6362
Sök

Storlek på svänghjul Saab 9000 2.3t -95

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Som rubriken antyder så undrar jag vad det sitter för svänghjul på min bil.

Kopplingen behöver nog snart bytas och då vore det ju fint att slänga på minst aero-koppling.

Original-lamellen vet jag ska vara 228mm mot aerons 240mm men har hört lite här och där att från -94 har alla 9000 samma svänghjul ??

Detta verkar ju delvis kunna stämma då jag bara hittar ett enda svänghjul till 9000 från 95-98 i EPC.

Så min fråga är om någon verkligen *vet* hur det ligger till ??

Kan jag bara slänga på aero-lamell och platta eller måste jag byta svänghjulet ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

930 Inlägg
22 oktober 2011
Aero har som sagt ett 240, har för mig att resten har ett 210mm

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Bilälskare
283 Inlägg
22 oktober 2011
min hade 240 mm original å den var inte bytad.. aeron och 2,3 fulltryckaren har väll samma koppling??

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

930 Inlägg
22 oktober 2011
ja det kan stämma, men ja då har du en koppling som klarar steg4 / 5

6 170 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Kamulen skrev:

Fel.

Aero och 2.3T har 240mm svänghjul, lamell och tryckplatta.

2.3t har fram till ett visst år (eller motornummer tom) 228mm koppling.

Någon gång mot slutet av bilens livstid slopades alla svänghjul utom Aerons så alla bilar fick stora svänghjulet och tryckplattan men fortfarande lilla lamellen.

Det jag undrar är ju när 2,3-liters lättryckaren fick stora svänghjulet med lilla lamellen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

930 Inlägg
22 oktober 2011
jag har en 2.0 LTT och jag har det lilla iaf

6 170 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Kamulen skrev:
jag har en 2.0 LTT och jag har det lilla iaf

Ja från början är det runt fyra olika svänghjul tror jag, ett till sugisar, ett till 2.0t, ett till 2.0T och 2.3t och sen ett till 2.3T samt Aero.

Jag lyckas fan inte hitta motornummret heller varken bak, fram eller någon sida av blocket.

Vissa säger att det ska finnas vid vevaxelgivaren men där är inget vad jag kan se och bak hittar jag inget heller...

Bilälskare
283 Inlägg
22 oktober 2011
TBOC_Razor skrev:
Kamulen skrev:

Fel.

Någon gång mot slutet av bilens livstid slopades alla svänghjul utom Aerons så alla bilar fick stora svänghjulet och tryckplattan men fortfarande lilla lamellen.

Det jag undrar är ju när 2,3-liters lättryckaren fick stora svänghjulet med lilla lamellen.

94 och uppåt

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

6 170 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
klawd22 skrev:
TBOC_Razor skrev:
Kamulen skrev:

Fel.

94 och uppåt

Så du säger alltså att min bil *har* stora svänghjulet och tryckplattan men lilla lamellen ??

Helt hundra på det eller bara läst det på nätet någonstans ??

EDIT: Har hela tiden försökt bli klok på svänghjulet i EPC då det finns två olika till mitt chassinummer beroende på motornummer men så tittade jag på avdelning 4 - 0120 "Koppling" och där ser jag att det är samma artikelnummer på tryckplattan till B204L (2.0T), B234L (2.3T), B234R (Aero), B234E (2.3t) och B308I (V6).

Så då måste ju min ha "stora" svänghjulet för stora tryckplattan passar väl inte på lilla svänghjulet ??

Lamellen däremot är samma mellan alla FTT och sen har 2.3t samt V6 samma och till sist har sugisarna och dom två 2.0t (B204S/B204E) samma lamell.

Jag får nog fråga min saabmekaniker på måndag vilket som stämmer för det han inte kan om 9000 existerar inte....
Senast redigerat av TBOC_Razor (22 oktober 2011)

1 697 Inlägg
22 oktober 2011
Sena -97 och -98 2,0 t ska om jag efter lite läsning förstått allt rätt ha fått stora svänghjulet.

9000 2.0t med chassienr. högre än V028943 ska ha stora svänghjulet står det här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=258398

Och alla 9000 2,3 t till aero har det från -94 står det här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;p=685034

Sök