Bärarm volvo 142 1968.

zacoo
9 november 2011 · 100 Inlägg

Hejsan skulle byta bussningar i övre länkarmen på min 142a. men det gick ju inte som förväntat.... hur får man ut bussningarna? skulle helst vilja ha bilder och en massa tips.

PMPerformance
9 november 2011 · 2 266 Inlägg

Bränna bort gummit så de bara blir själva den stora hylsan som sitter fast.
Sen använder man sig antingen en tigersåg eller en bågsåg och sågar sönder hylsan för att kunna knäcka den så har jag gjort

svetsdiff !!!
HolmaExtreme
9 november 2011 · 46 Inlägg

Pressa ut den i en press smile

Volvo 240 projektbil!. kika gärna på:n :)
zacoo
10 november 2011 · 100 Inlägg

men vet du hur det ser ut? det sitter ju en igenomgående axel så man kommer inte åt med en press- riktigt.

PMPerformance
10 november 2011 · 2 266 Inlägg

Har du fått lös bärarmen helt?

svetsdiff !!!
zacoo
10 november 2011 · 100 Inlägg

PMPerformance skrev:
Har du fått lös bärarmen helt?

ja jag ahr den lös den övrebärarmen. har tillgång till press mm.

PMPerformance
10 november 2011 · 2 266 Inlägg

Okej ja du kan pröva pressa ur den, brukar kunna sitta extremt efter en 30 år. Annars är de värme som gäller

svetsdiff !!!
Knugcab
10 november 2011 · 5 111 Inlägg

Brukar funka ibland om man har ett rejält skruvstycke som håller för nåt på riktigt (ingen kinaskit som går sönder om man drar fast en bricka) och tar en hylsa som går utanpå bussningens metallhylsa, och en som är större än hålet i bärarmen, och drar ihop.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
zacoo
10 november 2011 · 100 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Brukar funka ibland om man har ett rejält skruvstycke som håller för nåt på riktigt (ingen kinaskit som går sönder om man drar fast en bricka) och tar en hylsa som går utanpå bussningens metallhylsa, och en som är större än hålet i bärarmen, och drar ihop.

skulle vilja se en bild för är lite svårt att urskilja vad som är bussningen.  sitter inte bussningen som i en hylsa?

Knugcab
10 november 2011 · 5 111 Inlägg

Jo, det är på hylsan du skall trycka.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
zacoo
10 november 2011 · 100 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Jo, det är på hylsan du skall trycka.

ja så allt ska ut så det ska bara bli som ett hål i bärarmen?  utan kant?

om du fattar.

HolmaExtreme
10 november 2011 · 46 Inlägg

precis! och pettersson det är svin lätt o pressa big_smile värre på nya volvo v70 ;P då det är lättare och byta hela bärarmen ist för bussning tongue

Volvo 240 projektbil!. kika gärna på:n :)
zacoo
11 november 2011 · 100 Inlägg

HolmaExtreme skrev:
precis! och pettersson det är svin lätt o pressa big_smile värre på nya volvo v70 ;P då det är lättare och byta hela bärarmen ist för bussning tongue

ja jag vet att det är lätt att pressa har pressat förr big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang