Trimmad volvo motor, B234f. Hänger org soppa och tändsystems chippen/boxar med? seriöst!

_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
30 oktober 2011 · 103 Inlägg

Jag undra hur länge själva boxar & chippen hänger med vid trimning av volvos B234f motorer.

1. Hur länge klara då chipp och boxarna sig och soppa pump?
2. Hur länge klara sig spridare och soppa trycket sig?
3. Hur länge klara tändningen sig, (chipp, tändspole och fördelare) ?

Trimmet då på B234f är, Renoverad motor, Portad topp, lite planad, värre kammar, ska man ha extraktor grenrör till de oxå?

Ska man ha lite ventilfjädra, gör de något på effekten? Och något störe ventiler? är de lånt?

Hoppas på att få bra hjälp och kanske något mer jag skulle kunna göra!?
Mål på effekt är något över 200HK/210HK på hjulen och så bra acc som möjligt, mest ute efter riktigt bra acc från 0 till ca 100/110km.


PS: ha sökt men hitta inget som besvara de jag undra!

jh-hindersson OVERBOOSTED
30 oktober 2011 · 852 Inlägg

cool här är brosans bil (240 GL 116hk org nu 180-200hk) http://www.garaget.org/?car=243806



är ju en 8v men du kan ju trimma exakt som han då har du ju lätt över 200hk imat du vill trimma på 16v motorn. smile


bra sida me billigt trim volvo/saab http://folkraceshop.se/ smile

Senast redigerat av jh-hindersson (30 oktober 2011)

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
30 oktober 2011 · 103 Inlägg

Okej tackar för den infon! smile

Denniz_ Turbo?
31 oktober 2011 · 440 Inlägg

Om du nu ska sug trimma, varför inte anvönda förgasare på engång? ;-)

Om jag inte minns fel så blir blandningen bättre då? rätta mig om jag nu skulle ha fel.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Marlboroman
31 oktober 2011 · 8 233 Inlägg

_volvo1 skrev:
Jag undra hur länge själva boxar & chippen hänger med vid trimning av volvos B234f motorer.

1. Hur länge klara då chipp och boxarna sig och soppa pump?
2. Hur länge klara sig spridare och soppa trycket sig?
3. Hur länge klara tändningen sig, (chipp, tändspole och fördelare) ?

Trimmet då på B234f är, Renoverad motor, Portad topp, lite planad, värre kammar, ska man ha extraktor grenrör till de oxå?

Ska man ha lite ventilfjädra, gör de något på effekten? Och något störe ventiler? är de lånt?

1: Finns solk som tagit ut över 200hk med vanliga chip och pumparna haer marginal om du inte byggt på en bil som gått väldigt långt och pumparna håller på att ge upp.
2: Spridarna klarar lite över 200hk dem med och det finns ingen som helst anledning att ändra bränsletrycket.
3: Tändningen hänger med långt. Men det är inte fel att byta tädspole till en bättre. För tändspolar är slitdelar och har man en gamal trött spole så kommer det märkas på effekten.

Det finsn ju exempel på folk som fått ut runt 200hk i 16V med rätt enkla medel. Du bör dock skaffa extraktorgrenrör och 2,5" avgas och skaffa en elfläkt istället för original.

Hårda ventilfjädrar gör inget på själva effekten, men är bra om man ska börja varva mycket. Större ventiler är inte nödvändigtvis bättre, det beror ju på hur vassa kammar och så vidare du har. Men är toppen bara snällt portad så är det ingen ide med större ventiler.

Denniz_ skrev:
Om jag inte minns fel så blir blandningen bättre då? rätta mig om jag nu skulle ha fel.

Vad gäller själva blandningen är en elektronisk insprutning totalt överlägsen förgasare. Däremot så kan man få bättre gassvar + ett fränare ljud med förgasare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
31 oktober 2011 · 103 Inlägg

Marlboroman skrev:

_volvo1 skrev:
Jag undra hur länge själva boxar & chippen hänger med vid trimning av volvos B234f motorer.

1. Hur länge klara då chipp och boxarna sig och soppa pump?
2. Hur länge klara sig spridare och soppa trycket sig?
3. Hur länge klara tändningen sig, (chipp, tändspole och fördelare) ?

Trimmet då på B234f är, Renoverad motor, Portad topp, lite planad, värre kammar, ska man ha extraktor grenrör till de oxå?

Ska man ha lite ventilfjädra, gör de något på effekten? Och något störe ventiler? är de lånt?

1: Finns solk som tagit ut över 200hk med vanliga chip och pumparna haer marginal om du inte byggt på en bil som gått väldigt långt och pumparna håller på att ge upp.
2: Spridarna klarar lite över 200hk dem med och det finns ingen som helst anledning att ändra bränsletrycket.
3: Tändningen hänger med långt. Men det är inte fel att byta tädspole till en bättre. För tändspolar är slitdelar och har man en gamal trött spole så kommer det märkas på effekten.

Det finsn ju exempel på folk som fått ut runt 200hk i 16V med rätt enkla medel. Du bör dock skaffa extraktorgrenrör och 2,5" avgas och skaffa en elfläkt istället för original.

Hårda ventilfjädrar gör inget på själva effekten, men är bra om man ska börja varva mycket. Större ventiler är inte nödvändigtvis bättre, det beror ju på hur vassa kammar och så vidare du har. Men är toppen bara snällt portad så är det ingen ide med större ventiler.

Denniz_ skrev:
Om jag inte minns fel så blir blandningen bättre då? rätta mig om jag nu skulle ha fel.

Vad gäller själva blandningen är en elektronisk insprutning totalt överlägsen förgasare. Däremot så kan man få bättre gassvar + ett fränare ljud med förgasare.

Okej tackar. Så man kan säga att de skadar inte med ny soppa pump och ny tändspole och lite sånt?
Hur länge klara boxarna sig och org chippen i dom? Klara dom av att? Eller finns de några andra chipp kan kan sätta i som skulle fungera bättre?
Okej, 2,5 och extraktor med.

Okej då blir de org ventiler och fjädrar.

Marlboroman
31 oktober 2011 · 8 233 Inlägg

_volvo1 skrev:
Okej tackar. Så man kan säga att de skadar inte med ny soppa pump och ny tändspole och lite sånt?
Hur länge klara boxarna sig och org chippen i dom? Klara dom av att? Eller finns de några andra chipp kan kan sätta i som skulle fungera bättre?

Nej det skadar aldrig att ha nya bra såna saker. Att fuska och köra med gamla såna saker som kan däremot bli dyrt i slutänden...

Börjar man dona med toppen och byta med kammar så är det ju som så att dem färdiga chip som finns inte är den bästa lösningen. Visst orkar dem med en del. Men till slut lär man börja titta på att mappa om för att få chip gjorda för exakt den motor man har eller så byter man ut sprut+tändning och mappar om för ännu bättre resultat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
31 oktober 2011 · 103 Inlägg

Marlboroman skrev:

_volvo1 skrev:
Okej tackar. Så man kan säga att de skadar inte med ny soppa pump och ny tändspole och lite sånt?
Hur länge klara boxarna sig och org chippen i dom? Klara dom av att? Eller finns de några andra chipp kan kan sätta i som skulle fungera bättre?

Nej det skadar aldrig att ha nya bra såna saker. Att fuska och köra med gamla såna saker som kan däremot bli dyrt i slutänden...

Börjar man dona med toppen och byta med kammar så är det ju som så att dem färdiga chip som finns inte är den bästa lösningen. Visst orkar dem med en del. Men till slut lär man börja titta på att mappa om för att få chip gjorda för exakt den motor man har eller så byter man ut sprut+tändning och mappar om för ännu bättre resultat.

Okej ja de är dumt att inte byta sådana saker.

Okej, vilka chip menar du nu,? Dom som sitter i orginat eller andra chip man kan köpa?

twin_cam Smålänning
31 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

LH 2.4 som är i 16-vipparna är adaptivt så du kan byta kammar och porta/plana toppen litegrann utan att röra soppasystemet smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
31 oktober 2011 · 103 Inlägg

twin_cam skrev:
LH 2.4 som är i 16-vipparna är adaptivt så du kan byta kammar och porta/plana toppen litegrann utan att röra soppasystemet smile

Okej smile
Men vet du hur de blir med boxarna och chippen? Klara de 200/210hk?

Marlboroman
31 oktober 2011 · 8 233 Inlägg

_volvo1 skrev:
Okej, vilka chip menar du nu,? Dom som sitter i orginat eller andra chip man kan köpa?

Jag pratar om färdiga trimchip. Originalchipen och trim funkar inte nå bra ihop.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
31 oktober 2011 · 103 Inlägg

Marlboroman skrev:

_volvo1 skrev:
Okej, vilka chip menar du nu,? Dom som sitter i orginat eller andra chip man kan köpa?

Jag pratar om färdiga trimchip. Originalchipen och trim funkar inte nå bra ihop.

Jaha okej då är jag med. Så de kommer bara bli skit av de med org chip?

Marlboroman
31 oktober 2011 · 8 233 Inlägg

_volvo1 skrev:

Marlboroman skrev:

_volvo1 skrev:
Okej, vilka chip menar du nu,? Dom som sitter i orginat eller andra chip man kan köpa?

Jag pratar om färdiga trimchip. Originalchipen och trim funkar inte nå bra ihop.

Jaha okej då är jag med. Så de kommer bara bli skit av de med org chip?

Med original chip så kommer du ju missa en hel del av effektökningen om vi säger så.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Xuri One Man Clan
31 oktober 2011 · 4 287 Inlägg

just lh 2.4  systemet som du har i din bil, bränsle tändning är de ju folk som kör över 400hk me, men du ska dock köra sugis å då är de individuell mappning som krävs om du ska plocka mycke sugis effekt.
Org tändspolen hänger med till 300hk på en turbos men vet inte vad du tänkt köra för komp så kan vara en ide att byta mot bättre diton.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
31 oktober 2011 · 103 Inlägg

Marlboroman skrev:

_volvo1 skrev:

Marlboroman skrev:

Jag pratar om färdiga trimchip. Originalchipen och trim funkar inte nå bra ihop.

Jaha okej då är jag med. Så de kommer bara bli skit av de med org chip?

Med original chip så kommer du ju missa en hel del av effektökningen om vi säger så.

Okej jo de förstå jag. Hur löser jag de utan att köpa eftermarknadssystem?

_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
31 oktober 2011 · 103 Inlägg

Xuri skrev:
just lh 2.4  systemet som du har i din bil, bränsle tändning är de ju folk som kör över 400hk me, men du ska dock köra sugis å då är de individuell mappning som krävs om du ska plocka mycke sugis effekt.
Org tändspolen hänger med till 300hk på en turbos men vet inte vad du tänkt köra för komp så kan vara en ide att byta mot bättre diton.

Okej, skulle du vilja förklara, men du ska dock köra sugis å då är de individuell mappning som krävs om du ska plocka mycke sugis effekt & men vet inte vad du tänkt köra för komp så kan vara en ide att byta mot bättre diton lite mer hur du menar.

Denniz_ Turbo?
31 oktober 2011 · 440 Inlägg

Marlboroman skrev:

Denniz_ skrev:
Om jag inte minns fel så blir blandningen bättre då? rätta mig om jag nu skulle ha fel.

Vad gäller själva blandningen är en elektronisk insprutning totalt överlägsen förgasare. Däremot så kan man få bättre gassvar + ett fränare ljud med förgasare.

Hmm, varför kör då dom flesta som sug trimmar med förgasare?

t.ex. På en ford zetec motor tjänar man 50hk direkt när man konverterar till förgasare,

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Xuri One Man Clan
31 oktober 2011 · 4 287 Inlägg

Denniz_ skrev:

Marlboroman skrev:

Denniz_ skrev:
Om jag inte minns fel så blir blandningen bättre då? rätta mig om jag nu skulle ha fel.

Vad gäller själva blandningen är en elektronisk insprutning totalt överlägsen förgasare. Däremot så kan man få bättre gassvar + ett fränare ljud med förgasare.

Hmm, varför kör då dom flesta som sug trimmar med förgasare?

t.ex. På en ford zetec motor tjänar man 50hk direkt när man konverterar till förgasare,

kan en förgasare för 4000 kr göra samma jobb som ett  insprut för 15k + 15k mappning så varför ta de dyraste alternativet om man bara tjänar 20-30 hk ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
31 oktober 2011 · 4 287 Inlägg

_volvo1 skrev:

Xuri skrev:
just lh 2.4  systemet som du har i din bil, bränsle tändning är de ju folk som kör över 400hk me, men du ska dock köra sugis å då är de individuell mappning som krävs om du ska plocka mycke sugis effekt.
Org tändspolen hänger med till 300hk på en turbos men vet inte vad du tänkt köra för komp så kan vara en ide att byta mot bättre diton.

Okej, skulle du vilja förklara, men du ska dock köra sugis å då är de individuell mappning som krävs om du ska plocka mycke sugis effekt & men vet inte vad du tänkt köra för komp så kan vara en ide att byta mot bättre diton lite mer hur du menar.

Ja individuell mappning = nån gör ett chip som är gjort för bara din bil å dina inställningar, du kör dit å lämnar bilen sen sitter nån me dator å justerar in allt rätt åt dig.

och beroende på hur hög kompression du tänkt så får du välja tändspole efter de.
ju högre komp ju mer kräm i gnistan behövs.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
twin_cam Smålänning
1 november 2011 · 7 877 Inlägg

Xuri skrev:

Denniz_ skrev:

Marlboroman skrev:

Vad gäller själva blandningen är en elektronisk insprutning totalt överlägsen förgasare. Däremot så kan man få bättre gassvar + ett fränare ljud med förgasare.

Hmm, varför kör då dom flesta som sug trimmar med förgasare?

t.ex. På en ford zetec motor tjänar man 50hk direkt när man konverterar till förgasare,

kan en förgasare för 4000 kr göra samma jobb som ett  insprut för 15k + 15k mappning så varför ta de dyraste alternativet om man bara tjänar 20-30 hk ?

Ja, vettiga förgasare lämnar direkt mer hästar ett ett originalsprut med originachipp och mappning.
För att sprutet har åtskilliga miljönormer m.m att rätta sig efter, måste kunna uppfylla samtliga avgaskrav, och starta och gå perfekt direkt varesig det är -60 eller +60. Dessutom måste det samarbeta med tändningen för att inte bilen ska spika om nån växlar fel och går ner för låst, eller på annat sätt belastar motorn onormalt.

Försök få igång en vass förgasarbil i mååånga minusgrader...
Försök köra samma bil med släp där det är backigt och bara finns 95-oktan...

Motsvarigheten till t.ex dubbla webrar på sprutsidan är fyra insugstrattar, fyra spjäll och vass mapp...

Jag tycker han ska vässa bra, sen åka till någon som kan mappa LH-jetronic, eller fixa ett riktigt chipp.
Då behåller du alla säkerhetfunktioner, felkodsutläsning, driftsäkerheten och framförallt slipper man hålla på och riva i kabelhärvan...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang