Får jag 5 minuter av ert liv? (Hugo ska få hjälp!)

Zak Proud Member of Kööken Racing!
24 oktober 2011 · 1 056 Inlägg

Efter publicering av detta inlägg har mycket hänt! Tack vare Hugos mamma som startade "#Rädda Hugo" så har Hugo publicerats i många tidningar i Sverige. Efter lite påtryckningar från media och er privatpersoner så har vi lyckats få hit en metod från USA som ev. kan lindra hans sjukdom. Hugo ska nu få en Benmärgstransplantation och det är tack vare er som hjälpt, stöttat och på olika sätt hjälpt till att sprida information! Ni ska ha ett jättetack som hjälpt oss att ge Hugo en chans till ett bättre liv!

Jag kommer uppdatera tråden med mer info om hur det går för våran lilla glada superhjälte! =]
Ännu en gång ett stort tack!



Hej!
Denna vecka arbetar jag hårt med att sprida ut information om en väldigt speciell och ovanlig sjukdom som du säkert inte visste fanns!
Just denna vecka är den internationella EB-veckan. Denna vecka är det många föräldrar, närstående och bekanta till någon som har EB som kämpar med att uppmärksamma just denna vecka. Allt detta för att visa att sjukdomen faktiskt existerar och att en dag finna ett botemedel.

Sjukdomen jag pratar om heter Epidermolysis Bullosa och förkortas EB. Barn med EB kallas för fjärilsbarn. Detta pga att huden är lika skör som fjäril. Det lilla minsta kan göra så att blåsor uppstår i huden som sedan efterlämnar ett sår som liknar en tredje gradens brännskada.
Iom att det inte finns nått botemedel så kan man bara lägga om såren och försöka lindra med smärtstillande medel.

Sjukdomen är genetisk och den delas upp i 3 huvudgrupper. Simplex, Dystrofisk och Junktional.

Simplex: Blåsorna ligger i överhudens nedre skikt, ger inga ärr och besvären är ofta begränsade till händer och fötter, men kan också vara utbredda på kroppen.

Dystrofisk EB: Blåsorna ligger i läderhuden strax underöverhuden, ibland även i slemhinnor. De är ärrbildande, ger ofta bara lokala besvär men kan vid en svår form bli invalidiserande, särskilt då slemhinnorna också är påverkade.

Junktional EB: blåsorna ligger i övergången mellan överhuden och läderhuden, den s k junktionen. Blåsorna kan ibland även finnas i slemhinnor. Denna form leder ibland till utbredd hudavlossning, ger inga ärr men huden förtunnas vid upprepad blåsbildning. Junktional EB kan vara livshotande i spädbarnsåldern på  grund av vätskeförluster och infektioner.

Jag är själv pappa till en av 5 fjärilsbarn som fötts i Sverige i år. Alla har/hade Junktional EB Herlitz och är den dödliga varianten. 3 av dom har tyvärr redan fått sina vingar och gått bort.

Vi upptäckte redan efter 3 dagar att inte allt stod rätt till. Då hade han fått blåsor på hela skinkorna.
Efter några dagar till så hade det spridit sig till resten av kroppen.  Efter 1 månad på neonatal så fick vi grunddiagnosen EB. Efter 5 veckor så fick vi reda på att han har den dödliga varianten. Läkare i Uppsala gav oss 6-8 månader plus minus några veckor.
Min pojk är idag 7 månader och varje dag är en kamp mot nya blåsor, svårläkta sår och ständigt återkommande infektioner. Vi lever helt enkelt en dag i taget, men vi har inte gett upp.

Hugo som min grabb heter är trots sin svåra sjukdom nästan alltid lika glad. Det är väl det som ger oss hopp.
Han utvecklas som vilken liten grabb som helst och har precis lärt sig säga "Mamma" och "titta".
Ja ni ser ju själva på bilden att trots alla sina bandage är han skitnöjd över att få vara med och titta
på bilar på youtube =]
http://zakademus.com/pic/hugoglad.jpg

Det finns dock i bakhuvudet hela tiden att en dag kommer den där dagen komma. Frågan är bara när.
Jag kommer dock inte sluta kämpa. Jag kommer vara vid hans sida och göra vad jag kan och sprida informationen vidare, samla in pengar och ta hand om honom varje dag.

Jag och min familj har med hjälp av lokala butiker, vänner och bekanta lyckats i skrivande stund samla in 75.319:- till föreningen i Hugos namn. På min hemsida www.zakademus.com kan man följa hur mycket som kommit in.

Vi hoppas att med er hjälp lyckas sprida informationen vidare så att vi en dag blir lika stora som tex rosa bandet, barncancerfonden, mustaschkampen, världens barn osv.
Detta för att få in mer pengar till forskning. Idag finns det ingen forskning alls i Sverige utan detta sker i USA och England. Forskningen har tyvärr inte kommit så långt då det är mest privata donationer det forskas med.

Hur kan ni mer hjälpa till då? Jo ni kan bli stödmedlemmar i Svenska EB föreningen.
Donera pengar till föreningen och forskning. Köpa en fjäril och visa att ni stödjer kampen mot EB.

Vill ni ha mer information om sjukdomen så kan ni läsa det på www.ebforeningen.se
Socialstyrelsens hemsida: http://www.socialstyrelsen.se/ovanligad … sisbullosa

Familjer som bloggar om sjukdomen:
http://lillaellyskampmotjeb.blogspot.com/
http://ebifamiljen.blogspot.com/
http://hannasblandning.blogspot.com/ Min tjejs blogg.

Här är en bra film på youtube om EB: http://www.youtube.com/watch?v=VkmjNUEj … r_embedded


Jag får tacka för att ni tagit er tid och läst det jag skrivit.
Förhoppningsvis kanske ni sprider det vidare och kanske just du har gjort en skillnad till
att framtida fjärilsbarn kommer få ett bättre liv.
Tack!

Senast redigerat av Zak (14 februari 2012)

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936
BMW Z3 Coupé "Lillebror" (1999)
BMW E30 kompressor "Hellsifur - Clean but mean" (1985)
IX ____________________________________
24 oktober 2011 · 1 340 Inlägg

Skulle kunna ge mycket mer än 5 minuter för att lill-killen skulle bli bra

Bra initiativ, sluta aldrig kämpa!

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Germax
24 oktober 2011 · 12 086 Inlägg

sad

Det du går igenom måste va fruktansvärt, jag lider starkt med dig. Vi får alla hoppas på ett mirakel.

Sarge
24 oktober 2011 · 2 337 Inlägg

Jag kan bara säga att Hugo verkar vara en stark grabb trots allt och jag hoppas på det bästa för er. Jag lider med er och instämmer med JapMax, vi får alla hoppas på ett mirakel. Självklart donerar jag en summa till föreningen.

DuelBall Seg bôvel
24 oktober 2011 · 322 Inlägg

JapMax skrev:
sad

Det du går igenom måste va fruktansvärt, jag lider starkt med dig. Vi får alla hoppas på ett mirakel.

Mirakel har tidigare inträffat vid andra livshotande sjukdomsfall så att det skulle inträffa just nu är väl inte helt otänkbart, även om chansen tyvärr är oändligt liten.
Även jag skulle kunna offra betydligt mer än 5 minuter för att din grabb ska bli frisk.

Senast redigerat av DuelBall (24 oktober 2011)

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
25 oktober 2011 · 5 042 Inlägg

Nämen lilla Hugo då =/
Fick en stor klump i magen av läsningen & bilden.
Lider med er!

Visste inte att det ens existerade sådan sjukdom

C H E V R O L E T <3
p12
25 oktober 2011 · 551 Inlägg

Gav 100 kr.
Brukar aldrig ge pengar till välgörenhet men detta var annorlunda.

Haters gonna hate.
Thorssa
25 oktober 2011 ·

Fortsätt kämpa!

careau
25 oktober 2011 · 1 624 Inlägg

En sån söt liten grabb.
Jag kommer garanterat att göra er en tjänst, dock när jag kommit hem!

Lycka till!!

EDIT: Hade det gått, hade jag gett mitt liv till grabben!

Senast redigerat av careau (25 oktober 2011)

Zak Proud Member of Kööken Racing!
25 oktober 2011 · 1 056 Inlägg

Får tacka så hemskt mycket för ert stöd här. Det värmer gott i hjärtat.
Jag medverkade i Karlavagnen igår natt. Spola fram till 1h 21min så berättar jag lite om hur vi har det.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … 3%A4ndning

Kul att han kallar mig saaak när det uttalas som Zack med C fast jag har inget big_smile

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936
BMW E30 kompressor "Hellsifur - Clean but mean" (1985)
BMW Z3 Coupé "Lillebror" (1999)
NoFantasy Garaget Anhängare!
25 oktober 2011 · 2 068 Inlägg

Kämpa!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Marcus_89 Biltokig elektriker
25 oktober 2011 · 3 352 Inlägg

Vad hemskt, måste vara fruktansvärt. Kämpa på!

Rquired Allmänt envis
25 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Jag hade stött på detta ämne och er insamling tidigare i projekttråden för din BMW, du har ett mycket imponerande engagemang du bör vara mycket stolt över och jag hoppas det bästa åt dig och din familj!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LIVINL0UD
25 oktober 2011 · 1 582 Inlägg

Blev verkligen rörd när jag läste inlägget. Har inte känt till denna sjukdom tidigare men det som ni går igenom måste vara fruktansvärt svårt men ge aldrig upp.

Jag för över 150 till Hugo/föreningen.

P.S Vad söt lilla Hugo är, hoppas verkligen det kommer ett botemedel D.S

Mvh
Aid

Senast redigerat av LIVINL0UD (25 oktober 2011)

RD_87 Skrotsamlare
26 oktober 2011 · 4 031 Inlägg

Det här gjorde intryck, inte heller jag hade hört talas om EB tidigare. Jag donerade såklart några hundringar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Fredrik_F11 Member of LowMotion
26 oktober 2011 · 1 705 Inlägg

Va hemskt! Jag hoppas verkligen att forskarna kommer på ett botemedel snart!
Hade som många andra inte heller hört talas om sjukdomen, men det va nyttig information och jag blev självklart berörd!

Ingen utav länkarna funkade...!? kanske beror på mitt otroligt sega internet?? tongue
Hade gärna velat bidra lite! smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning
BMW F11 "Less is More" (2012)
Zak Proud Member of Kööken Racing!
27 oktober 2011 · 1 056 Inlägg

Tack för att ni delar vidare länken! Dela gärna även på facebook och sprid informationen!

Ni som har möjlighet tycker jag ska kolla på Tv4 nu vid 10. I programmet efter 10 kommer en tjej på 2 år att medverka.
Hon har en Dystrofisk variant.
Hennes mammas blogg:
http://ebifamiljen.blogspot.com/

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936
BMW E30 kompressor "Hellsifur - Clean but mean" (1985)
BMW Z3 Coupé "Lillebror" (1999)
E28ve
27 oktober 2011 · 79 Inlägg

torpis skrev:
Du kan säkert få 5minuter, men du måste likväl följa reglerna.

Du får en chans att fixa

2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

Jag tycker absolut att man ska följa reglarna men just i detta tillfälle tycker jag nog det är respektlöst.

Jag läser om en pappas tankar och önskningar att hans lilla pojke ska bli frisk. Och han kämpar för att uppmärksamma denna ovanliga sjukdom genom att göra en sådan här tråd. Så varför ska du anmärka på en ynka rubrik och inledning? När hugo finns..

Det han skrev i rubriken fick min att klicka in här eftersom det var tydligt att han ville visa något. Jag tycker även att hans inledning var tydlig och att man snabbt förstod vad det handlade om.

Jag tycker istället att man kan visa medkänsla och förstå hur mycket denna familj kämpar för lilla Hugo och att dom vill hjälpa andra fjärlisbarn som kommer till världen.

Och jag tycker faktiskt att du var väldigt respektlös mot hugos pappa. Jag förstår att det finns regler för att ett forum ska fungera men du skriver ett sådant kallt svar och sedan slänger du in "paragrafer".

Varför inte skriva att du har medkänsla och hoppas de bästa för familjen och skriva att igentligen måste dessa regler finnas. Så tänk på det nästa gång du gör en sådan här tråd. Hoppas allt löser sig på bästa vis för er/ Torpis

Det tycker jag är en medmäniska och inte bara ett forumsansvarig.

Mvh Evelina

torpis Forummoderator
27 oktober 2011 · 10 572 Inlägg

sockeers skrev:
Varför inte skriva att du har medkänsla och hoppas de bästa för familjen och skriva att igentligen måste dessa regler finnas. Så tänk på det nästa gång du gör en sådan här tråd. Hoppas allt löser sig på bästa vis för er/ Torpis

Det tycker jag är en medmäniska och inte bara ett forumsansvarig.

Mvh Evelina

Det medmänskliga ligger i att jag inte låste tråden med hänvisning till bloggen som vi normalt sett gör med marknadsföringstrådar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
E28ve
27 oktober 2011 · 79 Inlägg

torpis skrev:

sockeers skrev:
Varför inte skriva att du har medkänsla och hoppas de bästa för familjen och skriva att igentligen måste dessa regler finnas. Så tänk på det nästa gång du gör en sådan här tråd. Hoppas allt löser sig på bästa vis för er/ Torpis

Det tycker jag är en medmäniska och inte bara ett forumsansvarig.

Mvh Evelina

Det medmänskliga ligger i att jag inte låste tråden med hänvisning till bloggen som vi normalt sett gör med marknadsföringstrådar.

Okej, tack för det!

Då hoppas jag tråden får vara kvar.

Mvh Evelina

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang