3469
Sök

Slutsteg som dummar sig??

Sportcar for Life
315 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#1
hej, har ett slutsteg som bråkar med mig....

när jag startar bilen och stereon hoppar igång så hoppar även slutsteget igång men sen efter 5 sek så slår det ifrån o lyser protect... ibland håller de 20 sek o i andra fall 1 hel dag.... har kollat så inga kablar ligger emot nånstans, även mätt på steget och det håller över 12V hela tiden.... dock har jag sett att minus kabeln är lite oxiderad men jag får ju hela tiden 12V så de borde inte vara de som är problemet....

nån som har förslag på vad man kan göra eller vart med om samma sak?
eller nån som vet hur man felsöker? kan betala en liten slant om nån hittar felet..smile

537 Inlägg
28 oktober 2011
#2
med tanke på att du nämner att minuskabeln är oxiderad så skulle jag tippa på att det är det som är problemet.  en kompis hade liknande problem och det berodde på att jordkabeln satt på en dålig jordpunkt så hon hade bara 20% jord.

jag kulle ta och byta jordkabel och sätta den i en bältespunkt i baksätet. det borde lösa problemet smile


451 Inlägg
28 oktober 2011
#3
Håller med ovanstående, byt ut jordkabeln. OCH det viktigaste, det ska vara 100% plåtrent där jordkabeln monteras för bästa resultat. Testa med det och mät igen.

Spänningen ska helst ligga på 13v+ och då när du spelar för fulla muggar.

Edit: Vad är det för slutsteg du använder och kabelgrovlek?
Senast redigerat av Landstrom (28 oktober 2011)

2 035 Inlägg
28 oktober 2011
#4
Landstrom skrev:
Håller med ovanstående, byt ut jordkabeln. OCH det viktigaste, det ska vara 100% plåtrent där jordkabeln monteras för bästa resultat. Testa med det och mät igen.

Spänningen ska helst ligga på 13v+ och då när du spelar för fulla muggar.

Edit: Vad är det för slutsteg du använder och kabelgrovlek?

Varför byta kabel?? Är ju bara att klippa bort nån cm och på med en ny sko.

Vid tävling med bilen av, kommer du rätt snabbt under 12.5v iaf jag.  Vissa har ju t ex svårt att starta bilen efteråt. Nyttigt, nej men roligt =OP

Biljudsveteran sen 1984!

Sportcar for Life
315 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#5
Tack för svar. Jag ska testa detta, återkommer med svar.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 oktober 2011
#6
bosabengt skrev:
Landstrom skrev:
Håller med ovanstående, byt ut jordkabeln. OCH det viktigaste, det ska vara 100% plåtrent där jordkabeln monteras för bästa resultat. Testa med det och mät igen.

Spänningen ska helst ligga på 13v+ och då när du spelar för fulla muggar.

Edit: Vad är det för slutsteg du använder och kabelgrovlek?

Varför byta kabel?? Är ju bara att klippa bort nån cm och på med en ny sko.

Vid tävling med bilen av, kommer du rätt snabbt under 12.5v iaf jag.  Vissa har ju t ex svårt att starta bilen efteråt. Nyttigt, nej men roligt =OP

Alltid säkrast att byta kabeln för att vara ärlig.
Jag har sett kablar som har haft lite ärj längst ut som har varit helt svarta hela vägen.....ser kabeln ut så ÄR det bara att byta.

Vad jag vill komma fram till är att man vet inte hur övriga kabeln mår och därför bör man byta den.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
28 oktober 2011
#7
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Landstrom skrev:
Håller med ovanstående, byt ut jordkabeln. OCH det viktigaste, det ska vara 100% plåtrent där jordkabeln monteras för bästa resultat. Testa med det och mät igen.

Spänningen ska helst ligga på 13v+ och då när du spelar för fulla muggar.

Edit: Vad är det för slutsteg du använder och kabelgrovlek?

Varför byta kabel?? Är ju bara att klippa bort nån cm och på med en ny sko.

Vid tävling med bilen av, kommer du rätt snabbt under 12.5v iaf jag.  Vissa har ju t ex svårt att starta bilen efteråt. Nyttigt, nej men roligt =OP

Alltid säkrast att byta kabeln för att vara ärlig.
Jag har sett kablar som har haft lite ärj längst ut som har varit helt svarta hela vägen.....ser kabeln ut så ÄR det bara att byta.

Vad jag vill komma fram till är att man vet inte hur övriga kabeln mår och därför bör man byta den.

Hur blir den så svart då? Fukt? Oxid? ärg?

Int har du sett Hedlund?

Biljudsveteran sen 1984!

537 Inlägg
29 oktober 2011
#8
det brukar vara stor risk att det har ärgat längre in i kabeln, men man kan ju testa först med att klippa kabeln tills man ser att kabeln ser frisk ut och prova, fungerar det inte då så är det bara att byta kabeln.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 oktober 2011
#9
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Varför byta kabel?? Är ju bara att klippa bort nån cm och på med en ny sko.

Vid tävling med bilen av, kommer du rätt snabbt under 12.5v iaf jag.  Vissa har ju t ex svårt att starta bilen efteråt. Nyttigt, nej men roligt =OP

Alltid säkrast att byta kabeln för att vara ärlig.
Jag har sett kablar som har haft lite ärj längst ut som har varit helt svarta hela vägen.....ser kabeln ut så ÄR det bara att byta.

Vad jag vill komma fram till är att man vet inte hur övriga kabeln mår och därför bör man byta den.

Hur blir den så svart då? Fukt? Oxid? ärg?

Int har du sett Hedlund?

En form av oxid. Vilket ärj med är så.....
Och ja....koppar ärjar/oxiderar inte utan fukt....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 074 Inlägg
29 oktober 2011
#10
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Varför byta kabel?? Är ju bara att klippa bort nån cm och på med en ny sko.

Vid tävling med bilen av, kommer du rätt snabbt under 12.5v iaf jag.  Vissa har ju t ex svårt att starta bilen efteråt. Nyttigt, nej men roligt =OP

Alltid säkrast att byta kabeln för att vara ärlig.
Jag har sett kablar som har haft lite ärj längst ut som har varit helt svarta hela vägen.....ser kabeln ut så ÄR det bara att byta.

Vad jag vill komma fram till är att man vet inte hur övriga kabeln mår och därför bör man byta den.

Hur blir den så svart då? Fukt? Oxid? ärg?

Int har du sett Hedlund?

int ha du en snus?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

2 035 Inlägg
29 oktober 2011
#11
BJonsson skrev:
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

Alltid säkrast att byta kabeln för att vara ärlig.
Jag har sett kablar som har haft lite ärj längst ut som har varit helt svarta hela vägen.....ser kabeln ut så ÄR det bara att byta.

Vad jag vill komma fram till är att man vet inte hur övriga kabeln mår och därför bör man byta den.

Hur blir den så svart då? Fukt? Oxid? ärg?

Int har du sett Hedlund?

int ha du en snus?

"Gilla"  För jävla skön snubbe han Hedlund i snowroller. Tur man inte är sån. LOL

Biljudsveteran sen 1984!

Sportcar for Life
315 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#12
Testade att byta ut minus kabeln men vart inte bättre..hmm

537 Inlägg
31 oktober 2011
#13
Rallon skrev:
Testade att byta ut minus kabeln men vart inte bättre..hmm

vart har du satt jordkabeln?


Sportcar for Life
315 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#14
SAAB-Karlsson skrev:
Rallon skrev:
Testade att byta ut minus kabeln men vart inte bättre..hmm

vart har du satt jordkabeln?

Bilbältes bulten... Saken är ju att de går ju igång o spelar bra i typ 10-20 SEK sen blir de protect..hmm

537 Inlägg
31 oktober 2011
#15
Rallon skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
Rallon skrev:
Testade att byta ut minus kabeln men vart inte bättre..hmm

vart har du satt jordkabeln?

Bilbältes bulten... Saken är ju att de går ju igång o spelar bra i typ 10-20 SEK sen blir de protect..hmm

det är inte nåt glapp i nån kabel på steget då?


3 187 Inlägg
31 oktober 2011
#16
Rallon skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
Rallon skrev:
Testade att byta ut minus kabeln men vart inte bättre..hmm

vart har du satt jordkabeln?

Bilbältes bulten... Saken är ju att de går ju igång o spelar bra i typ 10-20 SEK sen blir de protect..hmm

lastat ner steget för lågt.. vad är det för steg samt basar?


Sportcar for Life
315 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#17
big-jepp skrev:
Rallon skrev:
SAAB-Karlsson skrev:

vart har du satt jordkabeln?

Bilbältes bulten... Saken är ju att de går ju igång o spelar bra i typ 10-20 SEK sen blir de protect..hmm

lastat ner steget för lågt.. vad är det för steg samt basar?

Allt är av märket Gas.. steget heter alpina eller nåt sånt... basarna vet ja inte men kanske hjälper ifall jag säger att de blinkar orange när de basar..tongue

tror absolut inte på glapp för då borde de sluta vid första bas-taget isåfall...

292 Inlägg
31 oktober 2011
#18
Rallon skrev:
big-jepp skrev:
Rallon skrev:

Bilbältes bulten... Saken är ju att de går ju igång o spelar bra i typ 10-20 SEK sen blir de protect..hmm

lastat ner steget för lågt.. vad är det för steg samt basar?

Allt är av märket Gas.. steget heter alpina eller nåt sånt... basarna vet ja inte men kanske hjälper ifall jag säger att de blinkar orange när de basar..tongue

tror absolut inte på glapp för då borde de sluta vid första bas-taget isåfall...

kolla så du hsr bra kontakt till remoten.... den spökade för mig i början...


Sportcar for Life
315 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#19
RobbanForsell skrev:
Rallon skrev:
big-jepp skrev:

lastat ner steget för lågt.. vad är det för steg samt basar?

Allt är av märket Gas.. steget heter alpina eller nåt sånt... basarna vet ja inte men kanske hjälper ifall jag säger att de blinkar orange när de basar..tongue

tror absolut inte på glapp för då borde de sluta vid första bas-taget isåfall...

kolla så du hsr bra kontakt till remoten.... den spökade för mig i början...

Okay får kolla de..smile

1 045 Inlägg
1 november 2011
#20
har du mätt basarna så du inte har kortis där ?
mät med ohm mätare och säg var du får.

har du inte en multimeter koppla lös basarna och testa starta steget funakr det då eller samma sak ?



Sök