it_mutt skrev:
Pendulum skrev:
ChriZtoffer skrev:
Tycker det är väldigt märkligt att lastbilarna får åka runt med en massa ljuspunkter fram, medans jag i min bil inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt! Körde förut dimljus + halvljus ett tag och INGEN blinkade åt mig, mötte och åkte bakom kompisar som inte tyckte att det var bländande. Så ställer man in det rätt funkar det bra. Värre då med dom som xenonkoverterar och ställer lyset uppåt månen.
Ja det är löjligt. Kör själv med Halv + dim då och då. Senast häromdagen tände en lastbil hela fronten bestående av säkert 15-20 Hellaljus mot mig när jag mötte honom på 70-väg med dim + halvljus. Båda är inställda. Dimljusen är i bra skick och inte sönderblästrade och ger korrekt ljusbild vilket utesluter att han blev bländad. Det var en paragrafryttare som tyckte det var kul att berätta för mig att jag körde med olaglig ljuskombination.
Så kan man ju förstås se det. Eller så kan man se det som att han ville påminna dig om det, utifall du skulle ha GLÖMT slå av dimljuset.
Ja det skulle kunna ha varit så. Men det var inte den första tanken som for genom huvudet när jag nyss blivit rejält bländad. En annan bilist blinkade med sina egna dimljus på mig en annan gång och då tog jag det mer som en påminnelse.
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.