Finns det någon som byggt en transmission-linebaslåda?

VincentQvarfordt
11 november 2011 · 152 Inlägg

Har varit sugen att bygga en hemhögtalare efter denna princip, men har inte blivit av än.

Men trots att så många som håller på med billjud vill ha mycket och djup bas har jag aldrig sett någon byggt en T-L Är det pga byggsvårigheter, lådans storlek eller något annat?

BJonsson
11 november 2011 · 4 074 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:
Har varit sugen att bygga en hemhögtalare efter denna princip, men har inte blivit av än.

Men trots att så många som håller på med billjud vill ha mycket och djup bas har jag aldrig sett någon byggt en T-L Är det pga byggsvårigheter, lådans storlek eller något annat?

det finns många som byggt såna lådor men av enklare modell!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
VincentQvarfordt
11 november 2011 · 152 Inlägg

BJonsson skrev:

VincentQvarfordt skrev:
Har varit sugen att bygga en hemhögtalare efter denna princip, men har inte blivit av än.

Men trots att så många som håller på med billjud vill ha mycket och djup bas har jag aldrig sett någon byggt en T-L Är det pga byggsvårigheter, lådans storlek eller något annat?

det finns många som byggt såna lådor men av enklare modell!

Hur bygger man en enklare modell?
Har som sagt aldrig sett någon, vet du någon som har lite info om det tillgängligt?

Nitromast Dr. Scanner
11 november 2011 · 2 167 Inlägg

En enklare modell är väl SK TubeTL ? smile

Finns ju riktigt avancerade lådor. Tvivlar dock på att någon gjort en sådan till en bil.

VincentQvarfordt
11 november 2011 · 152 Inlägg

Nitromast skrev:
En enklare modell är väl SK TubeTL ? smile

Finns ju riktigt avancerade lådor. Tvivlar dock på att någon gjort en sådan till en bil.

Men det borde väl bli som en vanlig basreflex? Fast med lite längre rör?
Eller blir dom bättre på att spela djup bas med små element jämfört med vanlig basreflex.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
11 november 2011 · 2 353 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:
Har varit sugen att bygga en hemhögtalare efter denna princip, men har inte blivit av än.

Men trots att så många som håller på med billjud vill ha mycket och djup bas har jag aldrig sett någon byggt en T-L Är det pga byggsvårigheter, lådans storlek eller något annat?

Anledningen är förmodligen den att i bil får du ändå den djupaste basen "gratis" så att säga i och med kupéförstärkningen, så hela vitsen med att bygga horn är inte alls lika stor som för tex Hemma HiFI.

Sen ja, formatet på lådorna kan ju ställa till det men som sagt, för att återskapa all lågbas i en bil krävs egentligen bara slutna lådor...

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
VincentQvarfordt
11 november 2011 · 152 Inlägg

jonash skrev:

VincentQvarfordt skrev:
Har varit sugen att bygga en hemhögtalare efter denna princip, men har inte blivit av än.

Men trots att så många som håller på med billjud vill ha mycket och djup bas har jag aldrig sett någon byggt en T-L Är det pga byggsvårigheter, lådans storlek eller något annat?

Anledningen är förmodligen den att i bil får du ändå den djupaste basen "gratis" så att säga i och med kupéförstärkningen, så hela vitsen med att bygga horn är inte alls lika stor som för tex Hemma HiFI.

Sen ja, formatet på lådorna kan ju ställa till det men som sagt, för att återskapa all lågbas i en bil krävs egentligen bara slutna lådor...

Fast jag har dålig bas i min bil under 30 hz, 2 slutna lådor med Kicker L7 10" drivna av ett kicker zx 1.1500.

Nitromast Dr. Scanner
11 november 2011 · 2 167 Inlägg

Vad spelar du för låt under 30hz yikes

evilaudio
11 november 2011 · 16 195 Inlägg

bygg portade lådor till dina L7 basar så ska du få höra p SKILLNAD smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
dbakuten TEAM dBAkuten
11 november 2011 · 865 Inlägg

Ska man bygga en riktig T-L låda och stämma av till ca 35-40Hz blir väldigt stora så det är nästan omöjligt att få i de i en bil. Men fyfasen vad de spelar om man bygger de rätt. En 6.5" bas kan mycket väl spela som en 12" bas med samma effekt i vanlig portad låda.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
11 november 2011 · 2 353 Inlägg

dbakuten skrev:
Ska man bygga en riktig T-L låda och stämma av till ca 35-40Hz blir väldigt stora så det är nästan omöjligt att få i de i en bil. Men fyfasen vad de spelar om man bygger de rätt. En 6.5" bas kan mycket väl spela som en 12" bas med samma effekt i vanlig portad låda.

MVH//Björn

Vad är vitsen med det? Marknadsföring av 6.5tummare? smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dbakuten TEAM dBAkuten
11 november 2011 · 865 Inlägg

jonash skrev:

dbakuten skrev:
Ska man bygga en riktig T-L låda och stämma av till ca 35-40Hz blir väldigt stora så det är nästan omöjligt att få i de i en bil. Men fyfasen vad de spelar om man bygger de rätt. En 6.5" bas kan mycket väl spela som en 12" bas med samma effekt i vanlig portad låda.

MVH//Björn

Vad är vitsen med det? Marknadsföring av 6.5tummare? smile

Nej en förklaring på hur "mycket" en sådan kan spela.

Kommer du förbi Göteborg så kan du lyssna på ett Focal kit som spelar i en sådan låda helvete vad det spelar.

Eller hur skulle du förklara med text?

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
VincentQvarfordt
11 november 2011 · 152 Inlägg

Nitromast skrev:
Vad spelar du för låt under 30hz yikes

Finns rätt mycket låtar med info under 30 hz, även filmer går ofta under 20 hz.

Men jag känner inget enormt behov att kunna köra djupare i bilen, utan var mest nyfiken om någon byggt TL i en bil.

VincentQvarfordt
11 november 2011 · 152 Inlägg

evilaudio skrev:
bygg portade lådor till dina L7 basar så ska du få höra p SKILLNAD smile

Är lite sugen, men vet inte om jag har plats. Har dessutom alltid gillat ljudet i slutna lådor.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
11 november 2011 · 2 353 Inlägg

dbakuten skrev:

jonash skrev:

dbakuten skrev:
Ska man bygga en riktig T-L låda och stämma av till ca 35-40Hz blir väldigt stora så det är nästan omöjligt att få i de i en bil. Men fyfasen vad de spelar om man bygger de rätt. En 6.5" bas kan mycket väl spela som en 12" bas med samma effekt i vanlig portad låda.

MVH//Björn

Vad är vitsen med det? Marknadsföring av 6.5tummare? smile

Nej en förklaring på hur "mycket" en sådan kan spela.

Kommer du förbi Göteborg så kan du lyssna på ett Focal kit som spelar i en sådan låda helvete vad det spelar.

Eller hur skulle du förklara med text?

MVH//Björn

Det jag menar är att om du kan uppnå samma resultat med ett 10tums element säger vi, eller 12, med BETYDLIGT mindre virke/MDF/spån i bilen, så måste det ju vara betydligt smartare.

Speciellt då det är extremt lätt att bygga bort sig i en TL.

Jag ser liksom inte användingsområdet för bil överhuvudtaget.

För hemmabruk är det en helt annan femma möjligen.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Drönirettab
11 november 2011 · 21 761 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:
Är lite sugen, men vet inte om jag har plats. Har dessutom alltid gillat ljudet i slutna lådor.

Hur stora lådor har du just nu?

Exempelvis 50 liter netto (till båda basarna) avstämt till 35 Hz skulle nog kunna spela en del djupbas. Visserligen blir inte verkningsgraden jättehög med så pass liten låda, men högre än med slutet iaf. smile

Det lilla jag vet om TL är att "riktig" transmissionline bla har en sorts anpassning i början av tunneln (halsen tror jag det heter) där arean ska vara ett visst antal procent större än membranarean hos elementet, sedan ska tunnelns area i mynningen vara samma som hos elementet. Den där anpassningen i början av tunneln har med lådans ljudkvalitet att göra.

Jonash (eller någon annan) får väl rätta om ovanstående text är fel, jag är inte 100% säker och har inte kontrollkikat i någon högtalarlitteratur heller.

De TL som folk brukar bygga i bilen har väl samma tunnelarea hela vägen så vitt jag vet, man har enbart utgått ifrån fjärdedels våglängd vid beräkningen av lådkonstruktionen. En enklare konstruktion alltså.

Senast redigerat av Drönirettab (11 november 2011)

evilaudio
11 november 2011 · 16 195 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:

evilaudio skrev:
bygg portade lådor till dina L7 basar så ska du få höra p SKILLNAD smile

Är lite sugen, men vet inte om jag har plats. Har dessutom alltid gillat ljudet i slutna lådor.

Fast har du inte plats för en portad låda så ska du nog inte ens tänka tanken på en TL låda.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Jampa
11 november 2011 · 200 Inlägg

Iden med en TL-låda är att få samma egenskaper som ett horn.
http://www.royaldevice.com/custom31.htm

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Jampa
11 november 2011 · 200 Inlägg

Ok, denna spelar lite lägre än vad som är behövligt:rolleyes:

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Nitromast Dr. Scanner
11 november 2011 · 2 167 Inlägg

Jampa skrev:
Ok, denna spelar lite lägre än vad som är behövligt:rolleyes:

110Db/1w vid 10hz? yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang