9117
Sök

koppla in 2-vägs delningsfilter.. hur gör man?

8 Inlägg
26 augusti 2006
Trådstartare
köpte ett paket med baslåda, slutsteg, högtalare, diskanter och delningsfilter från mds..
har kopplat in lådan och steget, funkar skitbra, men det är högtalarna jag inte fattar ett skit av hur jag ska koppla..

går det att koppla högtalarna direkt från stereon, och isf hur..?

www.mds.se/archive/productimages/big/11152.jpg

kan jävligt lite om det här med bilstereo, bara så ni vet =P

21 761 Inlägg
26 augusti 2006
Som jag skrev förut så går det bra att koppla direkt från stereon. Men om det finns möjlighet att koppla in framhögtalarna till slutsteget så kan du utnyttja högtalarna bättre.

Vad heter slutsteget som du har köpt?

Oavsett om du kopplar till stereon eller slutsteget så ska det kopplas så här:

Högtalarplus från stereo/steg till delningsfiltrets IN+
Högtalarminus från stereo/steg till delningsfiltrets IN-

Plus från Bas/mid till delningsfiltrets WF+
Minus från Bas/mid till delningsfiltrets WF-

Minus från diskanten till delningsfiltrets TW-
Plus från diskanten till TW+(0dB)

När det gäller diskanten så finns det 3 olika lägen att välja på, det läge som jag skrev innebär att diskanten får lika stark signal som bas/miden. Om du skulle tycka att diskanten låter för mycket så kan du koppla diskantplus till någon av de andra plussarna, tex -3dB eller -6dB. Om du kopplar in där så dämpas diskantsignalen med 3dB eller 6dB och då spelar den lite lägre.
Senast redigerat av Drönirettab (26 augusti 2006)

8 Inlägg
27 augusti 2006
Trådstartare
slutsteget är ett MDS Grand Prix GP4..

Jag har för mej att jag har testat att koppla högtalarna i delningsfiltret som du beskrev, men ljudet blev då häften så starkt som när jag kör utan delningsfilter.. men jag ska göra ett nytt försök för att kunna återkomma med ett säkert svar =P

har förresten en liten nybörjarfråga: det går väl att koppla diskant och högtalare utan delningsfilter, så vad har delningsfiltret för funktion?

tacksam för alla svar..

21 761 Inlägg
27 augusti 2006
Delningsfiltret måste du ha, annars kommer diskanten att gå sönder.

Ett delningsfilter delar upp frekvenserna i olika områden, oftast är det basregister, mellanregister och diskantregister. Den högtalaren som det är viktigast att dela är diskanten, om den får basfrekvenser så går den sönder. Även en mellanregisterhögtalare kan gå sönder om den får basfrekvenser. En bashögtalare går dock inte sönder om den får spela höga frekvenser som inte är avsedda för bas, däremot så kan det låta lite dåligt och konstigt.

Slutsteget har 4 kanaler så att då kan du koppla framhögtalarna till steget för att få bättre ljud.

Sök