5676
Sök

Hjälp med multimeter

681 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Vad ska jag ställa in multimetern på om jag vill mäta ifall det finns ström i en kablel i en bil?

7 Inlägg
23 oktober 2011
12v dc

681 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Okej....

7 Inlägg
23 oktober 2011
Kom ju på att de oftast står högre än 12volt, men då väljer du bara de översta och närmsta talet, står de tex 200v dc kan du bara mäta upp till de men inte över

Elektriker
718 Inlägg
23 oktober 2011
Beror ju på hur avancerad multimeter du har. Men som sagt närmaste spänningen du hittar, antagligen är det bara en V tecken då är det bara se till att du har på V med raka streck typ V= och inte V med "Sade" streck, för då mäter du växelström.

Som att kasta vatten i sjön.

69 Inlägg
23 oktober 2011
monno skrev:
......för då mäter du växelström.

Inte växelspänning då?  ;-)

747 Inlägg
23 oktober 2011
iswal skrev:
Vad ska jag ställa in multimetern på om jag vill mäta ifall det finns ström i en kablel i en bil?

Du vrider över på ampere, du lär redan här klura lite på hur mycket ström som bör vara i kabeln.
Svart på Com och röda på någon av dom 2 strömuttagen som brukar vara på multimetern. Förmodligen lär du använda 10A uttgången. Vid mätning kopplar du multimetern i serie. Behöver du mäta större förbrukning än 10A kommer du behöva köpa en strömtång.

/ Toni Larsson

1 327 Inlägg
24 oktober 2011
iswal skrev:

Menar du Ström (Ampere) eller Spänning (Volt)?

Elektriker
718 Inlägg
25 oktober 2011
yttrium skrev:
monno skrev:
......för då mäter du växelström.

Inte växelspänning då?  ;-)

Nu ska vi inte va sån..tongue

Ser ju nu att det är strömmen han frågar efter(?), vilket gör mina råd rätt värdelösa:P

681 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Jag vill veta om det kommer plus till kabeln. Sen om det är ström eller spånnimng, tror på ström

Elektriker
718 Inlägg
25 oktober 2011
Tror på spänning.

Svart mätpinne mot jord(typ blank chassie del) och röd där du skall mäta (vill ha plus). Instrumentet inställt på 12V lik, alltså V= tecknet. Har du multimeter med auto intställning av hur grovt den kan mäta så tänk på att de måste stå 12V för att de ska va rätt så det inte står typ 12mV, lätt att missa. Annars får du vrida den på det läge som är närmast 12V, brukar dock endast vara vid strömmätning man behöver bry sig om sådant.

Mätpinnarna skall vara anslutna med den svarta på COM och den röda på ohm/Volt mätning.

Sen antar jag att du mäter där kabeln är oisolerad, annars blir det svårt:)
Senast redigerat av monno (25 oktober 2011)

Sök