få ett effektivt och hållbart resultat.

Men som vi sett i många trådar här, så går det även att med en biltema maskin och diverse medel att få ett fint resultat de med, men det tar för det mesta en väldans tid istället.

Jo jag själv kör enkeltrissigt enbart och är apnöjd men det var det där med värme jag är nyfiken över=) tror inte ett skvatt på att man smälter ihop reporna...säg att du kan ta på lacken efter polering utan att bränna dig...en svart lack i solen blir betydligt varmare, då skulle klarlacken ligga som en pöl på gatan om fallet var så. Jag är skeptisk och skulle vilja att mythbusters tog tag i det här fallet=)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
23 oktober 2011 · 4 418 Inlägg

Freddeponken skrev:
Jo jag själv kör enkeltrissigt enbart och är apnöjd men det var det där med värme jag är nyfiken över=) tror inte ett skvatt på att man smälter ihop reporna...säg att du kan ta på lacken efter polering utan att bränna dig...en svart lack i solen blir betydligt varmare, då skulle klarlacken ligga som en pöl på gatan om fallet var så. Jag är skeptisk och skulle vilja att mythbusters tog tag i det här fallet=)

När du har en grov repa så kör vi ibland så att det är så hett att det ryker, du ska bränna dig när du tar på lacken.  wink

Freddeponken
23 oktober 2011 · 663 Inlägg

Jill skrev:

Freddeponken skrev:
Jo jag själv kör enkeltrissigt enbart och är apnöjd men det var det där med värme jag är nyfiken över=) tror inte ett skvatt på att man smälter ihop reporna...säg att du kan ta på lacken efter polering utan att bränna dig...en svart lack i solen blir betydligt varmare, då skulle klarlacken ligga som en pöl på gatan om fallet var så. Jag är skeptisk och skulle vilja att mythbusters tog tag i det här fallet=)

När du har en grov repa så kör vi ibland så att det är så hett att det ryker, du ska bränna dig när du tar på lacken.  wink

hehe okej men då går jag ner i garaget och provar lite på bmwn nu=)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
23 oktober 2011 · 4 418 Inlägg

Freddeponken skrev:

Jill skrev:

Freddeponken skrev:
Jo jag själv kör enkeltrissigt enbart och är apnöjd men det var det där med värme jag är nyfiken över=) tror inte ett skvatt på att man smälter ihop reporna...säg att du kan ta på lacken efter polering utan att bränna dig...en svart lack i solen blir betydligt varmare, då skulle klarlacken ligga som en pöl på gatan om fallet var så. Jag är skeptisk och skulle vilja att mythbusters tog tag i det här fallet=)

När du har en grov repa så kör vi ibland så att det är så hett att det ryker, du ska bränna dig när du tar på lacken.  wink

hehe okej men då går jag ner i garaget och provar lite på bmwn nu=)

Ta det försiktigt bara om du inte polerat så innan smile

DandanRacing
24 oktober 2011 · 55 Inlägg

Jill skrev:

DandanRacing skrev:
Tack för hjälpen!

Med sprit menar du t-röd?

//Andreas

här har du bra sprit för lacken;
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=318

Tack=)

//Andreas

Volvo 245 (1993)
Larpa Bilvårdsexperten.se
26 oktober 2011 · 374 Inlägg

The Polishman är en proffspolerare om någon.. Och Freddeponken har summerat det helt rätt med inputs från olika håll. Värme tar INTE bort några som helst repor.. Och det är ju så sjukt lätt att bevisa.. För om värme och friktion, friktion och värme eller värme OCH friktion är det som tar bort repor på allra effektivast sätt så borde ju solens värme åtminstone förinta tvättrepor iaf. Och liksom hjälpa lacken att självläka... De vore nåt det. Jag är proffsrekondare och håller mycket utbildningar och det finns många som blir förvånade hur snabbt jag kan avverka repor.. Och då jag plockar dom reporna snabbt så uppstår ju värme såklart, vilket jag försöker begränsa med tex val av trissor..

Och jag ställer gärna upp på alla möjliga tester och visar att värme inte ökar effektiviteten.. och köra så det ryker av lacken avråder jag bestämt ifrån..

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
26 oktober 2011 · 4 418 Inlägg

Larpa skrev:
The Polishman är en proffspolerare om någon.. Och Freddeponken har summerat det helt rätt med inputs från olika håll. Värme tar INTE bort några som helst repor.. Och det är ju så sjukt lätt att bevisa.. För om värme och friktion, friktion och värme eller värme OCH friktion är det som tar bort repor på allra effektivast sätt så borde ju solens värme åtminstone förinta tvättrepor iaf. Och liksom hjälpa lacken att självläka... De vore nåt det. Jag är proffsrekondare och håller mycket utbildningar och det finns många som blir förvånade hur snabbt jag kan avverka repor.. Och då jag plockar dom reporna snabbt så uppstår ju värme såklart, vilket jag försöker begränsa med tex val av trissor..

Och jag ställer gärna upp på alla möjliga tester och visar att värme inte ökar effektiviteten.. och köra så det ryker av lacken avråder jag bestämt ifrån..

När ska du inse att du är den enda som propagerar för detta här ?? hmm Börjar bli tröttsamt att läsa.

Senast redigerat av Jill (26 oktober 2011)

Freddeponken
26 oktober 2011 · 663 Inlägg

Jill skrev:

Larpa skrev:
The Polishman är en proffspolerare om någon.. Och Freddeponken har summerat det helt rätt med inputs från olika håll. Värme tar INTE bort några som helst repor.. Och det är ju så sjukt lätt att bevisa.. För om värme och friktion, friktion och värme eller värme OCH friktion är det som tar bort repor på allra effektivast sätt så borde ju solens värme åtminstone förinta tvättrepor iaf. Och liksom hjälpa lacken att självläka... De vore nåt det. Jag är proffsrekondare och håller mycket utbildningar och det finns många som blir förvånade hur snabbt jag kan avverka repor.. Och då jag plockar dom reporna snabbt så uppstår ju värme såklart, vilket jag försöker begränsa med tex val av trissor..

Och jag ställer gärna upp på alla möjliga tester och visar att värme inte ökar effektiviteten.. och köra så det ryker av lacken avråder jag bestämt ifrån..

När ska du inse att du är den enda som propagerar för detta här ?? hmm Börjar bli tröttsamt att läsa.

Njae tröttsamt tycker jag inte det är, man måste få yttra sig och står man för sina åsikter så ska man så klart kunna tala ut.

Säg så här: Om man har en repa som är rätt djup, nästan hela vägen ner till grundlacken men bara nästan...man harvar på där och det mattas ut och blir rätt okej och nu eldar vi på hårt här, om nu lacken "smälter ihop" som du påstår Jill så måste ju trissan i sig ta bort den väldigt mjuka lacken hur lätt som helst och göra slarvsylta av den? Och en sak till jag undrar är ju om det börjar bli för varmt så har ju oftast polermedlet dunstat/torkat eller ja försvunnet och det beskriver ju alla om att man aldrig ska torrköra trissorna.

Här har vi ett exempel på nada värme, kanke lite men denna killen har lyckats plocka en redigt dålig lack med hjälp av enbart en oscillerande maskin! Kolla den svarta saaben, sjukt resultat utan värme! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3#p2975643

Låt diskussionen vara på en bra nivå och låt alla yttra sig!

mvh Fredde

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
26 oktober 2011 · 4 418 Inlägg

Freddeponken skrev:
Låt diskussionen vara på en bra nivå och låt alla yttra sig!

mvh Fredde

Instämmer helt ..

Det jag tröttna på är när man påstår att det finns ett medel som är bäst för alla lacker och att det är en metod som är bäst vid alla tillfällen och i princip förkastar allt annat. Sånt är jag lite allergisk emot. Det finns många vägar och alternativ för att bli av med repor, det är min mening smile

Larpa Bilvårdsexperten.se
26 oktober 2011 · 374 Inlägg

Menar du att jag påstått att det finns ett medel som är bäst för alla lacker vid alla tillfällen?? smile Och just här nu då så var det ju det med värmen som det blev snack om att jag var den enda som ansåg.. Vilket det uppenbarligen inte är.. Och då det är en felaktig uppgift, enligt mig.. SÅ måste ju jag få uttala det likväl som att du får uttala att det är nåt positivt med värmen.. eller hur? smile

Och jag tror jag har en hyffsat stor erfarenhet av olika medel iochmed att jag så ofta är på kundbesök och utbildningar. Där vi naturligtvis jämför de produkter som används idag mot mina rekommendationer.. Jag förstår att du kan vara allergisk mot saker men andras åsikter bör man ändock tillåta, även om man är av annan åsikt. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang