4288
Sök

Behöver hjälp med val av polermedel

arenwik
1 april 2012
Jill skrev:
arenwik skrev:
Tänkte att jag skulle ställa Lahega på hyllan över våren och prova lite nya medel.
Valet står mellan 3M och Menzerna, vilket av dessa är "bäst" ? Någon som har några åsikter ?

Något som ligger i klass med Lahega 11, men inte lämnar ett lika stort städjobb efter sig vore trevligt.

3M är väldigt trevliga att jobba med, men döljer gärna mer än dom arbetar.
Menzerna är bäst över lag på marknaden, dom har ju sen 1888 tillverkat polermedel, så dom kan sin sak.

Okej, är Menzerna något du kör med själv ?
Kikat lite på Prorecond. Fastgloss S500 och POS34A, vilken ska man slå till på? (båda kanske?) Finns det fler som inte Prorecond har i sitt sortiment?
Samt vilken finish ska man slutpolera med ?,
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … mp;catId=4

Hur står sig dessa medel i förhållande till Lahega 11 / 17 ?

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
1 april 2012
Jag tycker Meguiars diamond cut och rödtrissa funkar bra, sen Dual action cleaner med gul trissa och sist kan man lägga Polymer sealant med mjuk beigetrissa eller dubbeloscillerande maskin. Funkande bra dom år man jobbade med rekond iaf.
Senast redigerat av N_W (1 april 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

arenwik
1 april 2012
N_W skrev:
Jag tycker Meguiars diamond cut och rödtrissa funkar bra, sen dual action cleaner med gul trissa och sist kan man lägga Polymer sealant med mjuk beige trissa eller dubbeloscillernade maskin. Funkande bra dom år man jobbade med rekond iaf.

Det kommer en dag då jag ska prova på Meguairs medel, men det är längre fram smile
Känns lite mer som grejer för privatbruk.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
1 april 2012
arenwik skrev:
N_W skrev:
Jag tycker Meguiars diamond cut och rödtrissa funkar bra, sen dual action cleaner med gul trissa och sist kan man lägga Polymer sealant med mjuk beige trissa eller dubbeloscillernade maskin. Funkande bra dom år man jobbade med rekond iaf.

Det kommer en dag då jag ska prova på Meguairs medel, men det är längre fram smile

Meguiars har ju en linje för privatbruk också men de där jag nämnde är för rekondfirmor.  smile
Vilka märke vad det du körde nu, jag testar gärna andra märken som man kanske inte har så stor koll på.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
1 april 2012
arenwik skrev:
Jill skrev:
arenwik skrev:
Tänkte att jag skulle ställa Lahega på hyllan över våren och prova lite nya medel.
Valet står mellan 3M och Menzerna, vilket av dessa är "bäst" ? Någon som har några åsikter ?

Något som ligger i klass med Lahega 11, men inte lämnar ett lika stort städjobb efter sig vore trevligt.

Menzerna är bäst över lag på marknaden, dom har ju sen 1888 tillverkat polermedel, så dom kan sin sak.

Kikat lite på Prorecond. Fastgloss S500 och POS34A, vilken ska man slå till på? (båda kanske?) Finns det fler som inte Prorecond har i sitt sortiment?

Kör med Menzerna Power Finish(medium) och Super Finish(fin) samt Lahega 13(medium) och 18(fin) som ligger på samma nivå ungefär. Tycker att det funkar väldigt bra om man använder olika trissor utifrån lack och skick på den. Ibland får man även gå på med Menzerna Fast Gloss på riktigt repiga bilar...

Är inte bekant med 11 och 17 så jag kan inte uttala mig om dom tyvärr..

arenwik
1 april 2012
N_W skrev:
arenwik skrev:
N_W skrev:

Meguiars har ju en linje för privatbruk också men de där jag nämnde är för rekondfirmor.  smile
Vilka märke vad det du körde nu, jag testar gärna andra märken som man kanske inte har så stor koll på.

I poleringen kör jag bara med Lahega. Aldrig haft tid eller intresset att prova något annat, ja förutom Smartab då som chefen vill att jag ska köra med roll Totalvägrar

Jaså jag trodde inte dom hade något direkt sortiment för proffesionellt bruk. (Meguairs)

4 418 Inlägg
1 april 2012
arenwik skrev:
N_W skrev:
arenwik skrev:

I poleringen kör jag bara med Lahega. Aldrig haft tid eller intresset att prova något annat, ja förutom Smartab då som chefen vill att jag ska köra med roll Totalvägrar

Jaså jag trodde inte dom hade något direkt sortiment för proffesionellt bruk. (Meguairs)

Smartab och Meguiars är rätt lika.

arenwik
1 april 2012
Jill skrev:
arenwik skrev:
Jill skrev:

Kör med Menzerna Power Finish(medium) och Super Finish(fin) samt Lahega 13(medium) och 18(fin) som ligger på samma nivå ungefär. Tycker att det funkar väldigt bra om man använder olika trissor utifrån lack och skick på den. Ibland får man även gå på med Menzerna Fast Gloss på riktigt repiga bilar...

Är inte bekant med 11 och 17 så jag kan inte uttala mig om dom tyvärr..

Okej men då har jag lite kött på benen i alla fall. Får ta och beställa hem lite flaskor och prova nästa vecka då, tackar! smile

arenwik
1 april 2012
Jill skrev:
arenwik skrev:
N_W skrev:

Jaså är det så illa ?
Deras säljare skrämmer mig lite, han tycker inte vi ska köra med Lahega för det innehåller slipmedel roll

4 418 Inlägg
1 april 2012
arenwik skrev:
Jill skrev:
arenwik skrev:

Jaså är det så illa ?
Deras säljare skrämmer mig lite, han tycker inte vi ska köra med Lahega för det innehåller slipmedel roll

Finns det EN sak som man inte ska göra... så är det att lyssna på en säljare! wink

Lyssna på alla som jobbar dagligen med det, testa själv och bilda sen en egen uppfattning!

arenwik
1 april 2012
Jill skrev:
arenwik skrev:
Jill skrev:

Jaså är det så illa ?

Finns det EN sak som man inte ska göra... så är det att lyssna på en säljare! wink

Lyssna på alla som jobbar dagligen med det, testa själv och bilda sen en egen uppfattning!

Jo om min chef skulle vilja förstå det också, så skulle jag slippa arbeta så mycket med Smartab medel...
Allting tar ju sådan tid med deras medel. Tur jag slipper polera med det i alla fall.

4 418 Inlägg
1 april 2012
arenwik skrev:
Okej men då har jag lite kött på benen i alla fall. Får ta och beställa hem lite flaskor och prova nästa vecka då, tackar! smile

Ja gör de! smile

663 Inlägg
2 april 2012
Kör ju själv med 3M och tycker det funkar kanon, dock inte testat så mycket men nästa medel jag provar får bli menzerna men nu vet man ju hur 3m funkar så det blir svårt att slita sig=) ett litet smakprov på bilen jag gjorde i lördags. http://i98.photobucket.com/albums/l255/Freddeponken/003-6.jpg http://i98.photobucket.com/albums/l255/Freddeponken/002-2.jpg
Senast redigerat av Freddeponken (2 april 2012)

357 Inlägg
2 april 2012
jag är het övertygad om att både 3m, Meguiars, Menzerna och de andra proffsgrejor som säljs går att skapa ett resultat med som en hobby polerare blir mkt nöjd med.

Steget från turtle och sonax mackprylar är så astronomiskt stort så den lilla skillnad det kanske blir mellan dessa produkter är mer eller mindre orelevant.

Så att greppa hur man använder grejorna är minst lika viktigt som vilket fabrikat man använder, även om man såklart alltid vill ha det bästa:)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 april 2012
Finns ingen likhet mellan Meguiars och Smartab. Och visst ska man lyssna på en säljare. Men man ska vara skeptisk och ifrågasättande och se vad dom har för referenser.. Finns inget polermedel än som slår M105..

4 418 Inlägg
2 april 2012
KaptenHaddock skrev:
jag är het övertygad om att både 3m, Meguiars, Menzerna och de andra proffsgrejor som säljs går att skapa ett resultat med som en hobby polerare blir mkt nöjd med.

Steget från turtle och sonax mackprylar är så astronomiskt stort så den lilla skillnad det kanske blir mellan dessa produkter är mer eller mindre orelevant.

Så att greppa hur man använder grejorna är minst lika viktigt som vilket fabrikat man använder, även om man såklart alltid vill ha det bästa:)

Det har du väldigt rätt i.
När man är förskonad från mackprylar och är allmänt "störd" så snöar man gärna in  på perfektion :-)
Senast redigerat av Jill (2 april 2012)

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 april 2012
Freddeponken: Det syns på den röda bilen att den är körd med 3M. Den har en mjölkig gråton i färgen. Det syns även att du varit noga men du begränsas av dom medel du använder.. Lystern kan bli otroligt mkt bättre för dig med samma insats men andra medel! Ett litet tips bara i all välmening! smile Sema vinnaren hade samma tråkiga mjölkhinna innan jag gjorde den.. smile

679 Inlägg
2 april 2012
Larpa skrev:
Freddeponken: Det syns på den röda bilen att den är körd med 3M. Den har en mjölkig gråton i färgen. Det syns även att du varit noga men du begränsas av dom medel du använder.. Lystern kan bli otroligt mkt bättre för dig med samma insats men andra medel! Ett litet tips bara i all välmening! smile Sema vinnaren hade samma tråkiga mjölkhinna innan jag gjorde den.. smile

Polerar med 3Ms medel, den mjölkiga tonen i lacken tar man bort med ett separat ultrafint 3M medel som ska ta bort hologram o saker orsakade av poleringen. Beror ju på i hur många steg man vill polera bilen smile

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
2 april 2012
Du får aldrig bort den helt och hållet.. smile Den ultra fina räcker inte.. Och du kan få högblankt på ett enda steg.. smile

663 Inlägg
3 april 2012
Constantine skrev:
Larpa skrev:

Polerar med 3Ms medel, den mjölkiga tonen i lacken tar man bort med ett separat ultrafint 3M medel som ska ta bort hologram o saker orsakade av poleringen. Beror ju på i hur många steg man vill polera bilen smile

Kört i två steg, 3M grön och sen ultrafian med den blå 3m trissan.

Men hur ser ni att den är grå/mjölktonig? kan inte vara så att min kassa kamera spelar in?

Sök