2689
Sök

Kamremshaveri Volvo 460 2.0 -94

43 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Fick ett samtal av en upprörd mor som blev ståendes påväg till jobbet igår.

Försökte starta bilen men vägrade gå igång och gnista på stiften existerade inte.

Öppnade oljepåfyllningslocket och kollade på kammen medans mor försökte starta bilen. Kammen stog helt stilla men till min förvånning inga missljud eller dylikt.

Nu till min fråga är om det är någon som vet om ventilerna kan ha klarat sig? Är en 8vent och kanske kolvarna inte når ventilerna?

Tänkte byta kamrem ihelgen men ej lönt om det blivit ventilsallad.

Tacksam för svar.

249 Inlägg
27 oktober 2011
#2
Bara dit med ny fem sen går den igen


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 oktober 2011
#3
Gamla 1,8 tål inte rembrott, jag har absolut ingen koll på 2,0, det kanske inte ens är samma block?
Kolla att det inte läckt ut olja på remmen, det har dödat några 1,8 iaf. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

249 Inlägg
28 oktober 2011
#4
8 ventilare brukar tåla rembrott så länge toppen inte är planad jätte mkt


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 oktober 2011
#5
Jag har svårt att tro att en motor från tidigt 90-tal klarar av ett kamremsbrott utan att ventilerna tar skada, även om det är en Volvo*haha*.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

249 Inlägg
28 oktober 2011
#6
har kört av remen på min och vet folk som har kört av den med händer inget på 8 ventilare


249 Inlägg
28 oktober 2011
#7
så länge det inte är b230k då blir det sallad


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 oktober 2011
#8
K i b230k står väl för 2.3-liter slagvolym med katalysator? Denna är en 2.0...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
28 oktober 2011
#9
Lyft på ventilkåpan och kolla om du kan se nått där. Men med största sannolikhet har det blivit ventilsallad.

Lev livet, det kan ta slut fort

Forummoderator
26 465 Inlägg
28 oktober 2011
#10
dawwe skrev:
K i b230k står väl för 2.3-liter slagvolym med katalysator? Denna är en 2.0...

K står för att det är en förgasare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 oktober 2011
#11
AirOne: Ok..K som i karburator då smile.
Håller med Darkwizard, 2.0 lär  "mosar ventilerna"...
2.0-an är väl en Renault snurra egentligen, eller?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 319 Inlägg
28 oktober 2011
#12
AirOne skrev:
dawwe skrev:
K i b230k står väl för 2.3-liter slagvolym med katalysator? Denna är en 2.0...

K står för att det är en förgasare..

och att den har förbränningsrummet i kolvarna..

_----------'

6 689 Inlägg
28 oktober 2011
#13
Men nu har inte 460 en B230 motor utan en B20F

Lossa tändstiften och kolla om du hittar ventiler.. om inte är det bara o byta kamrem o köra

De/Dem

249 Inlägg
28 oktober 2011
#14
heter inte den motorn b200f då? samma skit som b230 fast bara 2 litare? rätta mig om jag har fel


1 915 Inlägg
28 oktober 2011
#15
Nej, den heter B20F.
Den motorn har inget med gamla rödblockare att göra, så förstår inte varför ni snackar om sånna här.
O tror att ventilerna blir mos om remmen går av på den motorn.

henkemedpuffen skrev:
heter inte den motorn b200f då? samma skit som b230 fast bara 2 litare? rätta mig om jag har fel

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 758 Inlägg
28 oktober 2011
#16
Är inte ens Volvomotorer i 460, så vad som gäller på gamla rödblock ger knappast någon användbar info.
Men on topic så klarar dessa motorer i regel inte ett kamremsbrott. Du kan ju haft tur förstås, bara att kolla efter och hoppas!

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 oktober 2011
#17
schnauz: Visst är 2.0-an en Renault-snurra egentligen, eller har jag fel? Visst kan man ha redig tur o klara ett kamremshaveri, men jag kan garantera att minst 1 ventil blir böjd, men så länge den bara är marginellt böjd så brukar motorerna gå "som vanligt", jag vet då det visade sig att 1 ventil var lätt böjd på en gammal BMW E30 jag hade, visste naturligtvis inte om att ventilen var böjd förrän jag gav mig på en topprenovering...Skillnaden med en renoverad topp där samtliga ventiler var raka var att toppfarten steg från 200 till 215, i övrigt inga skillnader vad jag kunde märka.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
28 oktober 2011
#18
2,0 motorn i en 460 är en Renault snurra. Vilket är en skit motor. Har skjutit hål i en sån kolv, motorn tålde inte att ligga i 180+ i ca 1 mil. Hehe...

Lev livet, det kan ta slut fort

43 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#19
Tack för alla svar fast det var olika.

Men ska kika lite på bilen imorgon och se om det klarat sig.

Vet att det var i "Robban centrum" mor körde och gick bara 30kmh förbi en skola. Blev ingen smäll eller dylikt så jag antar att det är ett gott tecken att den bara dog av.?

Är ju lite synd att remmen skulle gått av då den är riktigt fräsch med 15000 på mätare.

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
31 oktober 2011
#20
Sallad?

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått


Sök