Volvo V40 2.0T chip - Slukar olja?

zipmiX
11 november 2011 ·

Tjo

Chippade bilen i sensomras, och i och med det vet jag ju att den kommer dra aningen mer motorolja än innan, men redan innan chippet känns det som att den drack ganska mycket. Jag gillar att trycka på gasen varje gång jag är ute och kör, vilket är nästintill varje dag. Jag har inte sett något läckage, men fyller den en gång i månaden och då är oljan nästan i botten på stickan.

Min egentliga fråga är väl är detta normalt? Någon som har samma bil/motor med samma egenskaper?

Med vänlig hälsning
Mikearn

Aero T16
11 november 2011 · 1 327 Inlägg

Vad kör du med för olja?

zipmiX
11 november 2011 ·

Syntetisk 5W50

zipmiX
11 november 2011 ·

Aero T16 skrev:
Vad kör du med för olja?

Syntetisk 5W50

Anderssonz
11 november 2011 · 52 Inlägg

Gå ner på delsyntet så slutar den dra olja min gjorde så sen sa Volvo häll i delsyntet gjorde det och den drar inte något mellan servicarna nu

zipmiX
11 november 2011 ·

Anderssonz skrev:
Gå ner på delsyntet så slutar den dra olja min gjorde så sen sa Volvo häll i delsyntet gjorde det och den drar inte något mellan servicarna nu

Tack för tipset

Anderssonz
11 november 2011 · 52 Inlägg

MiKEARN skrev:

Anderssonz skrev:
Gå ner på delsyntet så slutar den dra olja min gjorde så sen sa Volvo häll i delsyntet gjorde det och den drar inte något mellan servicarna nu

Tack för tipset

bara skönt att kunna hjälpa till man har ju lärt sig en del om V40 har ju haft min i 7år

Aero T16
11 november 2011 · 1 327 Inlägg

För min del blev det tvärt om när jag bytte från halvsyntet till helsyntet i opeln. Slutade helt att dra olja med helsyntetolja, men det är ju ingen volvo. Akta dig för att sätta i halvsyntet i den om det egentligen ska vara helsyntetolja.

Anderssonz
11 november 2011 · 52 Inlägg

delsyntet smörjer lika bra som hel det behöver du inte brydig  om min har jag kört 12000 mil på delsyntet sen renoveringen och gått trimmad hela tiden har inte hänt något med den

zipmiX
11 november 2011 ·

Aero T16 skrev:
För min del blev det tvärt om när jag bytte från halvsyntet till helsyntet i opeln. Slutade helt att dra olja med helsyntetolja, men det är ju ingen volvo. Akta dig för att sätta i halvsyntet i den om det egentligen ska vara helsyntetolja.

Ah - är aningen kluven, även fast ovanstående säger att hans gått klockrent! Men det kanske är så simpelt att min körstil gör slukandet? Jag fullkomligt älskar att accelerera och då går det ju ofta på höga varvtal.

grindborg2
12 november 2011 · 87 Inlägg

morsans v40 2.0t drar olja men inte mkt men de är för att turbon börjar bli sliten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang